Gå til innhold

Hvor er det lov å stanse ved av og pålessing?


glenng
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal legge inn dette så jeg prøver her..

Jeg bor i et borettslag litt utenfor by'n,og stanset heromdagen på fortauet utenfor boligblokka for å laste inn/ut varer,dette for å slippe å stoppe i gata så jeg blokkerte trafikk.. det hele tok omtrentlig 15minutter.. Når jeg var ferdig lå det et flott parkeringsgebyr på kr 500 på ruta,da hadde en av de som sitter i styret ringt til parkeringsselskapet og bedt dem om å komme å gi meg bot...

Det jeg lurer på er om det er lov å stanse på fortau ved av og pålessing eller om dette er forbudt? Har prøvd å lese litt om parkeringsreglene,men finner bare unntak ved parkering men ikke noe om unntak ved stans.

Er veldig takknemlig for all hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov ved av og på lessing så sant det ikke er "stop forbudt" skilt der.

Men ved av og på lessing så går man somregel inn og ut konstant for å hente ting og tang. Dersom du har vært inne i 15 min av gangen så kan det fort være at parkeringsvakta har sått og ventet 5 min før de skriver bot. Er vel 2 tidspunkter på bota?

Uansett, for en idiot i styret. Jeg ville skrevet en klage til boretslaget og bedt dem betale regninga. De kunne jo for F¤ tatt kontakt med deg først om det var et problem.

Uansett, neste gang du skal gjøre noe tilsvarende, ha nødblink på samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Du vil få bot uansett om du setter på nødblink å står på fortau . Du hindrer almenlig ferdsel for gående og sykklende . Men hadde du stått i gata med nødblink , så har du lov til å stå der sålenge det er av og på lassing . Du har sikkert et skilt i gata di hvor det står at all stans er ulovlig men untaksvis ved av og på lassing .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil også mene at uansett hva du gjør så er det kun lov å krysse et fortau, ikke parkere eller kjøre på det.

Hvis man parkere med bare det ene hjul oppe på fortaus kanten, da blir det også bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkeringsselskaper kontrollerer vanligvis bare parkeringsarealer. Tror ikke de har lov å gi bot hvis de ikke har skiltet, noe de neppe har ved fortauet.

Det er selvfølgelig ikke lov å parkere på et fortau, men det er en sak mellom deg og politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro at dette fortauet er innenfor boretslaget og ikke omattes av regler som gjelder offentlig vei? Uans. bor du der kan du jo ringe p-selskapet og fortelle hva du dreiv med. også kan du ringe styret og høre om ikke de kan ordne opp for deg..

* glad jeg har egen tomt å parkere på *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klare opp litt...

Deter ALDRI lov å stanse på fortau. Et fortau har stanseforbud, akkurat som stans forbudt skiltet (rød med blått kryss)

Du har lov til å stanse for av og pålessing på parkering forbudt, plasser som er skiltet med blå P og selvsagt steder hvor det ikke er regulert.

Nødblink er IKKE et frikort for å få stå i fred for Trafikketaten. Av en eller annen grunn tror folk dette ;)

Du kan faktisk få forelegg fra politiet for å misbruke nødblinken.

Hvis fortauet er hos et borettslag, gjelder Vegtrafikkloven også her.

Men mange borettslag regulerer p-plassene sine til privatrettslig parkering, og får private selskaper til å bøtelegge der det er skiltet slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...