Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Damn jeg angrer på at jeg solgte mitt gamle 1D mark II når jeg ser bildene her :cry:

Hadde enorm interesse for foto før og hadde det ganske i fingrene, men ble etterhvert smålei. Dog har jeg fremdeles skillsene inne hva photoshop angår.

Kjøpte meg et kamera her om dagen. 1000D.. men gleden var ikke så stor når man er vandt med kameraer som 5D mark II og 1D mark II. Kameraet er ikke alt sa folk, men gud bedre det er forskjell på bildekvaliteten og stabiliteten på disse kamerahusene. Mens 1D`en jeg hadde var bygget i aliminum og var stødig å ta bilder med, så sliter jeg nå med 1/30 lukkertid på det plastikkhuset jeg nå eier. I tillegg ser det ganske merkelig ut med Canon 17-40mm 4L på et 1000D hus :lol: Klarer liksom å bringe fram potensiale i objektivet.

Spørs om jeg må spare opp til nytt kamerahus igjen og invistere på bruktmarkedet.

Et lite tips til dere her inne:

Tenk hvitbalanse når dere skyter lange lukkertider. Dersom dere ikke vil tukle med dette på selve huset, så er det bare å fyre løs i RAW-format og senere justere hvitbalansen.

Ser også mye overeksponerte bilder i tråden - igjen kan dette lett reddes om bildene blir tatt i RAW.

Ikke overdriv HDR. HDR er stilig det, men overdreven HDR blir fort slitsom og for mye detaljer. Fordelen med HDR er at du kan få til utrolige kontraster - spesielt på skyer og omgivelser. Det negative er at det fort kan se unaturlig ut og i tillegg vil bildestøyen/korn (bruk så lav ISO-verdi som mulig for å unngå dette) komme lett fram på bildet ditt.

Et tips jeg bruker for å skarpe opp bilder i photoshop.

Velg et bilde og åpne det i Photoshop.

1. Bildet ditt i photoshop vil nå ligger som en layer kalt "Background".

Kopier denne layeren (Enten ved å høyreklikke og "copy layer" eller "Ctrl+J / cmd+J) Denne vil nå legge seg som "Background copy". Klikk på denne for å velge layeren.

2. I menylinjen øverst velger du "Filter" -> "Other" -> "High pass"

Du vil nå få opp en boks hvor bildet får veldig mye grånyanser. Sett verdien i denne boksen en plass mellom 0,3 og 1,5. Jeg bruker rundt 0,7 som standard. Klikk "OK"

3. Bildet ditt ser nå helt grått ut.

Øverst i layerboksen har du en meny hvor det står "Normal" Klikk på denne og gå ned på "Overlay"

Wholla du har nå skarpet opp bildet ditt!

Dersom du vil ha det mer eller mindre skarpt, så sletter du bare layeren og gjør det hele på nytt, men du endrer verdien i "High pass"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann!

På tide at jeg lærer meg å ta bilder også :roll:

Har et Nikon D3100 kamera med medfølgende objektiv, samt stativ.

Jeg tenker i første omgang å få tatt noen fine bilder på kveldstid.

Bare å kjøre på med auto, eller skal jeg prøve meg på manuelle instillinger?

Har niks nada peiling på hva jeg gjør på for å si det mildt :lol:

Har prøvd å lese masse guider osv, men blir fremdeles ikke klok på hvilke instillinger som brukes når.

Har til gjengjeld god kontroll på photoshop vis det hjelper...! :D

Håper på noen gode tips til en uerfaren bilmekaniker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mørkt?

- Ha større blender (F4.5 f.eks, det er en stor blender, F25 er en liten blender, også kalt blenderåpning). Stor blender (lavt tall) gir gjerne en ting i fokus og resten blurry, jeg liker det, så har stort sett blender stor. Ved liten blender opplever jeg at det er bedre kontraster.

- Ha lengre lukkertid. Dette krever en stå hånd. F.eks 1/200 betyr 1/200-del av et sekund. Velger du 1" er det 1 sekund lukkertid. Da vil bevegelser bli uskarpe (med mindre du er jævlig god til panorering).

- Siste du kan gjerne sånn enkelt er å øke ISO.

Er det veldig lyst - Ja, prøv det samme, bare i motsatt vei.

Prøv dette i første omgang, så lærer du fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mørkt?

- Ha større blender (F4.5 f.eks, det er en stor blender, F25 er en liten blender, også kalt blenderåpning). Stor blender (lavt tall) gir gjerne en ting i fokus og resten blurry, jeg liker det, så har stort sett blender stor. Ved liten blender opplever jeg at det er bedre kontraster.

Dette kommer jo helt ann på hvilken dybde du ønsker i bildet. Dersom du f.eks vil ha med kjøretøy og landskap i ett og samme, så er det jo ikke noe godt tips å kjøre blenderåpningen til 4.

Det du kaller for "blur" heter bokeh - som ofte blir brukt på porteretter eller når du vil sette fokus på noe uten forstyrrende elementer. Noen ganger kan du bli tvunget til å ha stor blenderåpning, rett og slett fordi lysforholdene er dårlige og lukkertid begrenser seg når man holder kameraet for hånd. Uansett er dette snart bare et kapittel. Bildebrikkene som produseres for tiden holder snart så god standard at man knapt vil se forskjell på ISO 200 og ISO 1200, og da er mye av problemet med lysforhold borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har RAW format på mitt kamera men er ikke helt sikker på hva det er? Tror i allefall det er et format som ikke svekkes i kvaliteten jo mer du redigerer, lagrer osv :P

Har EOS 1100D og det synes jeg er et perfekt kamera for meg, har også økt ISO fra 1000D på 1600(?) til 6400 og ingenting å klage på :) Men mangler er godt stativ da jeg har bl.a 55-250 linse og har lyst å ta litt mer bilder i mørket, noen som vet om et bra og billig stativ? :)

Litt gammelt innlegg jeg svarer på nå, men here we go.

RAW format er formatet bildet er i når det er ubehandlet ukomprimerte data rett fra bildesensoren i kameraet ditt. Fordelene med RAW er at du f.eks. kan stille på eksponeringen i program som Camera RAW uten at bildet har mistet data og at du faktisk får den eksponeringen du vil.

Les mer her: http://kreativ1.no/artikkel/290/innf%C3 ... camera-raw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...