Gå til innhold

Drittlei e34.Prob med forstilling løst, men fortsatt dødgang


Stephan.s
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har klunkelyd.. kommer av foringene til stabstaget ja. De er morkne, og hver gang bilen kommer over homper o.l. så kommer staget i spenn, også slepper det opp spennet, også kommer klunkinga..

Der kom svaret jeg ventet på :D Rett ut.

Da er disse langt på innkjøpslista. Takker ;)

hehe da kan det nok hende at jeg må bytte dem også da :) hehe informativ tråd detta her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilke foringer er det snakk om her? Jeg har samme klunkelyder som deg tror jeg. Alle ujevnheter i veien fører til klunking. Har bytta Stagene(nummer 6 som nevn over) og det hjalp litt, men ikke nok. Klunker spesielt hos meg når jeg svinger over ujevnheter. Så dersom du har en link eller artikkelnummer på en aktuell foring så er jeg happy dersom noen kan poste dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke foringer er det snakk om her? Jeg har samme klunkelyder som deg tror jeg. Alle ujevnheter i veien fører til klunking. Har bytta Stagene(nummer 6 som nevn over) og det hjalp litt, men ikke nok. Klunker spesielt hos meg når jeg svinger over ujevnheter. Så dersom du har en link eller artikkelnummer på en aktuell foring så er jeg happy dersom noen kan poste dette her.

Siterer Teddysen fra forrige side. Har ikke testet selv enda, men dette er jo en billig sak å teste:

Jeg har klunkelyd.. kommer av foringene til stabstaget ja. De er morkne, og hver gang bilen kommer over homper o.l. så kommer staget i spenn, også slepper det opp spennet, også kommer klunkinga..

Altså, del nr 2 her: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10

Har du prøvd nye dekk,de kan ha blitt helt ødelagt av forstillinga før du skiftet nye deler selv om de ser bra ut,sett bakhjul foran for en test om det blir bedre.

Nei, det har jeg ikke gjort enda. Men bare syntes det er rart at vibrasjonene kom på dekk som var helt fine i vinter. Men blir kjøpt inn nye dekk neste mandag 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også en sånn lyd.. men det er faktisk den store mutra som holder demperen nede i fjærbeinet som e knust, så demperen min er løs..

Er ikke dette en grei sak å oppdage når du har fjærbeinet i friluft? Altså, jekket opp bilen f.eks. Takker for tipset i allefall, dette blir sjekket, men tror ikke det er denne da demperen var hel ved fjærbytte, og lyden har vært der både før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering med nye spm. Byttet stabstagforinger og fester i dag, og en del av årsaken til klunkelyden vil jeg tippe er fordi det satt 25mm foring på ene siden, og 23mm på andre 8)

Nå ble det i allefal byttet til 23mm begge sider, og ting ble betydlig bedre, men alikevel et lite klunk i ny og ne.

Et spm er om stramminga av toppbolten på demperen kan ha noe med i spillet å gjøre? Noen som kan gi meg en liten innførelse av stramming av denne bolten?

Men nå sitter jeg igjen med dødgangen i rattet. Noen som kan gi meg et par pekepinner når det gjelder stramming av snekka? Gjorde et forsøk i dag uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå for å få ut litt frustasjon og avslutte denne tråden skal jeg fortelle hvordan det gikk.

Surrelyd og vibrasjonene kom fra vinterdekkene. Dermed Case Closed.

Men dunkelyden; det er her det morsomme kommer:

Etter å da byttet alt, foruten hjullagrene, som var bra ved sjekk, så begynte jeg å tenke. Siden det ikke stammet fra forstillinga, men var en lyd som kov ved dumper, så måtte det være et eller annet sted hvor metall traff metall.

Noen som tør å gjette?

Vel, det viste seg, som jeg til slutt hadde mistanker om, at årsaken til hele driten var eksosanlegget som manglet ett feste, som slo i karossen ved høyresvinger og dumper. Fly forbanna over at jeg har brukt tusenvis av kroner på å bytte alt i forstillinga, så viste det seg å være noe så simpelt og idiotisk.

Men jeg velger å se det positive i det, som er at nå har jeg en plettfri forstilling i flere år til :D

Men da har jeg i allefall lært noe til neste gang. Og til dere andre; ALLTID feilsøk i den billigste enden først. Det har nå jeg lært; på den harde måten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye dødgang har du igjen nå? Har skiftet samtlige foringer, strammet pirmansarm og strammet mutter på rattstamme. Men er et lite hint av dødgang igjen. Kanskje slik hos deg og?

Vi skulle laget en guide på styresnekkestramming. Hvordan gjorde du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 8mm. Jeg merket ingenting ved forsøk på å stramme pitmanarmen eller bolten på toppen av snekka. Eller for å rette meg selv, begge boltene var allerede stramme. Pitmanarmen rikket seg litt, men ikke mye. Bolten på snekka satt dønn. Så uten å være fagutdannet mekaniker vil jeg tippe snekka mi er klar for ett skift.

Har dog ikke rørt rattstammen enda.

Det ligger en DIY på bmwe34.net, men ser ut som siden er nede.

Men hadde gjort seg med en DIY her inne også da den på bmwe34net er kun skrift. Jeg er mer priduktiv når DIyene er med bilder 8) Jeg skal få gamlefar til å ta en litt bedre sjekk på min egen snekke igjen når jeg har fri fra jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må vel nesten prøve den og før jeg går berserk i forsøk på å ta ut snekka 8)

Men har du testa bolten på toppen av snekka? Den som sitter under ABS enheten (hvis du har ABS). En ensom bolt som ikke ser ut til å gjøre annen nytte for seg enn å sitte der. Du trenger en kort+lang forlenger og 17mm pipe tror jeg det var.

Skader i allefall ikke å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...