Gå til innhold

Gjett bilen


D.C.V
 Share

Anbefalte innlegg

Kan bilen ha noe å gjøre med William B. Stout? Han hadde i hvert fall noen fikse ideer om design på biler og resultatet så ofte slik ut. Her er en gammel artikkel fra "Mechanix Illustrtrated" om nettopp ham.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tro bilen var en hyllest til bombeflyet B29. :)

Uten at jeg vet hvilken bil akkurat denne er, så er det ikke usannsynlig at du har ganske rett. Mange av bilene fra til og med starten av 60-tallet var kraftige inspirerte av flyindustrien.

Designeren jeg nevnte i min forrige post designet også fly senere i karrieren sin. Wiilam Stout stod bak Stout Scarab, et forsøk på en lukseriøs personbil markedsført under et nytt merke i Packard-familien. Designet bærer tydelig preg av datidens flymote ispedd litt Art Deco. Her en av kun ni produsert.

35StScarab.jpg

Fords "sportsbil" tok flytemaet opp igjen noen tiår etter Scarab. Riktignok var det ikke vanlig flyindustri som var interessant mer, men romfarten. På sekstitallet var romfart det helt store, noe som kan sees i bremselysene på Ford Thunderbird fra starten av 60-tallet. Her representert med en 1962-modell.

4000pounds.jpg

Og slik så Fords konseptbiler ut i perioden. Designet er overdrevet, men samtidig gjennkjennlig fra det vi så på produksjonbilene. Mye à la hvordan det er i dag.

1954-Ford-Galaxie.jpg

Et folkelig eksempel er Saab. Ikke bare en enkel-modell, men hele selskapet står som et resultat av en mengde flyingeniører uten lappen og med et brennende ønske om å lage bil. Isteden for å fokusere på flyinspirerte detaljer som Thunderbird, var det mer ideene om aerodynamikk som stod i fokus hos Saab.

saab92.JPG

Ellers har vi klisjeen, nemlig halefinner.

Bilen under er en 1960 Cadillac. Det sies at det beste året for finner var 1959, men selv har jeg alltid ment 1959-finnene var såpass "over the top" at det grenser til vulgært. Finnene fra året etter harmonerer bedre med resten av karosseriformene.

53218679_pr.jpg

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det ene til det andre...

Hvem sa? (fritt oversatt); -Jeg likte bilen så godt, at jeg like så godt kjøpte hele fabrikken...:)

jox05fxi4yb3yw7q6qo5.jpg

Et hint?

Kom fra Ford, reddet Chrysler. Minivan's "far".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...