Ryan Skrevet Juni 26, 2008 Skrevet Juni 26, 2008 er det vanskelig å skifte? åssen moment skal det skrues til igjen?
Richie85 Skrevet Juni 26, 2008 Skrevet Juni 26, 2008 er det vanskelig å skifte? åssen moment skal det skrues til igjen? Er ikke gjort på 5min å bytte toppakning. Og alt har et moment.. Spørsmålet er bare når man faktisk bruker moment når man skrur til ting.. er mye slurv på det, naturlig nok, går jo lang tid å undersøke hver eneste skrue. Men, motorjobber er det viktig å følge momentene hvertfall. Kjøp deg en Haynes bok, der står de forskjellige tiltrekkningsmomentene, pluss en veiledning på det meste som trengs:) Rich
ReiRud Skrevet Juni 27, 2008 Skrevet Juni 27, 2008 jeg ville ikke prøvd på det hvis du strever med å skifte på en e30 for å si det sånn...bare for sammenligning
Lars89 Skrevet Juni 27, 2008 Skrevet Juni 27, 2008 Bør ikke være første gangen. Angående moment pleier jeg bare å bruke det på topplokkboltene, ellers går det på "feelingen".
jensemann23 Skrevet Juni 27, 2008 Skrevet Juni 27, 2008 en gang må jo være den første:) Så lenge man følger tiltrekningsmomenter nøye, samt rekkefølge, og passer på tidsforsinkelsen før man stiller kammene tilbake i TDC (ca 20-30 min tror jeg det var, varierer med utetemp,står i Haynes) så går det vel helt fint. Du bør lage deg et verktøy til å låse kammene, samt låse motoren i TDC. Husk at motoren IKKE skal stå i TDC når du setter på toppen. Den skal dreies 40 ? grader mot klokka fra TDC, ellers KAN ventilene slå nedi og bli bøyd. Det er derfor man må vente x antall minutter før man dreier den til TDC for å time inn kammene. Husk også at toppbolt-hullene må være helt frie for olje og skitt, totalt rene inni. Derfor må man ha tilgang på trykkluft osv. Jeg skal gjøre samme jobben på en b25 om 2-3 uker . Skal legge ut info om hvordan det går:)
Sir Hofstad Skrevet Juni 27, 2008 Skrevet Juni 27, 2008 en gang må jo være den første:) Så lenge man følger tiltrekningsmomenter nøye, samt rekkefølge, og passer på tidsforsinkelsen før man stiller kammene tilbake i TDC (ca 20-30 min tror jeg det var, varierer med utetemp,står i Haynes) så går det vel helt fint. Du bør lage deg et verktøy til å låse kammene, samt låse motoren i TDC. Husk at motoren IKKE skal stå i TDC når du setter på toppen. Den skal dreies 40 ? grader mot klokka fra TDC, ellers KAN ventilene slå nedi og bli bøyd. Det er derfor man må vente x antall minutter før man dreier den til TDC for å time inn kammene. Husk også at toppbolt-hullene må være helt frie for olje og skitt, totalt rene inni. Derfor må man ha tilgang på trykkluft osv. Jeg skal gjøre samme jobben på en b25 om 2-3 uker . Skal legge ut info om hvordan det går:) ? Forøvrig lager jeg låseverktøy osv, og kan gi manual...
Odd-M Skrevet Juni 27, 2008 Skrevet Juni 27, 2008 en gang må jo være den første:) Så lenge man følger tiltrekningsmomenter nøye, samt rekkefølge, og passer på tidsforsinkelsen før man stiller kammene tilbake i TDC (ca 20-30 min tror jeg det var, varierer med utetemp,står i Haynes) så går det vel helt fint. Du bør lage deg et verktøy til å låse kammene, samt låse motoren i TDC. Husk at motoren IKKE skal stå i TDC når du setter på toppen. Den skal dreies 40 ? grader mot klokka fra TDC, ellers KAN ventilene slå nedi og bli bøyd. Det er derfor man må vente x antall minutter før man dreier den til TDC for å time inn kammene. Husk også at toppbolt-hullene må være helt frie for olje og skitt, totalt rene inni. Derfor må man ha tilgang på trykkluft osv. Jeg skal gjøre samme jobben på en b25 om 2-3 uker . Skal legge ut info om hvordan det går:) 40 grader?? Bare svada spør du meg?! Det står ingenting om noe sånt i den arbeidsbeskrivelsen jeg fikk printet for dette. Jeg har skiftet toppakning på M50 uten å ha skiftet stort annet enn tennplugger og fordeler på firetakt tidligere. Det er bare å være svært nøye med hva man gjør. I grove trekk så er det eneste vanskelige å få registerkjedet til å stå i korrekt possisjon. Jeg dreide motoren ca til TDC (øvre dødpunkt) på sylinder en. Laget egne merker på kamdrevene og kjeder. Sørget hele tiden for at kjedet ble holdt stramt på veiven slik at det ikke hoppet noen hakk. Tok av toppen, rengjorde, la på ny pakning, monterte alt i eksakt motsatt rekkefølge som jeg demonterte og sørget for at kjedet og drevene havnet i eksakt samme posisjon som da jeg demonterte. Tar du deg god tid mener jeg dette er en relativt grei operasjon. Trenger ikke låseutstyr. Det vanskeligeste jeg møtte på var en gjenstridig pinnbolt til eksosmanifolden som jeg måtte bytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå