jon///M Skrevet Mai 20, 2008 Skrevet Mai 20, 2008 har vert til sweden en tur og hentet meg en alpinahvit m5 med motorras (mest trolig veivlagret) bilen er en 1990 mod med en 3,6l r6 på 315hk som har gådt 255000km av utstyr har den bla. sort skinn (alt i el! m/minne på sjåførstol), auto ac, stor kjørekomputer, cruse control, 4xel hvindu, el takluke, kartlys forran og bak, sikkert mere også som jeg ikke har fått med meg. planene frammover med bilen er. (uthevet skrift er kjøpt inn/jort) Motor/driverk: borres, strokes, portes, planes, smidde høykomp stempel, nye pakninger, nye lager, 300graders kammer, +++ masse småting.. eisenmann bakpotte karbon innsug datasprut kn luftfilter jb racing alu svinghjul sachs racing trykkplate sachs racing clutch lamell overhale diff og bygge om til 40%sperre 6trins girkasse Understell: FK kønigsport zimmermann race skiver forran og bak ferodo race klosser forran, red stuff bak powerflex foringer tårnstag nye stag og opphengskuler tårnstag Karosseri: aerodynamic speil ny lakk sorte de lykter med sorte blink rundt om shadowline Innvendig: et mer sportslig men orginalt ratt oppshining sort takhimmling vurderer og trekke opp dashen i skinn også.. Felger: orginale m5 turbin felger spesialbygde Hartge hjul i 18" acs kopi felger bilen.
Vegar br. Skrevet Mai 20, 2008 Skrevet Mai 20, 2008 Koster vel en del å overhale en s motor? du fikk den sikkert ganske rimelig? kunne tenkt meg et sånt prosjekt selv, stå på
jon///M Skrevet Mai 20, 2008 Forfatter Skrevet Mai 20, 2008 fikk meget god pris på denne ja, men den er svensk enda så det går noen lapper til staten for skilter. overhaling ab s motorer koster men sett i forhold til hva en brukt motor koster er det ikke mye mer og overhale, + at da har jeg pappir på at motoren er bra
Vegar br. Skrevet Mai 20, 2008 Skrevet Mai 20, 2008 Ja, så den var svensk.. Hva dreier det seg om i pris å få norske skilter da, vet du det?
jon///M Skrevet Mai 20, 2008 Forfatter Skrevet Mai 20, 2008 ca 130000nok, men skal regne litt va den kan koste på alternativ beregning av avgiften.
Werther Skrevet Mai 20, 2008 Skrevet Mai 20, 2008 Jeg tok utgangspunkt i 90-modell, og da havner ordinær toll på din bil på ca 135k, mens alternativ toll blir 65k inkludert vrakpant/moms. Mao kan du få refundert ganske mye hvis du søker innen 15 dager etter registrering...
BjørnA Skrevet Mai 20, 2008 Skrevet Mai 20, 2008 Jeg tok utgangspunkt i 90-modell, og da havner ordinær toll på din bil på ca 135k, mens alternativ toll blir 65k inkludert vrakpant/moms.Mao kan du få refundert ganske mye hvis du søker innen 15 dager etter registrering... Hvilke tall bruker du når du regner dette? Hvor stor andel av den alternative beregningen din er moms? Jeg regner og finner ordinære avgifter til kroner 129 296,- Jeg har ikke tilgang på opplysninger fra EurotaxGlass`s Norge AS og Opplysningsrådet for Veitrafikken AS enda, så noe nøyaktig tall for alternativ beregning har jeg desverre ikke. Om du har disse tallene hadde det vært flott.
Aama_Racing Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 ha vil det si med alternativ beregning?? aldri hørt om før
Werther Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Hvilke tall bruker du når du regner dette? Hvor stor andel av den alternative beregningen din er moms? Jeg regner og finner ordinære avgifter til kroner 129 296,- Jeg har ikke tilgang på opplysninger fra EurotaxGlass`s Norge AS og Opplysningsrådet for Veitrafikken AS enda, så noe nøyaktig tall for alternativ beregning har jeg desverre ikke. Om du har disse tallene hadde det vært flott. Har ikke tilgang på noe annet enn deg, men brukte ca-priser i beregningen. Dvs 1990 M5, gjeldende bruktpris 130k, nypris 1.1 mill, gjennomsnittelig kjørte km (200k) og tollverdi 20k. Momsen er 5k av 65k.
jon///M Skrevet Mai 26, 2008 Forfatter Skrevet Mai 26, 2008 bilder av slik den står nå. begynt å demontere motoren sånn smått.
BjørnA Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Har ikke tilgang på noe annet enn deg, men brukte ca-priser i beregningen. Dvs 1990 M5, gjeldende bruktpris 130k, nypris 1.1 mill, gjennomsnittelig kjørte km (200k) og tollverdi 20k. Momsen er 5k av 65k. Ved å bruke 130k og 1100k vil du få et forholdstall på 0.11818, noe som tilsvarer nesten 77k i avgifter. (Momsen holder jeg utenfor, den er jo allerede betalt.) Det blir veldig omtrentlig utfall ved å bruke ca-priser. Om verdivurderingen varierer mellom 100k og 150k, og nybilprisen varierer mellom 1000k og 1400k (indeksregulert, 1.3071 for 1990) vil forholdstallet svinge mellom 0.07 og 0.15 og dermed avgiften mellom 46k og 97k. Stort sprang med andre ord. Men ting tyder vertfall på at det vil lønne seg med alternativ beregning. ha vil det si med alternativ beregning?? aldri hørt om før Alternativ bergning er en ordning som ble innført 1. mai 2007, der du har mulighet til å få en individuell beregning av bruksfradrag på importavgifter. Normalt vil du få et prosentvis fradrag på avgiftene basert på gjennomsnittlig prisfall for kjøretøy i Norge. Siden enkelte bilmodeller har hatt større prisfall i Norge enn f.eks. Tyskland vil det ikke lønne seg å importere disse. Jeg mener det var EFTAs overvåkingsorgan (ESA) som påla Norge å endre reglene, slik at de ble i tråd med EØS-avtalen som sikrer fri konkuranse over landegrensene i avtalelandene. Kort fortalt går ordningen ut på at du deler den norske markedsverdien på nybilprisen. Du vil dermed få et forholdstall som gjenspeiler det norske verditapet på gjeldene bil. Markedsverdien skal beregnes ut ifra EurotaxGlass`s Norge AS sine lister (også kalt "rødboka") og samtidig korrigeres i forhold til utstyrsgrad og km-stand, mens nybilpris beregnes fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS sine statistikker. Nybilprisen skal også indeksreguleres. Vi kan jo bruke gjeldende M5 som et eksempel: Bilen blir i rødboka verdsatt til f.eks. kr 120 000,- og har gjennomsnittelig km-stand. Nybilprisen var i 1990 var f.eks. kr 800 000,-. Regnet om til 2008-pris med SSB's konsumprisindeks på 1.3071 vil dagens nybilpris bli kr 1 045 680,- Ved å dele disse tallene på hverandre vil vi få et forholdstall på 0.11476. Med andre ord lavere enn standardsatsen 0.2 på biler eldre enn 15 år. Avgiftene før bruksfradrag på denne bilen er kr 640 000,- dermed vil avgiftene i dette eksempelet bli kroner 73 445,- mot normalt 128 000,- For å få beregnet alternativt bruksfradrag på bilen må du betale avgifter som vanlig og sende en søknad om alternativ beregning innen 15 dager etter registrering. Bakdelen med dette er at du må betale avgifter etter den nye satsen, det vil si at du risikerer å måtte betale mer enn ved normal beregning.
jon///M Skrevet Juni 9, 2008 Forfatter Skrevet Juni 9, 2008 går desverre veldig sent hær da det er mye jobb på meg for tiden! blir vel og jobbe ca 2 uker i strekk nå for og få færdig 2 lidl butikker som skal bli rema, men kjekt med extra peeng!!;P
jon///M Skrevet Juli 1, 2008 Forfatter Skrevet Juli 1, 2008 oppdatteringer: motor er snart ute, skal vel levere motoren inn til autotrim i ferien min vis di vil ta den inn.
Sir Hofstad Skrevet Juli 1, 2008 Skrevet Juli 1, 2008 Har ikke tilgang på noe annet enn deg, men brukte ca-priser i beregningen. Dvs 1990 M5, gjeldende bruktpris 130k, nypris 1.1 mill, gjennomsnittelig kjørte km (200k) og tollverdi 20k. Momsen er 5k av 65k. Ved å bruke 130k og 1100k vil du få et forholdstall på 0.11818, noe som tilsvarer nesten 77k i avgifter. (Momsen holder jeg utenfor, den er jo allerede betalt.) Det blir veldig omtrentlig utfall ved å bruke ca-priser. Om verdivurderingen varierer mellom 100k og 150k, og nybilprisen varierer mellom 1000k og 1400k (indeksregulert, 1.3071 for 1990) vil forholdstallet svinge mellom 0.07 og 0.15 og dermed avgiften mellom 46k og 97k. Stort sprang med andre ord. Men ting tyder vertfall på at det vil lønne seg med alternativ beregning. ha vil det si med alternativ beregning?? aldri hørt om før Alternativ bergning er en ordning som ble innført 1. mai 2007, der du har mulighet til å få en individuell beregning av bruksfradrag på importavgifter. Normalt vil du få et prosentvis fradrag på avgiftene basert på gjennomsnittlig prisfall for kjøretøy i Norge. Siden enkelte bilmodeller har hatt større prisfall i Norge enn f.eks. Tyskland vil det ikke lønne seg å importere disse. Jeg mener det var EFTAs overvåkingsorgan (ESA) som påla Norge å endre reglene, slik at de ble i tråd med EØS-avtalen som sikrer fri konkuranse over landegrensene i avtalelandene. Kort fortalt går ordningen ut på at du deler den norske markedsverdien på nybilprisen. Du vil dermed få et forholdstall som gjenspeiler det norske verditapet på gjeldene bil. Markedsverdien skal beregnes ut ifra EurotaxGlass`s Norge AS sine lister (også kalt "rødboka") og samtidig korrigeres i forhold til utstyrsgrad og km-stand, mens nybilpris beregnes fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS sine statistikker. Nybilprisen skal også indeksreguleres. Vi kan jo bruke gjeldende M5 som et eksempel: Bilen blir i rødboka verdsatt til f.eks. kr 120 000,- og har gjennomsnittelig km-stand. Nybilprisen var i 1990 var f.eks. kr 800 000,-. Regnet om til 2008-pris med SSB's konsumprisindeks på 1.3071 vil dagens nybilpris bli kr 1 045 680,- Ved å dele disse tallene på hverandre vil vi få et forholdstall på 0.11476. Med andre ord lavere enn standardsatsen 0.2 på biler eldre enn 15 år. Avgiftene før bruksfradrag på denne bilen er kr 640 000,- dermed vil avgiftene i dette eksempelet bli kroner 73 445,- mot normalt 128 000,- For å få beregnet alternativt bruksfradrag på bilen må du betale avgifter som vanlig og sende en søknad om alternativ beregning innen 15 dager etter registrering. Bakdelen med dette er at du må betale avgifter etter den nye satsen, det vil si at du risikerer å måtte betale mer enn ved normal beregning. Digger slik regelrytteri, selv om jeg ikke har lest igjennom,,,
DieselVegard Skrevet Juli 1, 2008 Skrevet Juli 1, 2008 oppdatteringer:motor er snart ute, skal vel levere motoren inn til autotrim i ferien min vis di vil ta den inn. Pål på Autotrim holder på med en M5 nå. Han sier at det begynner å bli vanskeligere og vanskeligere å få tak i blokker. Resten er greit, men blokkene sprekker. Spesielt når det er en turbo eller to inne i bildet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå