Es-brusv Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Hei Kan bilen min gå på biodiesel? Det er en e46 320d 150hk...
larserso Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Sjekk diesellokket ditt. Om det står RME der så gjør den det ja (alternativt kan det stå RME med kryss over om det ikke går). Evt. står det i utstyrslista di. Tror ikke det står i min som følger bilen, men den var oppgitt da jeg fikk bestilt utstyrsliste fra BMW utifra chassisnr. Det er ikke standard, men kunne bestilles som ekstrautstyr. Har dette selv, men aner ikke hvor jeg kan kjøpe. Vet du eller noen av dere andre?
Es-brusv Skrevet Mai 21, 2008 Forfatter Skrevet Mai 21, 2008 Her er ett oversiktskart: http://klimakutt.no/index.php?option=co ... 0&Itemid=1
camxer Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Hvis biodiesel er rimeligere enn vanlig så forstår jeg at du vil prøve det ut, men bare som det er sagt så skader biodiesel mer enn den klarer å fikse. Snakker ikke om utslipp her, men om mer og mer land som går til produksjon av råvarer til biodrivstoff og effekten det har på distribusjon av mat og prisene...
Es-brusv Skrevet Mai 21, 2008 Forfatter Skrevet Mai 21, 2008 det har ingenting med at jeg er blitt miljøbevisst.. ser bare en mulighet til å spare noen kroner nå som dieselen bare blir dyrere og dyrere...
sondre Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Jeg fikk klar beskjed fra Bimmers verkstedet om at jeg under noen omstendighet IKKE måtte fylle biodisel på 525 dat'en, men om det gjelder din e46 også vet jeg ikke, da du har en "nyere" motor enn det som sitter i min. Mitt råd er å sjekke med et Bimmer verksted som kan sakene sine.
larserso Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Jeg fikk klar beskjed fra Bimmers verkstedet om at jeg under noen omstendighet IKKE måtte fylle biodisel på 525 dat'en, men om det gjelder din e46 også vet jeg ikke, da du har en "nyere" motor enn det som sitter i min. Mitt råd er å sjekke med et Bimmer verksted som kan sakene sine. Har din dette "ekstrautstyret" da? I såfall kan jeg ikke skjønne hvorfor. Etter hva jeg har forstått er det forskjell på pakninger av gummi og dieselpumpen er tilpasset biodiesel(vet ikke om det er samme pumpe med andre pakninger eller hva det er). Biodiesel er mer "oppløselig" enn vanlig diesel så det anbefales å skifte dieselfilter etter et par tanker da rester i rør, tank etc. kan løsne og bli med i systemet. Fant du ut om din bil har det eller ES? Noen som har erfaring med å faktisk kjøre på biodiesel her eller? Kan bli aktuelt å prøve selv også om det holder seg på et lavere prisnivå enn vanlig diesel. Ser YX Energi (YX Alna) har drivstoff med betegnelsen B100. Er dette biodiesel som kan brukes da? Vet altså ikke mer om dette selv, annet enn at min bil kan kjøres på det.
Ørjan_S Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 larserso har vel egnetlig svart på spørsmålet ditt, men kort summert: 1. Få utskrift av den originale utstyrslisten din fra BMW 2. Har du utstyrskode 201 RAPE METHYL ESTER VERSION (RME): a. JA - Du kan kjøre på biodiesel da drivstoffsystemet er tilpasset b. NEI - Du kan IKKE kjøre på biodiesel Årsaken er som nevnt at den er kraftigere som løsemiddel, men har dårligere smøreegenskaper. (På common-rail motorer risikerer man havari på høytrykkspumpa grunnet manglende smøring) Se forøvrig: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=77604 BMW-forhandleren sto bare som et spørsmålstegn når jeg spurte om hva RME utstyrskoden innebar... Noen som har erfaring med å faktisk kjøre på biodiesel her eller? Kan bli aktuelt å prøve selv også om det holder seg på et lavere prisnivå enn vanlig diesel. Ser YX Energi (YX Alna) har drivstoff med betegnelsen B100. Er dette biodiesel som kan brukes da? Vet altså ikke mer om dette selv, annet enn at min bil kan kjøres på det. Ja, jeg har kjørt på det en del måneder nå, og jeg har mistanke om at bilen har kjørt store deler av livet sitt på det (EGR-ventilen var veldig ren ift. km-stand når jeg renset den) Det virker som om bilen soter mindre da reg.skiltet bak ikke soter ned så fort.
larserso Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Jepp, Ørjan. Det er ikke så lenge siden jeg hadde samme spørsmål selv Spørs om man får ta turen innom YX på Alna.
Es-brusv Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Skrevet Mai 22, 2008 larserso: det stod ingenting i tanklokket mitt så jeg skal reise til byen nå for å få skrevet ut utstyrsliste. Noen som vet hvor mye det er for literen med biodiesel?
larserso Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Ser BV energi tar 11,- per liter. Om det nærmer seg 3,- per liter i differanse begynner det å bli attraktivt. Du må gjerne spørre forhandleren om deres meninger om biodiesel på BMW På min står det trykt inn RME i gummipakningen rundt tankhullet samt at det står noe om RME på innsiden av tanklokket. Vet ikke om dette begrenser mulighetene til kun produkter fra raps eller om også RAME fungerer... En del nyttig info her: http://www.zero.no/transport/bio/bruk/h ... odrivstoff? Er det bare er å fylle biodiesel og vanlig diesel om hverandre eller må man være "trofast" til det ene? Lurer på mye om dette selv, men er vel bare å kjøpe et nytt filter så man kan skifte etter to tanker og prøve.
Ørjan_S Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Er det bare er å fylle biodiesel og vanlig diesel om hverandre eller må man være "trofast" til det ene? Biodiesel er fullt blandbar med vanlig diesel (RME hvertfall) og det er % biodiesel som angis i f.eks B100 (=100% Biodiesel), B30 (=30% Biodiesel) osv. Jeg fyller en tank vanlig av og til da det virker som om det er mere "futt" i bilen med vanlig diesel.
mhane Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Da forstår jeg det slik at det kun er nyere biler som kan fylle biodiesel? Er det noen som vet om det går ann å bygge om bilen for å kunne ta biodiesel?
plumbo79 Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Er vel heller motsatt, etter dieselbilene fikk høytrykkspumper ble det problemer, (mulig de helt nye klarer det) men på veldig gamle diesler særlig de med rekkepumper for eks bosch kunne man kjøre de på ubehandlet matolje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå