Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utruleg kult bilde ///Mysild! Det med bilen kan du prøve å redigere litt meir, sånn at du får fram fargene i landskapet, eventuelt får meir kontrast mellom skogen og bilen. Føler liksom at grusen/bladene faller vekk i bildet.

Ein av dei kuleste bildene eg har tatt (uten stativ og i "pengemodus" standar linse) var på ein tur i Herand i Hardanger.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1 ... 1317757737

Må redigere det litt meir, men det tar tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysild:

Hmm jeg syntes det bmw bildet ser litt uskarpt ut. Kan være jpg kompressjon. Er det tatt med stativ? Ser det er F25 og 1/0.25 second lukkertid som er litt unødvendig ser det ut som for meg i alle fall. Større blender ville gitt raskere lukkertid og større sansynlighet for et skarpt bilde. Det var det tekniske :)

Selve bildet ville jeg komponert litt anderledes for å få fokus på bilen. Med mindre du ville vise naturen rundt bilen? Jeg ville i alle fall ha gått nærmere og fokusert på den 1/4 av bildet som er nede til høyre. Slik det er nå blir det litt for mye rot i bildet _syntes jeg_. Men bilen var tøff og det er absolutt en fin vinkel.

Planten er vel ikke noe spesielt spennende bilde. Det er skarpt da. :) Der er både blender og iso kjørt litt opp som sammen med sollys gir ganske rask lukkertid.

Sorry hvis jeg hørers litt bezzerwisser ut her, men du spør om meninger og der er mine. Andre har sikkert andre meninger. :)

Menneh det er bare å gå ut å prøve igjen! Man lærer noe hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utruleg kult bilde ///Mysild! Det med bilen kan du prøve å redigere litt meir, sånn at du får fram fargene i landskapet, eventuelt får meir kontrast mellom skogen og bilen. Føler liksom at grusen/bladene faller vekk i bildet.

Ein av dei kuleste bildene eg har tatt (uten stativ og i "pengemodus" standar linse) var på ein tur i Herand i Hardanger.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1 ... 1317757737

Må redigere det litt meir, men det tar tid :)

takk! :-D

hehe... var vel et av de første bildene jeg har prøvd meg på i PS, hadde bare et overlay i gråtone...

ja, det var kult :-D

Likte godt bilbildet. :) Litt utbrent mange steder, men samtidig så gir jo det en litt kul effekt..

"Planten" syns jeg fikk for mye forstyrrelser i toppen, av skyggen mellom steinene.

takker, men ikke helt fornøyd egentlig...

joa, ser hva du mener ;-) men liker det lell :-P

Mysild:

Hmm jeg syntes det bmw bildet ser litt uskarpt ut. Kan være jpg kompressjon. Er det tatt med stativ? Ser det er F25 og 1/0.25 second lukkertid som er litt unødvendig ser det ut som for meg i alle fall. Større blender ville gitt raskere lukkertid og større sansynlighet for et skarpt bilde. Det var det tekniske :)

brukte et tre som et stativ... ;-) hehe... ja, får prøve på det nestegang ;-)

Selve bildet ville jeg komponert litt anderledes for å få fokus på bilen. Med mindre du ville vise naturen rundt bilen? Jeg ville i alle fall ha gått nærmere og fokusert på den 1/4 av bildet som er nede til høyre. Slik det er nå blir det litt for mye rot i bildet _syntes jeg_. Men bilen var tøff og det er absolutt en fin vinkel.

Planten er vel ikke noe spesielt spennende bilde. Det er skarpt da. :) Der er både blender og iso kjørt litt opp som sammen med sollys gir ganske rask lukkertid.

Sorry hvis jeg hørers litt bezzerwisser ut her, men du spør om meninger og der er mine. Andre har sikkert andre meninger. :)

Menneh det er bare å gå ut å prøve igjen! Man lærer noe hele tiden!

skulle blande litt natur og bil, men ble kanskje litt mye :-P

planten var bare et "prøveprosjekt" ;-) men ble jo egentlig ganske fornøyd med det :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen stor fotomann, men har alltid hatt sansen for Canon, så jeg gadd ikke vurdere så mye annet. Lett å få tak i ekstrautstyr, tredjeparts objektiver osv., så vi kjøpte oss først en 1000d. Tok en del bilder og syns det var helt greit, men valgte å heller slenge i 700,- til og gå opp på 450d. Har ikke angra et sekund på det! Opplever ikke noen stor forskjell rent teknisk på det nivået vi er nå (mye auto), men 3" skjerm og gummibelagt grep var verdt det i seg selv...

