Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja stemmer at nivå 3 er med sprøyter osv.

Synes også abcde var noe av det jeg synes var mest nyttig å lære og noe jeg kan bruke i det sivile. Kan ikke tenke meg hvordan det må være hvis du e førstemann til et ulykkested uten å ha snøring på hva du skal \ bør gjøre!

Så er enig med deg der at folk burde tatt et sånt kurs... et abcde kurs burde blitt en del av førerprøven! Iallefall det mest elementære.

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Til informasjon så er det nå 30 kompresjoner og 2 innblåsinger og - ikke 15-2 som før. Enig at det kanskje bør fokuseres mer på ABC enn det blir gjor i dagens førerkortopplæring. Det er utrolig nyttig læring og noe en sjelden får nok øvelse i.

Skrevet

Synes det hadde vært verre å sitte kvestet i en ulykkesbil enn å være førstemann pås tedet etter ulykken.. Fikk høre for en stund siden om en ulykke litt utrenfor Bergen der en lastebilsjåfør ble sittende fastklemt mens lastebilen begynte å brenne. De som kom på stedet kunne ikke gjøre annet for han enn å holde han i hånden til det ble forv varmt.. - Har vært en tankevekker for meg!

Håper alle tar seg tid til å lese det som står om førstehjelp i tråden.

Legg forresten merke til skiboksen som har løsnet. Tenk hva en slik eller annen dårlig sikret taklast kan gjøre av skade hvis det ikke er et tre på plass til å stoppe den.

Skrevet

Takbokser er drapsmaskin i kolisjoner,, tenk vis det har vorre front mot front!! den takbok ville ha godt rett gjennom frontruta på den andre bil :shock:

Men kravet før å sikker last på bil tilsier at lasta skal sitte fast ved brå bremsing,, ikke brå stopp!

Skrevet

Førstehjelpskurt burde vært "påbudt" sier nå jeg...

det er som du sier Teddysen; "De sier bilbelte redder mange, er sikker på enda flere kunne vært reddet om alle var drillet på sånt"

jeg har ikke kurs i førstehjelp by the way, men tror kanskje jeg skal ta det når jeg leser dette.

kan skje hvem som helst dette her.

Skrevet
Førstehjelpskurt burde vært "påbudt" sier nå jeg...

det er som du sier Teddysen; "De sier bilbelte redder mange, er sikker på enda flere kunne vært reddet om alle var drillet på sånt"

jeg har ikke kurs i førstehjelp by the way, men tror kanskje jeg skal ta det når jeg leser dette.

kan skje hvem som helst dette her.

Du av alle folk har ikkje førstehjelpskurs? Det hadde eg faktisk ikkje trudd.

Bilbelte redde liv! Det har eg desverre erfart på den harde måten sjøl.

Og førstehjelpskurs burde vært obligatorisk i kjøreopplæringa. Men ikkje bare der, det burde vært obligatorisk på arbeidsplasser og. Om ikkje kvart år, så iallefall hvert andre eller tredje år, for å friske opp hukommelsen! Det e verdt det!

Skrevet
Du skal ringe ambulanse med en jævla gang før du begynner å leke helt, så skal de guide deg.

Nei, det skal du så absolutt ikke.

Først skal du sikre skadestedet/ulykkesstedet og deretter sette i gang livreddende førstehjelp om nødvendig. Når det er gjort skal du ringe ambulanse.

Edit: Jeg fullførte førstegangstjenesten i Sanitetsbataljonen på Setermoen. Er utrolig glad for at jeg har lært livreddende førstehjelp. Må være blant de verste situasjonene du kan komme opp i å ikke vite hva du skal gjøre eller hvordan du skal opptre som førstemann på skadested(eller 2., 3. eller 12. mann).

Militæret er gull verdt, samme hvilken bataljon du tjenestegjør i!

Skrevet

det med antall innblåsninger og komprimeringer varierer ofte.

amb osv bruker (såvidt jeg vet) en varierende syklus, med hovedsak 2innblås 15 kompresjoner.

Dette skal vi ikke bry oss noe om.

Allmenheten (ja oss ja) skal bruke 2 innblås 30 kompresjoner. Dette er fast, og endres ikke. Hørte dette senest igår av ambulansepersonell

Skrevet

Det er 30-2 og ikke 15-2. Dette er nå alle lærde med kompetanse enige om. Jeg har repetisjon på dette gjennom jobben av og til. Grunnen til det er at man ikke trenger så mye luft inn for å få nok oksygen i blodet når man ligger bevisstløs. Det som er viktig er å få pumpet blodet rundt. Man skal også gjøre kompresjonene før man tar de første innblås, det haster mest.

Skrevet
Førstehjelpskurs burde vært "påbudt" sier nå jeg...

Det er en del av opplæringen for å få førerkort nå, alle typer førerkort.

Det er påbudt å ta grunnkurs før man kan begynne å ta førerkort nå, og grunnkurset inkluderer førstehjelpskurs med mer.

Skrevet

De som er usikre på hjerte/lungeredning bør melde seg på et kurs. Man vet aldri når noen man er glad i trenger det. Det kan være at noen rundt oss plutselig faller sammen med hjertestans, eller kanskje drukning nå i badesesongen. Hvordan ville det føles å ikke kunne redde livet til sitt eget barn eller andre kjære fordi man ikke kunne hjerte/lungeredning?

Skrevet

Førstehjelp er lett!!

Hva gjør en når man har brent seg på noe? -kjøler det ned.. Hva om man har skåret seg? - man stopper blødningen.. Dersom en fortsetter å tenke på denne måten gjør en mye bra :)

Jeg mener overhodet ikke å bagatellisere eller flåse over emnet, men jeg tror at mye av den engstelsen (?) som finnes rundt om baseres på at man ikke ønsker å gjøre noe feil, eller "fryse" og ikke vite hva en skal gjøre. Som regel er det veldig åpenbart hva en kan gjøre for å hjelpe.. For å hjelpe oss til å prioritere tiltak har en kommet frem til diverse huskeregler, en av disse er ABC(DE). Som oftest holder det med A og B (forklaring kommer :D)

I en tidligere tråd kom et veldig bra svar på hva en bør gjøre, men etter min mening ble det viktigste gjemt i alt det som ikke er fullt så viktig..

Forsøk på forenkling:

- Ta ledelse (lett dersom en er alene..)

- Sikre skadested/ tenk egensikkerhet

- Vurder - hva har skjedd, dann deg et bilde av situasjonen. Er det noen som kan gi deg noe informasjon? Er det noen bevisstløse?

- (A) Pass på at eventuelt bevisstløse har frie luftveier ved å passe på at de har hodet i vanlig oppreist stilling.

- (B) Puster de? hvis svaret er ja er det bra, hvis nei: 113

Sørg for at noen har varslet 113. Dersom du er alene må en nå varsle 113. Du vil få hjelp til å fortsette videre fra personell på 113.

Dersom dere gjør disse få punktene har dere gjort kollosalt mye. Dere har gitt de som evt. sitter i bilen en sjangs, noe de kanskje ikke har dersom dere ikke gjør noenting. Jeg sier ikke at situasjonen er lett, den kan være alt annet enn lett, men undersøkelsen og tiltakene en skal gjøre i starten er usannsynlig lette: Frie luftveier, sjekk pust, ring 113

Håper dette kan være med på å lette litt av engstelsen..

En god link for de som ønsker å lese mer (BHLR står for grunnleggende hjerte/lungeredning) :

http://www.nrr.org/sider/retningslinjer/2_BHLR_retningslinjer_2005.pdf

Skrevet

jeg var førstemann til et ulykkested i fjor sommer , og var ikke noe morro.jeg kjørte min far`s BMW X3 på vei til Førde i sogn og fjordane,og foran meg lå en relativt ny mercedes sedan. vi kjørte bak den og plutselig skar den over til motsatt sde av veien, trafff akkurat der autovernet begynner,og dette fungerte som et hopp,og bilen hoppet av veien,og traff et tre,og ramlen den et lite stup.

jeg stoppet bilen, satte på nødblinken og ba dama ringe 113. jeg har tidligere jobbet på ambulansebåt,så har sett litt av hvert,så var ganske sikker på at dette var en dødsulykke,med tanke på hvor fælt krasjen var , i ca 90 km/t.

men jeg var selv overrasket over hvor rolig jeg holdt meg.på vei over veibanen forsøkte jeg å stoppe bilen bak,som og hadde sett krasjet og stoppet bak meg,men han bare la seg ut og gav full gas og stakk derifra når jeg forsøkte tå få han til å stoppe.

jeg klatret ned til bilen som nå lå 90 grader på siden,og hadde snudd seg 180 grader i forhold till kjøreretningen, og kunne til alt hel se den ene av de to klatre ut av bilen.det var en ung mann. dama hans satt fortsatt inen i bilen,og jeg ba han skru av tenningen,så hjalp vi henne ut.

det viste seg senere at hun kun hadde sjokk skader.ingen av de to hadde fysiske skader , takket være mercedesen sine Air bags .

men spesiell opplevelse,vi dro derifra etter at abmulanse,politi og brannvesen hadde ankommet,og vi hadde snakket med politiet.

det som overrasket meg mest er reaksjonen til bilisten bak meg stom tragget gassen i bånn og stakk fra stedet...

68mlvql8254uaddj056q.jpg

dette bildet er fra etter kranbilen hadde løftet bilen opp fra stupet,og opp på veien

Skrevet

Merkelig oppførsel av personen som bare kjørte videre. Det er da du kan begynne å lure på om personen hadde gjort det samme selvom ingen var tilstede for å hjelpe!

Det er vel straffbart å stikke av fra et ulykkested. Du skulle fått tak i reg.nr , men kanskje ikke akkurat det du tenker på i en sånn situasjon! Bra at begge klarte seg uten fysiske skader

Skrevet

Merkelig reaksjon, ja - men personer reagerer ufattelig forskjellig.. En helt annen ting er at dersom jeg hadde reagert på den måten hadde jeg tenkt på det resten av livet :( Tenk om noen trengte min hjelp...

Dette gjør at for meg er valget enkelt - heller gjøre en haug med "feil" enn å ikke gjøre noe i det hele tatt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...