Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite "periodisk" problem med automatkassen på min E61 530d. Km 100'.

Ikke noe stort problem egentlig, men giret går inn og ut av lockup funksjon og klarer liksom ikke å "bestemme seg". Dette skjer kun på lavt turtall og kun når hjula ikke har motstand, som oftest i 60-70 km/t.

Har forhørt meg litt om problemet og har fått litt forskjellige vurderinger fra verksteder/mekanikere. Noen mener at hele converteren må skiftes (pris ca 15.000,-), mens andre tror problemet er langt mindre. Har ikke vært og søkt etter feilmeldinger, og det er naturligvis der jeg må begynne. Uansett kan det være greit å forhøre seg litt på forhånd...

Jeg faller mer og mer mot at det må være et software problem siden det ikke er converteren selv som bestemmer når giret skal være i lockup funksjon eller ikke, det styres elektronisk..

Noen erfaringer blant folket?

Skrevet

Er dette en bil du har importert selv siden du ikke reklamerer på dette overfor en forhandler ? .Dette kan fort være et problem med converter som du nevner ,da symtomet du har er noe jeg har hørt har blitt bra ved converter bytte .

Skrevet
Er dette en bil du har importert selv siden du ikke reklamerer på dette overfor en forhandler ? .Dette kan fort være et problem med converter som du nevner ,da symtomet du har er noe jeg har hørt har blitt bra ved converter bytte .

Ja, bilen er kjøpt hos BMW-forhandler i Tyskland og bilen hadde da Premium Selection bruktbilgaranti, men den gjelder visst nok ikke i Norge... Skulle problemet vise seg å være veldig omfattende, så gjelder nok fabrikkreklamasjon. Men inntil videre så betraktes nok feilen som slitasje som jeg må dekke selv..

Skrevet
Hvis bilen din er under 2 år gammel gjelder fabriksgarantien enda her i norge.

Bilen er registrert første gang mars 2005, så nybilgarantien som gjelder uansett hvor i verden er utgått...

Skrevet

Har vært og fått feilsøkt men fant ingen feilkoder.. Verkstedet skulle komme tilbake på om det kunne hjelpe å nullstille SW og sette den opp på nytt..

Men har tenkt på om det faktisk kan være noe så enkelt som dieselfilteret... "Juksingen" skjer kun på lavt turtall og det kan jo kanskje ha sammenheng med at filteret er litt grumsete for å ta lite diesel igjennom, men når det skal mye diesel igjennom fungerer det greit når dieselspruten er sterk.. Ikke peiling på hvordan filteret fungerer på denne bilen, men er det er det kanskje noen andre som har?? :roll:

Skrevet

Det du skriver stemmer bra ofte blir feil på converter beskrevet og feilsøkt som motorfusk ,både på bensin og dieselbiler, men desverre har det vært converter feil på flere av di jeg kjenner til.

Skrevet

Ja, littt av problemet med 530 er jo at automatkassen blir belastet mye fordi motoren har så pass mye kraft. Akkurat det unngår jo eksempelvis 520 som ikke har krefter nok til å belaste automatkassen i like stor grad..

Litt vanskelig siden symptomene er periodiske og noen ganger virker det som om det er motoren som fusker og andre ganger virker det som problemet er i girkassen.. Fått ny tid hos teknisk avdeling hos Bavaria som skal feilsøke og se om de finner noe. De sier derimot at det godt bare kan være meg som reagerer på bilens "learing"-funksjon (et minne i bilen skal bli kjent med og innrette seg etter sjåfør), og at ved variert kjøring så jobber denne funksjonen litt ekstra med å "innrette" seg etter sjåføren og kjørestilen.. Eller det kan være meg som reagerer de få gangene motoren "renser" seg og visst nok kjører noe av eksosen i retur for å redusere utslippet..

Skrevet

Du må gi tilbakemelding på dette problemet ditt med en gang du finner ut av noe... Har akkurat samme problem selv på min 530d og har fått verkstedtime 26/6 på Bavaria i Hgsd. På min bil oppleves det som "juksing" når jeg har ligget lenge i f.eks. 60km/t og skal bare øke litt. Det skjer bare mellom 1300-1800o/min. og varer bare noen sekunder, men er irriterende. Ved mer pådrag er alt ok. Tenker og på om det kan være ett filter eller lignende. Håper det bare er en bagatell da.

Skrevet

Min bil var i går inne på bavaria i går. Feilen de fant, som sannsynligvis gir denne "juksingen" var lekkasje på en eksosmanifoild-pakning. En kan og høre at turboen "hyler" for mye. Selvfølgelig har de ikke tid før i august til og skifte denne pakningen pga. ferie. (1,5 til 2 timers jobb).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...