Gå til innhold

godkjenne e30 med m5 motor


Ceylon
 Share

Anbefalte innlegg

Hartge leverte vel en e30 med noe over 300hk?

Uansett, det er meget vanskelig å få dette gjort. Jeg har tilbrakt utallige timer på telefon og epost med SFOOR.

Jeg opplever også forskjellige svar uansett hvem man får snakke med.

Å bygge til en serieprodusert bil derimot er en mye lettere afære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hartge leverte vel en e30 med noe over 300hk?

Uansett, det er meget vanskelig å få dette gjort. Jeg har tilbrakt utallige timer på telefon og epost med SFOOR.

Jeg opplever også forskjellige svar uansett hvem man får snakke med.

Å bygge til en serieprodusert bil derimot er en mye lettere afære

HARTGE leverte aldri noen E30 over 300hk, men de leverte en som het H35 eller no.. Den hadde en S38B35 med 286hk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hartge leverte Hartge M3 med tunet M88 motor på 330 hk i 1990. http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00621.htm

Hvor mange som ble produsert vet jeg ikke men de leverte den i allefall til de som hostet opp nok kr. Andre tunere leverte de også noen raske utgaver av E30 . Noen var basert på 325 og andre på M3.

Racing Dynamics hadde en e30 med 398 hk ser det ut til iflg databladet.

Mattes leverte E30 med 315 hk dvs med E34 M5 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha blandet det jeg sa med noe annet, for det stemmer vel ikke helt.

Her er det jeg fikk for svar ved å montere e36m3 motor i E30:

Det er godt mulig å få godkjent en annen motor i ditt kjøretøy. BMW E30 kunne leveres i høyeffekt utgaven M3. Den har originalmotor på 145 Kw/2310 cm³/285 Nm.

Skissert motorvalg tilsier vesentlig større effekt og dreiemoment enn originalmotoren. Ved endring av motorstyrke utover fabrikkens kraftigste modell, har vi ikke nok grunnlag for å bedømme styrken i karosseriet. Det kreves dokumentasjon som gir tilfredsstillende sikkerhet for at bilens karosseri, styring, hjuloppheng og bremser tåler påkjenningene som oppstår av den økte motoreffekten/dreiemomentet.

Generelle retningslinjer:

4.2. Omfattende endring av motor

Med omfattende endring av motor mener vi ombygging hvor det benyttes motor med større effekt enn det som denne biltypen er levert med i største/kraftigste utgave fra fabrikant. Ved slike omfattende endringer av motor og effekt er det ikke lenger mulig å støtte seg til bilfabrikanten med mindre denne eller importøren finner å kunne dokumentere en større motor/effekt.

Dersom slik dokumentasjon ikke kan fremlegges, må det kunne fremlegges annen relevant dokumentasjon mv som gir tilfredsstillende sikkerhet for at bilens karosseri, styring, hjuloppheng, bremser mv tåler de påkjenningene som oppstår av den økte motoreffekten/ dreiemomentet.

Det bør stilles strenge krav til at slik type dokumentasjon er relevant og er i tråd med egne vurderinger og erfaringer, fordi bilen med den ombygde og kraftige motoren ikke lenger er tråd med det produktet bilprodusenten har levert og har ansvar for. I praksis betyr det at Statens vegvesen i større grad står ansvarlig for bilen med en kraftigere motor.

I tillegg må det godtgjøres at bilen klarer de konstruktive kravene til støy og avgass som tidligere nevnt. I forhold til endring i Autosys, endring av vekter mv, henvises det til forrige hovedpunkt.

Det kan også nevnes at når det gjelder effekt, bør det legges til grunn motorens opprinnelige/ originale effekt eller eventuelt oppjusterte effekt. Det bør ikke legges til grunn en effekt som er oppnådd ved nedtrimming av en motor.

Vegdirektoratet tilrår på grunn av sakenes alvorlighetsgrad og kompleksitet at de behandles av regionskontaktene i hver enkelt region. Dette vil også fremme likebehandling av tilnærmet like saker. I tvilstilfeller, ved vanskelige og/eller omfattende saker eller ved store effektøkninger bør disse fremlegges for SFOOR for uttalelse.

Med hilsen

Einar Conrad Moen Wollamo

Seksjon: Trafikant og kjøretøy - Sør-Trøndelag distrikt

Postadresse: Statens vegvesen Region midt, Fylkeshuset, 6404 MOLDE

Besøksadresse: Sluppenveien 4, TRONDHEIM

Telefon: +47 73952157 e-post: mailto:einar.wollamo@vegvesen.no

www.vegvesen.no e-post: mailto:firmapost-midt@vegvesen.no

Sikkert mulig, om man gidder finne i papirer i hytt og gevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hartge leverte Hartge M3 med tunet M88 motor på 330 hk i 1990. http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00621.htm

Hvor mange som ble produsert vet jeg ikke men de leverte den i allefall til de som hostet opp nok kr. Andre tunere leverte de også noen raske utgaver av E30 . Noen var basert på 325 og andre på M3.

Racing Dynamics hadde en e30 med 398 hk ser det ut til iflg databladet.

Mattes leverte E30 med 315 hk dvs med E34 M5 motor.

Ifølge diverse sider på nettet ble det solgt 6 stk E30M3 Hartge H36-b24 i hele verden.. Som M3 hadde den 330hk ja, men som vanlig E30 hadde den bare 286hk..

03.jpg

Tviler på at man klarer å oppdriver noe særlig dokumentasjon på noen av de modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...