Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bobiler:

Hvis jeg kan pleier jeg å starte lengre kjøreturer om sommeren om ettermiddagen slik at jeg kjører når de som camper midt i veien i 50 i 80-sonen har tatt kvelden. Hvis ikke har det vist seg effektivt (etter modell av min morfar) å legge seg ut for å kjøre forbi og holde fløyten inne helt til de skvetter i veikanten. Noen må jo lære de litt trafikkultur! 8)

Morfaren din høres ut som en klok mann. :) Men jeg lurer på om du og morfaren din har bedre fløyter mange andre... Jeg har vært ute for bobiler som kjører i 70km/t i en tom venstrefil i Fløyfjellstunnelen i Bergen, og ingen ting kan få dem på bedre tanker - noe som førte til flere farlige forbikjøringer via høyre fil.:roll:

Når det gjelder 60-soner og gjennomsnittsfart mellom gassfergene skal vi begge to kanskje bare plystre litt og late som ingenting.. :roll:

Hva, jeg? Nææh, følger bare med fergekøen, jeg. 8)

Det er alltid interssant å slå seg til ro midt i køen og betrakte dem som ligger foran og setter egen og andres helse i fare, bare for å konkurrere om å bli nummer 42 og 43 som får kjøre ombord i fergen - når du selv avslutter en avslappende tur med å kjøre ombord som nummer 47, på en ferge som blir knapt halvfull når den går fra land. :roll:

Kjør forsiktig, folkens.:)

(skal være sagt at jeg aldri kjører så fort at jeg føler det er uforsvarlig eller at jeg risikerer å miste lappen da)

Den støtter jeg. :)

Skrevet

Bobiler:

Hvis jeg kan pleier jeg å starte lengre kjøreturer om sommeren om ettermiddagen slik at jeg kjører når de som camper midt i veien i 50 i 80-sonen har tatt kvelden. Hvis ikke har det vist seg effektivt (etter modell av min morfar) å legge seg ut for å kjøre forbi og holde fløyten inne helt til de skvetter i veikanten. Noen må jo lære de litt trafikkultur! 8)

Morfaren din høres ut som en klok mann. :) Men jeg lurer på om du og morfaren din har bedre fløyter mange andre... Jeg har vært ute for bobiler som kjører i 70km/t i en tom venstrefil i Fløyfjellstunnelen i Bergen, og ingen ting kan få dem på bedre tanker - noe som førte til flere farlige forbikjøringer via høyre fil.:roll:

Når det gjelder 60-soner og gjennomsnittsfart mellom gassfergene skal vi begge to kanskje bare plystre litt og late som ingenting.. :roll:

Hva, jeg? Nææh, følger bare med fergekøen, jeg. 8)

Det er alltid interssant å slå seg til ro midt i køen og betrakte dem som ligger foran og setter egen og andres helse i fare, bare for å konkurrere om å bli nummer 42 og 43 som får kjøre ombord i fergen - når du selv avslutter en avslappende tur med å kjøre ombord som nummer 47, på en ferge som blir knapt halvfull når den går fra land. :roll:

Kjør forsiktig, folkens.:)

(skal være sagt at jeg aldri kjører så fort at jeg føler det er uforsvarlig eller at jeg risikerer å miste lappen da)

Den støtter jeg. :)

På motorveiene i Bergen er det tydeligvis nesten ingen som vet hvilke felt de skal ligge i.. Hadde to fine episoder på like mange minutter på vei til jobb i morges pga. folk som mener at de er viktigere enn alle andre.

Men nå sporer vel denne tråden litt av kanskje.. 8)

Skrevet

På motorveiene i Bergen er det tydeligvis nesten ingen som vet hvilke felt de skal ligge i.. Hadde to fine episoder på like mange minutter på vei til jobb i morges pga. folk som mener at de er viktigere enn alle andre.

Men nå sporer vel denne tråden litt av kanskje.. 8)

Vi kunne sikkert laget en egen tråd om trafikkultur på motorveien, og det hører selvfølgelig ikke hjemme her i tråden til -Sammy, men siden -Sammy kommer til å kjøre gjennom store deler av veinettet i Bergen som har flere filer i hver retning, hvis han velger å kjøre E39 sørover, synes jeg ikke tråden har sporet av ennå. Tvertimot.

Men, for å hjelpe -Sammy litt med å oppsummere så langt, her er en liten huskeliste: :)

1: Det er ingen enkel vei gjennom Vestlandet.

2: Få i deg nok mat og drikke.

3: Pass deg for bobilene.

4: Sett ikke livet til i fergekø.

5: Tenk på stylingsettet ved på- og avkjøring av ferger.

6: Pass deg for bobilene - igjen.

7: Vær obs ved filskifte i Bergen.

8: Pass deg for bompengemannen.

9: Vær våken ved programmering av GPS.

10: Ta Hurtigruten - hvis det ikke blir for dyrt.

11: Gled deg over at du ikke trenger kjøre hele turen så ofte.

:D

Skrevet

Kjør forsiktig!

Jeg har på mine turer til Bergen klart å bli tatt i fotoboks (lærdalstunellen), radar og laser (rundt Førde, de har faste plasser de står der). Dette inkluderte også 8 måneder som fotgjenger. Mye av årsaken til dette er som det blir skrevet over her, bobiler og folk som kjører 65-70 i 80 sonen. Man skulle jo vært så voksen at en skulle holde igjen, men når en kjører såpass langt og mister flere ferger pga "turistkjøring" så blir en litt oppfyrt.

Vær også obs på bobiler når du treffer dem ved høye fjell og andre attraksjoner. Mange fortsetter å kjøre (på feil side) sammtidig som de ser ut og nyter naturen. Har hatt flere nesten kollisjoner med bobiler der sjåføren har vært mer opptatt av å kikke på natueren enn veien. En gang var det så close at jeg måtte stoppe selv etterpå for å puste ut. Dette gjelder også når du kjører forbi dem.

Når det gjelder kjøring i Bergen så må jeg inrømme at det tok noen måneder før jeg lærte meg "kjøremønsteret" der. Men skal du direkte videre til Stavanger så er jo dette rimelig greit så lenge du følger litt med når du kommer ut av tunellen der.

På vinterstid tok jeg også mye hurtigruten (anbefales), men på sommerstid regner jeg med at prisene er helt annerledes. Vinterstid så snakker man jo bare om litt over 1000 lappen med bil og lugar.

Jeg var så syndig å kommentere veistandarden til bompengemannen, trodde han skulle kom ut luken å ta meg :)

Skrevet

oioi her var det jo mye bra! :)

Jeg tror jeg heller mer mot å kjøre innlandet via Dombås og Geilo jeg altså..

Orker ikke å stå på fergeleiet å finne ut at jeg må ødelegge bilen for å komme med fergen.. :? Been there, done that - moldefergen var nok når tidevannet var rett (les feil).

Hurtigruten hadde selvfølgelig vært knall, men det har jeg ikke råd til nå. Lurer på om det hadde blitt interessant å fått bilen ombord i den og forsåvidt hehe.

Men jeg takker meget for all infoen dere kom med !! Det var langt mer enn jeg hadde regnet med å få :D

Ruten jeg tenker å ta går opp hardangerfjellet og langs fjorden der så det tror jeg kan bli fint. Jeg er glad i å kjøre bil, og gjerne veier som har noen svinger så det blir bare gøy. Og når utsikten er pen så skader ikke det heller! Ikke har jeg det ikke travelt heller, så den værste grisekjøringen skal jeg greie å holde i sjakk. Men om en bobil blir liggende i 60 i 80sonen så blir jeg ikke liggende lenge i speilene hans :P Ellers så regner jeg med å ta det med ro, nyte turen og kjøringen. Regner med at det blir å kjøre retning Haugesund, også ta av ved Aksdal, så nedover til fergen over Boknafjord. Ser jo ut som at jeg må ta en ferge uansett så. Men derifra så er det jo plankekjøring til Stavanger.

Ellers så hadde jo den bompengemannen vært morsom å opplevd da :P noen som kan merke av sånn ca på kartet hvor han befinner seg ? Så får jeg sett hvor det ligger iforhold til ruten min. Ev.t lagt om ruten min.

Igjen, Mange takk!! :D

Skrevet
Kjør forsiktig!

Jeg var så syndig å kommentere veistandarden til bompengemannen, trodde han skulle kom ut luken å ta meg :)

Aha - det var derfor han kikket så olmt bort på meg: Han ville være forberedt hvis jeg våget å komme med noen kritiske betraktninger om veistandard, bompenger og sånt. :)

Skrevet

Her er forresten et utsnitt jeg kom over fra et intervju med Bompengemannen. Her snakker han om sine 31 år i jobben, uten noen egentlig avløser/vikar. Kommentaren sier kanskje litt om hvor lei folk generelt er av bompenger, og hvor liten forståelse noen har for å betale for å å få kjøre - også på private veger, slik som denne:

(Og en liten advarsel til dere som sier dere ikke skjønner dialekt; dere kan godt slutte å lese her. :) )

- Dei prøvde seg med eit ektepar og, men dei ga fort opp. Dei tålte ikkje all banninga.

- Banninga?

- Du veit følk e' galne på høge prisa, dårlege veia og bilavgifte. Særle dei med små bila og for store hengara. Dei e' heilt utpeiste når dei e' komne opp desse bratte bakkane. Då vert da ein del banning. Ikkje alle har nerva te' å høyra på slekt.

:)

Skrevet

:D Jeg skrapte av frontleppa på 325tdsa'n min en annen gang over fjellet der. Banna litt når jeg kom frem jeg også, men jeg turte ikke å banne så høyt at bommpengemannen hørte det, da jeg måtte gå ut av bilen for å betale mens jeg så inn på restene av frontleppa inne i bilen.

Hadde fyrt meg kraftig opp, men ble rene fløtepusen da jeg sto ansikt til ansikt der i kulden... he he snakk om at luften forsvant ut av balongen ja. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...