Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Hei tenkte bare jeg skulle slenge inn et tema om bilder av biler.

Mange som skal selge biler er vel opptatt av å få til fine bilder av bilen sin når man legger den ut på nett.

Å MANGE som kjøper bil, hopper veldig ofte over "standard" fotografier av samme bilen.

De som kan, slenger inn noen tips, så kan det hende vi får flere pene biler av BMW`til salgs og kanskje her inne også:)

For mange har vel sett på bilen sin å tenkt "syke tid" for ei VOGN... så lusker man inn og henter kameraet og knipser bilder... Importert til PC`n og vips, så var de ikke sånn som det så ut når man sto å studerte bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen proff og langt der fra men, kamera vinkler,bakrunn og innstilling av kamera er verdt se på. Syntes det kan bli mange tøffe bilder ved f,eks ta bilder fra bakke høyde og opp. Ellers dele opp bildene i nærbilder.

Edit: noen bilder fra forrige helg tatt med mob kamera her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skal tenke på når du tar bilder av en bil er, location.

Finn et sted som gjør at fokuset havner på bilen, men samtidig gjør at bilde blir spennede.

Det andre du må tenke på er, eksperimenter.

Ikke vær redd for og prøve forskjellige vinkler, gjør litt ekstra, for og få bildene dine til og si litt mere om bilen. Kan være vanskelig og få til, men prøv forskjellige vinkler, locations, osv..

Ikke vær redd for og ta for MANGE bilder. Flere bilder gir flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilsiden http://www.evo.no har eget fotoforum og her er det mange dyktige fotografer. Kvalitet på kamera, og ikke minst optikk, har mye å si. Men en dyktig fotograf klarer å hente ut gode bilder av mer standard kameraer også. Øving gjør mester. Ta masse bilder, utforsk instillinger, osv. Noen forhold er vanskeligere enn andre. Noe få sikre tips:

-Ta bilder der motivet står i kontrast til bakgrunnen

-Ta bilde med så lav isoverdi som mulig.

-Unngå bruk av blitz sålenge det er hensiktsmessig.

-Ikke ta bilde med sol/lyskilde midt i fleisen.

Forøvrig ling direkte til evo.no sitt fotofurum. Masse gode tips der:

http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=viewforum&f=13&sid=061b537eb956ed1e739ab82b4c4b45be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Location er helt klart viktig ja, samtidig som litt småjustering på bildebehandlingsprogram i ettertid kan gjøre susen..

Selv tok jeg noen bilder av min en plass med mye grus og singel, enkel bakgrunn, men ikke så altfor kjedelig heller (som feks en grå murvegg)

Er temmelig langt ifra noen proff jeg heller, men du kan jo se ett lite forslag ifra meg her :

DSC_0378.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg langt ifra noen proff da, men prøver så godt jeg kan..

Tar bilder med Canon Eos 400D med Sigma 18-200mm. linse og stativ.

Det som jeg syns er kule bilder er når man går langt ifra og zoom`er inn på bilen med en kul bakgrunn.

Her er min siste Photoshoot av en kompis av meg si bobble :)

Samboeren min har riktignok redigert dem litt i photoshoot, men der er for det meste bare lakt på ramme, klippet og skyggelegging.

IMG_2379red.jpg

IMG_2396red.jpg

Her dreit jeg meg litt ut og glemte speilbildet av meg selv i fangeren og lyktene :D

IMG_2378red.jpg

IMG_2400red.jpg

IMG_2414red1.jpg

IMG_2416red.jpg

IMG_2417red.jpg

IMG_2431red.jpg

IMG_2433red.jpg

Håper noen av bildene faller i smak, selv om det ikke er BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav vinkel, litt høy blender, lang lukkertid, og skumring i bakgrunnen. Om det er mulig, prøv også å sette opp noe soft lys, f.eks et par halogenlamper med noe tøy som demper lyset litt foran. Prøv å unngå biltsen på kameraet da den som regel vil fokusert lys.

Skaff en følgebil og fotografer bilen i fart i ettermiddagssol.

Ikke slik:

ee6pucwz9rlopkdu9l39_thumb.jpg

ee6pucwz9rlopkdu9l39_thumb.jpg

Men heller slik:

lmgk78w0stwvy9wwieoq_thumb.jpg

knkllvpja4im0ybslcrg_thumb.jpg

Det kan også være verdt å tenke å at vidvinkel kan jobbe både med deg og mot deg. Tar du f.eks bilde av fronten fra en lav vinkel i vidvinkel kan fronten se helt "feil" ut.

Samtidig kan tele få bilen til å se flat og kjedelig ut. Her gjelder det å eksperimentere.

EDIT:

Og hvis du har speilreflekskamera, stikk på Elkjøp og kjøp det heftigste vidvinkelobjektivet det har samt en ekstern håndholdt blits. Deretter kan du ta flotte bilder av interiøret i bilen din.

Og grunnen til at du skal gå å Elkjøp er selvsagt at du kan levere tilbake stashet innen 30 dager ;)

Jada, jeg vet dette er litt fjernt å gjøre, men da jeg var innom Elkjøp her om dagen anbefalte de meg å gjøre noe lignende fordi de ikke hadde objektivet jeg skulle ha på lager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...