Men har hørt mye bra om Sony-kameraene, og der får man også kit med 18-70mm objektiv, eller noe i den duren, kontra Canon sitt 18-55. Jeg savner grommere objektiv allerede etter noen uker. Vurderte faktisk også å kjøpe gamle gode Nikon D40. For 4 lapper får man det med både 18-55 og 70-200mm objektiv (eller noe sånt). Skikkelig billigkamera, men det tar fine bilder... Men som sagt, mye bra om Sony. Akam har god review, og tror de mener det er av de bedre valgene. Samme fra flere fotofolk, de anbefalte Sony kontra de rimelige kameraene til Canon. Men ble også anbefalt Olympus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjører Nikon D40, og kommer nok altid til å kjøre Nikon. Er utruleg glad i fargegjengivelsene på kamerat og det er ein virkeleg arbeidshest! + at det kan nok skryte på seg for å vere ein av dei leteste kamerane på markedet. Og det er eit STORT + når du skal ha det med deg over alt.

Har testet litt rundt om med Canon og du må litt opp i pris for å få eit bra Canon kamera vs Nikon på det nivået.

Kompis av meg skyter med Canon EOS-1D Mark 3, men det er jo ein anna pris klasse igjen - og kvaliteten på bildene blir deretter.

Uansett, ikkje kjøp kameraet for dyrt - det er eit redskap og det skal ikkje komme ivegen for det perfekte bilde. Sjølv om det regner eller blåser sandstorm.

Til slutt vil eg anbefale Nikon :) Og husk, kamerahuset som er viktig, ikkje linsa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjører Nikon D40, og kommer nok altid til å kjøre Nikon. Er utruleg glad i fargegjengivelsene på kamerat og det er ein virkeleg arbeidshest! + at det kan nok skryte på seg for å vere ein av dei leteste kamerane på markedet. Og det er eit STORT + når du skal ha det med deg over alt.

Canon 450d veier akkurat det samme som D40. Med andre ord er det ikke noe topscore der.

Har testet litt rundt om med Canon og du må litt opp i pris for å få eit bra Canon kamera vs Nikon på det nivået.

Du må "litt opp i pris" for i det hele tatt å få et Canon dSLR. D40 koster jo ikke mer enn en Ixus 900-serie.

Når det er sagt, så knuser både 400 og 450d D40 på alt av hastigheter og specs (både utløser, oppstart, fokus, antall bilder i serie, oppløsning, batterikapasitet etc.), så du må rulle inn litt her. ;) Jeg "anbefalte" D40 kun fordi jeg syns det er helt suverent for prisen, og det tar utvilsomt bra bilder, men det konkurrerer ikke med Canon-kameraene.. D60 og D80/D90 blir noe annet.

Kompis av meg skyter med Canon EOS-1D Mark 3, men det er jo ein anna pris klasse igjen - og kvaliteten på bildene blir deretter.

Er det virkelig relevant å sammenligne D40 til 2400,- kroner mot et kamera til en liten formue?

Og husk, kamerahuset som er viktig, ikkje linsa :)

Eh.. Kameraet ser gjennom objektivet, så det er ikke akkurat ubetydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk, kamerahuset som er viktig, ikkje linsa :)

Eh.. Kameraet ser gjennom objektivet, så det er ikke akkurat ubetydelig.

Jepp, enig med Gunnar og veldig uenig med Are G. Objektivene er viktigere enn hvilket kamera man velger.

Om man velger Nikon eller Canon er sikkert et fett (Canon anytime for meg). Det handler om pris og gjerne hva folk du kjenner eier slik at dere kan dele erfaringer og kanskje byttelåne litt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk, kamerahuset som er viktig, ikkje linsa :)

Uhm...så øynene dine er ikke så viktig, så lenge hjernen er på plass?

Optikk er uhyre viktig, hjelper ikke at et kompaktkamera har 12 megapixler, så lenge optikken er på størrelse med tommelen din og har kvalitet deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...