TH3XX Skrevet Juli 9, 2008 Skrevet Juli 9, 2008 Ok, har trøbbel med effekt tap på min 320td mod2002 150Hk. Her er historien så langt: - Ekstremt dårlig drag på lavere turtall, alt under 2500rpm - Skiftet luftmengdemåler, da denne ga feilkode, ingen bedring. - Alt av slanger/tilkoblinger osv er sjekket, ok. - Ingen andre feilkoder vises/lagres. - Korrekt trykk i common rail systemet, dvs fødepumpe ok. - Turbo fungerer, gir tilstrekkelig ladetrykk. (skiftet, gått 50.000 Km) - Service II utført. (ingen innvirkning, kun til info) Verkstedet jeg benytter har litt røbbel med å finne årsak, de vil prøve å skifte turbotrykk ventil til fredag... Noen som har andre inputs eller ideer? Dette begynner å koste litt...
FritzP Skrevet Juli 9, 2008 Skrevet Juli 9, 2008 Ja dette er jo klassisk etterhvert, som regel er det luftmassemåleren som er problemet. Er den "kodet" etter at den er skiftet? Er problemet bare på lavere turtall og går den normalt på høyere turtall? Denne motoren har en såkalt VTG turbo (variabel turbo geometri) dette styres av ECU via en vakuumklokke, det kan jo også være noe her..
Fredrik Skrevet Juli 9, 2008 Skrevet Juli 9, 2008 Ja... det begynner dessverre etterhvert å bli mye tullball med disse moderne dieselmotorene... turboras, pumpekutt og effekttap er gjengangere når det gjelder problemer med M47 og M57 motorene. Bedre blir det naturligvis ikke av at svært mange av de eldre modellene også er eller har vært chippet... med mer slitasje på både motoren og drivverket som et resultat. Jeg tror ikke at disse dieselmodellene blir spesielt populære på bruktmarkedet om noen få år, men på den annen side er det jo mange som kjører svært langt uten problemer med disse bilene også... så bildet er ikke entydig...
allern Skrevet Juli 9, 2008 Skrevet Juli 9, 2008 du kan jo også sjekke åndefilter hvis dette ikke ble byttet på insp.2! Disse motorene pleier å gå sikkelig dårlig hvis dette filteret ikke blir byttet. hvis dette ikke hjelper kan du sjekke om katalysatoren er tett!
TH3XX Skrevet Juli 9, 2008 Forfatter Skrevet Juli 9, 2008 Er den "kodet" etter at den er skiftet? Ja, det gjorde de på verkstedet. Er problemet bare på lavere turtall og går den normalt på høyere turtall? Vel, kommer jeg opp mot 2700-3000rpm, sparker den rimelig godt unna... Men, girer jeg til høyere gir, gir halv gass ved ca 2300rpm, er den dau som en sild... Denne motoren har en såkalt VTG turbo (variabel turbo geometri) dette styres av ECU via en vakuumklokke, det kan jo også være noe her.. Ok, skal ta med tipset til verkstedet. Takk for svar.
TH3XX Skrevet Juli 9, 2008 Forfatter Skrevet Juli 9, 2008 du kan jo også sjekke åndefilter hvis dette ikke ble byttet på insp.2! Disse motorene pleier å gå sikkelig dårlig hvis dette filteret ikke blir byttet. hvis dette ikke hjelper kan du sjekke om katalysatoren er tett! Åndefilter? Beklager, jeg tok ikke den helt... Hvor sitter dette filteret? Har du et annet navn, aner meg at åndefilter er et slang uttrykk? Er dette filteret en naturlig del av inspeksjon II? I så fall bør det være skiftet. Takk for svar.
FritzP Skrevet Juli 10, 2008 Skrevet Juli 10, 2008 Åndefilter/veivhusventilasjonsfilter. Dette filteret sitter på toppen av motoren rett bak oljepåfyllingen, du må ta av et deksel for å komme til. Det skal være kommet med på servicene nå, men var det ikke til å begynne med. Det er dette filteret som har forårsaket endel av turbohavariene som 150 hk utgaven har vært belemret med.
TH3XX Skrevet Juli 10, 2008 Forfatter Skrevet Juli 10, 2008 Åndefilter/veivhusventilasjonsfilter. Dette filteret sitter på toppen av motoren rett bak oljepåfyllingen, du må ta av et deksel for å komme til. Det skal være kommet med på servicene nå, men var det ikke til å begynne med. Det er dette filteret som har forårsaket endel av turbohavariene som 150 hk utgaven har vært belemret med. Ok, takk for tipset. Skal sjekke med verkstedet i morgen..
TH3XX Skrevet Juli 10, 2008 Forfatter Skrevet Juli 10, 2008 Nå er det like før jeg sprenger bilen i fillebiter.... Tok en kjøretur tidligere i dag, og hør på dette: - 2. gir, 3000rpm, og 40 (ja førti) Km/t !! Dette var i en tunnel med ca 8% stigning! Jeg blir smårar.... har noen rappet turboen min i natt??
TH3XX Skrevet Juli 11, 2008 Forfatter Skrevet Juli 11, 2008 Har nettopp kommet hjem fra GS bilverksted, bilen funker igjen, og jeg er endel lapper fattigere... Feilen lå i en elektromagnetisk ventil som styrer vakumklokka til EGR ventilen. Benytter atter en gang anledningen til å takke dere som kom med innspill, og ønsker alle en god sommer/ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå