Mexos Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 Siden turen til Sommertreffet på ACR i Mo I Rana ble en helt utrolig tur i år har jeg valgt å lage et reisebrev og dele historien med folket her inne. Planen for denne helgen var å debutere på bane med bilen og endelig få igjen litt for de få lappene jeg har lagt i nye bremser og nytt understell... Ja og den nye motoren. Det hele begynte 12. Juni da jeg hoppet i bilen i Oslo og satte kursen mot Trondheim. Hørte noen ulyder i bilen på vei oppover, men visste at bremsebåndene på håndbrekket var slitt, så trodde en fjær hadde hoppet av her, og at ene bandet derfor tok borti skiva. Så den lyden ble ignorert Etter 54 mil var jeg hjemme i Trondheim hvor jeg hadde noe småplukk å fikse på bilen før jeg kunne kjøre til Mo I Rana. Etter å ha gitt mor en god klem, hilset på far og spist middag ble bilen tømt for diverse og kjørt inn i garasjen. Her skulle jeg og joavg "kjapt" flytte tanken til servoolja og skifte vindusheis. Jeg fikk vinkla et par patentbånd og stripset festet til tanken i dette fort og på jalla vis. Tanken dro ihvertfall ikke noen plass i helgen Så da var sak 1 av 2 biff. Joavg kastet ut den gamle vindusheisen og skrudde den nye inn fort som svint. Da vi skulle koble til denne viste det seg at det var ulike kontakter på ny og gammel. jaja, da måtte vi fikse en midlertidig kontakt, noe som var fort gjort. Det ble liv i heisen og da ruta var kommet halvveis på plass smalt det. Da røk ene glideren i skinna til ruta. Siden ny var umulig å oppdrive klokka 23.30 på kvelden ble ruta låst i toppstilling og koblet ut. Siden jeg kjente trekk fra dørtrekket kom vi på at det kunne være lurt å hive et par plastikkposer bak for å prøve å tette litt mer. Joavg peiste på med poser og tape og smelte på dørtrekket. Bilen var da klar for tur. Jeg la meg til å sove 2,5 time før det var opp 02.45 for å kjøre til Mo I Rana. Etter å ha tatt en kjapp dusj og hivd det viktigste av bagasje i bilen kjørte jeg sammen med @lan ned til joavg for å plukke opp han. Merket at den lyden jeg trodde var bremsebandet var blitt noe høyere og ble skeptisk til å kjøre så langt med bilen. Ble da redd turen skulle gå i vasken. Etter å ha hentet joavg og en kompis til som skulle følge med konstaterte vi, etter å ha hørt på han som satt i baksetet og drakk, at lyden sikkert ikke ble noe verre . Så vi slo fra oss å bruke e39'n til joavg oppover og satte kursen mot mo i rana. Dette skulle bli en skikkelig guttetur med masse bil og moro! Kompisen min, som fremover vil bli kalt Egil, hadde tatt med seg dildoen sin sven, da han har et mål i sommer om å lage et album med denne karen festet til så mange ting som mulig. Joavg hadde kjøpt skikkelig hjemmebrent fra byneset og jeg hadde for anledningen spart opp til skikkelig meksikansk bart for å gjøre harryturen komplett. Da vi var kommet til Steinkjer var det tid for stopp. En av følget i de andre bilene klare å miste en baguett på panseret mitt og smøre smør utover lakken. Det kom også noe på jakken til Egil, som var kommet godt i formen. Han bestemte seg da for å vaske jakken med vindusvaskene på Esso'n: Vi kjørte videre og neste stopp ble på nordlandsporten. Da var det tid for å montere dildoen sven på Bmw'n: Vi var 3 biler som kjørte sammen: Kursen gikk så videre nordover med dildoen sven i førerruta mi: Da vi var kommet til Mosjøen begynte det å bli fryktelig ulyd bakfra, og den kom sterkere i svinger. Vi begynte å mistenke hjullager, men Egil i baksetet trøstet oss med at det kunne ikke bli noe verre. Tilslutt kom vi oss fram til Mo I Rana. Her kjørte vi opp til den vanlige campingplassen og fikk satt opp telt. Jeg og Joavg hadde spleiset på nytt flott telt fra biltema som han etter en liggetest, kunne konstatere at var topp: Da bilen var tømt for bagasje tenkte jeg at jeg skulle se litt på høyre bakhjul da det kunne være bremseskjoldet som hadde fått seg en kakk og derfor lå inntil og bråkte. Da la jeg merke til at felgen var full av noe som så til å være metalspon Kikket så på bremseskiva og så at den hadde flyttet seg 3 mm og hadde dreid bort 3mm av kalipteren. Her måtte det være noe ruskende galt! Bilen ble jekket opp og hjulet kunne man rugge både til høyre og venstre. Og ikke lite! Denne bilen kunne ikke kjøres no mye lenger før hjulet kunne risikere å falle av! Så jeg måtte Ringe NAF og få E36'n hentet og kjørt på verksted: Fikk fraktet bilen ned til Automester i Mo I Rana som skulle være plassens Bmw kjenner. De fikk bestilt nytt hjullager som skulle komme på mandag. Banekjøringen måtte derfor legges på hylla, og jeg kom meg heller ikke hjem på søndag som først planlagt. Iogmed at jeg nå var billøs hadde jeg ihvertfall ingen grunn til å holde meg kjørbar den kvelden, så turen gikk videre til Polet. Vi dro så videre opp på banen. Morsomt nok sto veldig mange og skrudde på HØYRE BAKHJUL når vi kom inn på baneområdet. Fikk sett veldig mye rå kjøring! Var bl. annet en rød Skyline der som var noe av det verste jeg har sett! Og en sort 240 faktisk som var helt rå! Senere på kvelden ble det grilling og noen pils. Det var da vi fikk øye på en Traktor rett nedenfor campingen UTEN HØYRE bakhjul(samme som mitt gåene hjul). Jeg måtte da ta på meg john deere capsen og ta bilde: Joavg fant et fint skilt nede ved veien som han tok med opp på campingen: I Mo i Rana hadde de egen pumpe for spylerveske. bare 19.kr literen Egil fikk lyst til å fylle statoil koppen sin der: @lan hadde bilen sin inntakt så han fikk prøvd seg på bane på lørdagen:) Under breisladden trodde jeg at jeg skulle dø av latter når en kar mister HØYRE BAKHJUL i svingen og kjører ut Synes det hadde vært veldig mange hint om høyre bakhjul nå På søndagen var gjengen ganske sliten, og @lan og Joavg dro hjem, lei av teltlivets fasiliteter: Siden bilen min sto på verksted måtte jeg og Egil bli igjen så vi ble kjørt opp til banen og forlatt. Her fikk vi sett bl. annet Ylindgren i aksjon Den bilen og fyren var en fryd å se på bane! ut på kvelden på søndagen var treffet over og det var på tide å komme seg inn til Mo I Rana. Vi kjente nå ingen med bil der oppe og hadde ikke peiling på hvordan vi skulle løse dette. Ingen av oss hadde prøvd å haike før, men fant ut at en gang måtte være den første Så vi begynte å gå nedover veien med tommelen ut til passerende biler. etter en stund begynte vi å bli litt nervøs, for dette gikk ikke så veldig bra. plutselig hører vi lyden av en bmw 6er i det fjerne. jeg snur meg og får øye på en rosa e30 med sort panser og tak, lakkert med rull I frontruta var det en stor streamer hvor følgende sto: Pink-racing.com, Angels on the road, devils in mind. I Speilet hang det håndjern med rosa pels. Jeg og Egil hadde for lengst skjønt ut ifra alle de sure blikka til de mandige rånerne som hadde passert at skulle vi ha sjans til å få haik måtte vi bli plukket opp av no damer. Vi dro derfor pilotbrillene ned på nesen, stakk ut tommelen og prøvde å se så deilig ut som det var mulig etter å ha levd 3 dager uten dusj. Jeg hadde også meksikanerbarten min som jeg så på som et handikap i denne situasjonen. Bilen kjørte forbi og damene stirra no fryktelig på de to slitne trønderne som sto i veikanten. Pokker å, de kjørte forbi tenkte jeg. Så skjer det store! Hun ene dama kikker tilbake igjennom bakruta og bilen senker farten! Plutselig stopper den opp. Jeg hører det gires og rapes no fryktelig fra girkassa. Bilen kjører så 5 meter før den stopper. De prøver igjen: det rapes og gires og tilslutt kommer ryggelysene på Damene rygger og plukker oss opp I baksetet sto det allerede et barnesete med ei lita jente i, så det ble ikke store plassen til to karer da egil tross alt er 1.90 på sokkelesten, men det gjorde ingenting. Vi kom oss fra ACR og inn til Mo på den morsomste tenkelige måten Jentene var veldig hyggelige og praten gikk hele veien. De spurte hvor vi bodde og forklarte at vi bodde på en haug der og der, og at det var en del taug og hindere rundt i skogen der. De syntes nesten det hørtes ut som en barnehage. Så vi fikk tilbud om å sove i hagen til hun ene om noe skulle skje. Damene slapp oss så av utenfor dolly dimples og vi takket for skyssen Middagen tok vi på Dolly og da måtte vi selvsagt etter alt som hadde skjedd denne helgen bestille Pizzaen "Fredag", som var nr 13 på menyen Vi måtte så gå tilbake til teltplassen om kvelden. Siden vi ikke hadde noe å gjøre, valgte vi å sette oss ned å se på rundkjøringen da det sikkert kjørte forbi noen tøffe biler Når klokken nærmet seg 12 søndagskvelden fant vi det best å begynne å tenke på å legge oss. Vi gjorde det på den måten at etter 5 biler med "kaukartut"(effektanlegg) som det heter der oppe i nord hadde passert i rundkjøringen fikk vi legge oss På mandagsmorgen ringer jeg verkstedet og lurer på om hjullageret mitt er kommet. Jeg får beskjed om at de ikke får post før 11.00. Vi setter oss derfor ned utenfor teltet og venter på at klokka skal gå. Da ser vi plutselig 20 små refleksvester komme gående sammen med 2 store. Da var barnehagen på vei for å leke seg Det visste seg altså at damene hadde rett og at vi hadde slått leir midt i lekeplassen til den lokale barnehagen Vi forklarte situasjonen til barnehagetantene, og de bare lo og var forståelsesfull:) Jeg ringte så verkstedet igjen i 13.00 tiden, da jeg var sikker på at lunsjtid var over osv. Får da beskjed om at hjullageret ikke var kommet, men at det kom dagen etter. Jeg spurte da om de kunne garantere at bilen min ble ferdig dagen etter(tirsdag), noe de ikke kunne siden verkstedet egentlig hadde 14 dagers ventetid Jeg og Egil får da litt panikk og lurer på hva pokker vi skal gjøre. Her sitter vi strandet i Mo I Rana, med teltet plassert midt i en barnehageplass uten bil og har intenting å gjøre for å slå ihjel tiden. Vi har hele tiden holdt humøret oppe og jobber nå på spreng for å klare å gjøre det videre. Vi finner derfor ut at her trengs det leiebil! Vi går ned til Automester og får lånt en skamrå, spinnvill Hyundai Getz med en 1,3L Soch motor som ville gjort enhver bestemor misunnelig. Disse bilene er jo kjent for å ligge på minst 4000rpm når koplingspunktet på clutchen slås inn i diverse parkeringshus rundt om i landet. Her må også Egil pynte bilen vår med dildoen sven: Nå hadde vi ihvertfall bil til å komme oss rundt! Savnet etter en dusj hadde ligget i bakhodet ganske lenge nå og vi fant ut at det måtte settes opp på tagens tapet. Vi hadde hørt rykter om et badeland en plass og svingte derfor inn til sentrum for å kjøpe badebukse. Det kunne man jo få dusjet seg! Jeg gikk inn på Cubus og fant en lekker badeshorts. I kassa får jeg vite at badeland i Mo hadde bestemt seg for å stenge akkurat denne uken for å gjøre vedlikehold. Typisk vår flaks. Vi sto da der med nyinnkjøpt badebukse og fortsatt ingen plass å dusje. Tanken om å ta seg en svømmetur i elva ble mer og mer aktuell. Vi fant ut at det måtte finnes en campingplass her et sted med dusj vi kunne få låne. Vi kjørte så litt rundt for å lete etter en. Da får vi øye på den rosa E30'n til jentene! Da visste vi hvor den holdt til. Vi kjørte så videre og fant en campingplass hvor vi fikk tatt en etterlengtet dusj. Siden vi ikke hadde en dritt å finne på, ble vi enige om å legge igjen en lapp med tlf. nummeret vårt på den rosa e30'n, i håp om at de kanskje ble med på en runde bowling eller noe den kvelden. Er jo bare gøy å bli litt kjent med nye folk. Egil skrev ned nr sitt bakpå en p-lapp og kastet den inn ruten på bilen. Den landet desverre med skriften ned så vi ble redde for at jentene skulle ta den for en p-lapp og derfor kaste den uten å lese hva vi hadde skrevet. Vi reiv så derfor ut notatsidene fra instruksjonsboka på getz'n og skrev en større lapp og kastet inn. Den måtte de da se! Vi reagerte litt på at bilen sto parkert utenfor et stålbearbeidingsfirma, men var enig om at det var mye større odds for at ei rånerjente jobbet på en slik plass, enn at en kar kjørte en slik bil(iogmed at sjåføren hadde barn var vi ganske sikker på at hun også hadde type ). Vi kjører så etter å ha lagt igjen 2 lapper på esso for å spise lunsj. Litt senere på kvelden får vi melding: "kæm e du?" Egil forklarte at det var vi som hadde sittet på dagen før fra ACR til Dolly. Følgende svar kommer: "Ja æ fant en lapp i bil'n når æ va ferdig på jobb, skjønt ingenteng. Så d va derfør kjerringa hadd så lyst på dolly's pizza igår" Vi trodde vi skulle dø av latter da det visste seg at det faktisk var typen hennes som hadde kjørt bilen den dagen. Vi måtte så forklare han litt for at ting ikke skulle mistforstås. Senere på kvelden får vi så melding fra jenta hvor det står: E å gubben ha byttelåna bil idag, så æ så ikkje lappen før no når e sku på butikken". Da hadde trolig funnet den andre lappen vi hadde lagt igjen i bilen Men det var jo selvfølgelig logisk med tanke på flaksen vi hadde hatt den helgen at de hadde byttet bil akkurat den dagen! Så vi måtte dra på bowling alene. Dagen etter ringte jeg så opp Automester og hjullageret var da kommet. Vi kjørte så nedover i 15.00 tiden og så at de hadde ikke begynt på bilen min enda :S De hadde ikke hatt tid. Jeg hadde ikke blitt mindre stressa av at sjefen min hadde ringt på mandag og satt meg opp på full jobbuke denne uka. Så jeg måtte komme meg hjem for både jeg og Egil skulle på arbeid! Verksmesteren fikk tilslutt overtalt en mekaniker til å jobbe overtid og fikse bilen min. Jeg lovet han en flaske vin som takk og peiset inn til polet og kikket febrisk over vinhyllene på jakt etter et vinmerke jeg hadde sett i vinhylla til min mor hjemme (jeg liker ikke rødvin). Campen ble så pakket ned og all bagasje fyllt inn i getz'n. Både bagasjerom og baksete måtte benyttes for å få med alt. Klokka 18.30 blir jeg ringt opp og til all lettelse var bilen nå reparert. Jeg slapp unna med en regning på ca 2700kr for bytte av hjullager og leiebil, og så meg meget fornøyd! Må benytte anledningen til å skryte av Automester i Mo I Rana for den gode servicen de ga meg, samt at de faktisk tok inn bilen og reparerte den, selv om verkstedet var overbooket av arbeid. Prisen var også noe helt annet enn de man finner lenger sør. Bmw'n ble så fyllt opp med bagasjen, og kursen ble satt mot Trondheim, hvor vi ankom va 01.00 natt til onsdag. Egil og Jeg er enige om at selv om vi hadde mye uflaks på turen, så har de dagene i Mo gitt minner for livet, og alt som har skjedd har egentlig bare vært morsomt! Vi lo godt underveis, og kommer helt sikkert til å le mye av dette i fremtiden. Dette ble veldig langt, og sikkert totalt uinteressant for mange, men håper noen likte historien. Poenget med den er ihvertfall: Dra aldri på langtur uten å skjekke at bilen er i bra teknisk stand, og har du en dårlig magefølelse før du kjører, og valget står imellom to biler så velg den du vet kommer fram! Og ikke minst! Er uhellet først ute så gjør det beste ut av det, da blir alt mye morsommere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e46diesel Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 hehe, kul historie;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogern Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 Hahaha supert reisebrev! ikke bare jeg som har uflaks på tur ser jeg (jeg knuste et stempel på otta forrige sommer) Bra du fikk bilen i orden og fikk den med hjem vertfall. Dette blir en tur dere vill mimre å flire over i mange år vill jeg tro synd du ikke fikk prøvd den på bane da, men det kommer nok flere anledninger. igjen supert reisebrev!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torek Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 Jeg må innrømme at jeg lo litt av Egil og dildoen hans. Den ble plassert på mange fine steder Bra historie dette! Glemmer nok ikke denne turen med det første. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MiiDd Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 Hahahaha.. så jævli bra Vist dåkk hadd uflax, men ikke SÅ uflax men nå har dåkk iallfall nåkka å mimer tællbake på, åsså får vi ta bowlinga neste gang dåkk kjæm tæll Mo PS: girkassa på BMWn e gåen !!! just so u know. Det vakje kvinnfolk-kjøring!! (og vess du itje skjønt det, e eg ho med den Rosa BMWn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zH- Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 haha sammentreff Likte barten din Mex(ic)os Morsom lesing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 hehe, en vellykket tur! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 Dere har vært uheldige ja, men høres ut som en morsom tur om ikke annet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Juni 19, 2008 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2008 Hahahaha.. så jævli bra Vist dåkk hadd uflax, men ikke SÅ uflax men nå har dåkk iallfall nåkka å mimer tællbake på, åsså får vi ta bowlinga neste gang dåkk kjæm tæll Mo PS: girkassa på BMWn e gåen !!! just so u know. Det vakje kvinnfolk-kjøring!! (og vess du itje skjønt det, e eg ho med den Rosa BMWn) Hehe, skjønte at det var deg ja ;)Forsto at girkassa var gåen og at det ikke var du som ikke kunne å kjøre Jeg er ingen mannsjåvinist når det gjelder bilkjøring. Hørte du hadde gåene synkroniseringsringer. Har hatt en bil med samme problem selv så vet hvor vanskelig det er å kjøre Var bare morsomt med de lydene En ting jeg glemte å skrive inn var at jeg har en interessert på bilen som hadde bestilt naf test på tirsdagsmorgenen. Så jeg måtte også ringte NAF og flytte timen, samt ringe han og forklare alt Men han tok det fint og så på det på samme måte som meg at no var det ihvertfall en slitedel mindre å tenke på Jeg fjernet også barten etterhvert da jeg kom på et gammelt ordtak. Mange husker sikkert at folk før i tiden brukte å ha hestesko hengende på døren. Den skal alltid henge med åpningen opp slik at hellet ikke "renner ut". Og jeg hadde jo gått rundt med en oppned hestesko i trynet så fant ut at hvis jeg fjernet den måtte lykken snu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 Stilig reisebrev Skal dere på høsttreffet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 flire Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 Haha, for en artig lesing! Det er jo bare sånne turer som sitter igjen til man blir gammel. Man vokser litt som person etter å ha erfart sånne ting. Synd det ikke ble noe kjøring, men det går ikke ann å ha slik uflaks to ganger på rad, så du får prøve igjen neste gang. Hjullageret ditt hørtes farlig mye slitt ut! Jeg måtte en gang bytte toppakning langt ute på en øde parkeringsplass utenfor Larvik for et par år siden. Etter den gangen har jeg alltid kjørt med ca 25kg med verktøy i bagasjen til enhver tid, klok av skade.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 Dildoen og barten gikk sammen som hånd i hanske! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astri Skrevet Juni 19, 2008 Share Skrevet Juni 19, 2008 Ååå, gøy gøy reisebrev. Alltid kjekt med sånne heisaturer der du tar det meste på sparket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Juni 19, 2008 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2008 Stilig reisebrev Skal dere på høsttreffet? Er fullt mulig vi tar turen. Har ikke bestemt oss enda, men skal ikke se bort ifra det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå