Hitokiri Skrevet Juli 20, 2008 Skrevet Juli 20, 2008 Da jeg kjøpte min nåværende E39 var det montert et par frontlykter som var så forferdelige at jeg døde litt inni meg hver gang jeg så bilen foran. Rikstullingen jeg kjøpte bilen av hadde montert noe made in china-skrammel og knotet det til selv med ledninger og tjuvkoblinger. Det var bl.a tatt 12 volt rett fra den på motorblokka, og ledningene lå løst her og der. Det så/ser rett og slett jævlig ut under panseret. Jeg var innom et verksted, og mekanikern holdt på å gå i bakken ta han tittet under der. Samtidig så sa han "du har jo xenon også". Javel, tenkte jeg. Det har jeg jo ikke, men han mente i alle fall at det var noen tennere eller ett eller annet som har med Xenon å gjøre i motorrommet. Tenkte ikke så mye mer på det inntil her for et par dager siden. Når jeg skrur på tenningen til posisjon 2, så kommer lysene på. Samtidig kommer det en veldig markant transformatorlyd ett eller annet sted nedi der. Med tanke på alt idiotiet han som eide bilen før meg har utsatt den for, så kan det tenkes at han også har tatt ut xenonlykter for å montere de styggeste frontlyktene verden har sett siden Ålesund brant. Så spørsmålet (OMSIDER!) er: Hvordan kan jeg undersøke at det er opplegg for xenon i bilen? Ett clue kan vel være at det er lyktespylere i fangeren?
ChrZZ Skrevet Juli 20, 2008 Skrevet Juli 20, 2008 Tegn på at Xenon er montert: - Lyktespylere foran - Automatisk høydejustering (dvs, ingen mulighet for høydejustering av lyktene inne i kupéen) - Ballaster (transformatorene) i området rundt lyktene. Send en mail til BMW Norge, eller Koed.no og spør pent om dem har mulighet til å sende deg en liste over utstyret på bilen din. Dem trenger da helst VIN-nummeret ditt (dette finner du i motorrommet). Lykke til!
Hitokiri Skrevet Juli 20, 2008 Forfatter Skrevet Juli 20, 2008 Har justering av høyde inn kupéen. Men hvordan ser ballaster ut? Er det mye pain å evt ettermontere xenon?
ChrZZ Skrevet Juli 20, 2008 Skrevet Juli 20, 2008 Hvis du har høydejustering fra kupéen, så har du da ikke xenon. MED MINDRE han forrige eieren da har byttet den delen av bilen også da, når han tok ut xenon... *panneklask* Xenon-tennerne/ballastene/transformatorene ser ut som noen 10x15cm (minnes jeg) bokser. Gjerne i metall. Montering av xenon i lyktene er avhengig av hvordan lyktene ser ut bak. Hvis dem er originale, så må du borre igjennom plasten bak. Hvis dem er uoriginale, så er det som regel bare en gummihette som du trenger å komme deg igjennom. Er rimelig enkelt uansett.
tmice Skrevet Juli 20, 2008 Skrevet Juli 20, 2008 Det er ikke noe pes å ettermontere xenon, det har jeg gjort på min E39. Var standard på min 330
Hitokiri Skrevet Juli 20, 2008 Forfatter Skrevet Juli 20, 2008 Ok. Da hadde kanskje mekanikern drukket for mye kaffe den dagen. Men er det noen som har noen gode idéer til hva den trafolyden kan være? Var ikke slik på min forrige E39.
Haug530D Skrevet Juli 20, 2008 Skrevet Juli 20, 2008 Er du sikker på at høydejusteringen virker? på sånne billige Kina lykter er det som regel ikke innebygd motor i, du får også sånne lykter både med og uten Xenon og har noen montert sånne lykter med Xenon så tviler jeg på at de gidder å monrtere lyktespyling å høydejustering for det. Det man ser om man har Xenon på er, manglende høydejusterings bryter, ballaster fremme med lyktene, nivåbryter bak med høyre hjul. Har selv ettermontert orginalt Xenon anlegg fra Hella på bilen.
Hitokiri Skrevet Juli 20, 2008 Forfatter Skrevet Juli 20, 2008 Da er det neppe xenon. Tviler ganske hardt på at han hadde giddet å montere høydejustering på de skrotlyktene. Spesielt ikke når det var motor i de Hva tror dere? Er det verdt de ekstra pengene å gå for xenon, eller er det like greit å gå for vanlige Hella faceliftlykter? Regner nesten med at jeg ikke får noe ekstra igjen for bilen når jeg selger den uansett om jeg har xenon...
tmice Skrevet Juli 20, 2008 Skrevet Juli 20, 2008 Xenon gir jo kanon bra lys da.. Du får jo litt i pluss hvis du f.eks skal bytte inn bilen, forhandlere gir ca 5000 mer for en bil med xenon....
Hitokiri Skrevet Juli 20, 2008 Forfatter Skrevet Juli 20, 2008 Bensinpumpa? Jeg har lokalisert lyden til å være på høyre side av motorblokka når du står foran bilen. Nedi der et sted ca.
ChrZZ Skrevet Juli 20, 2008 Skrevet Juli 20, 2008 Tja... Du kan da vel gå for Hella-lykter uten xenon, men ettermontere xenon i dem? Du taper ihvertfall IKKE på å ettermontere xenon ved salg, skulle jeg da tro. Eneste er at du kan støte på problemer på EU-kontroller. Da må du nok bytte tilbake til halogen, men det er jo bare å bytte pærene midlertidig Anywho, her er xenon ettermontert på min gamle: Husk bare å justere lyktene etter at nye lykter er montert. Xenon eller ei. NAF gjør dette for en femtilapp om man ikke er medlem. Medlem = gratis.
Fliid Skrevet Juli 20, 2008 Skrevet Juli 20, 2008 Bensinpumpa? Jeg har lokalisert lyden til å være på høyre side av motorblokka når du står foran bilen. Nedi der et sted ca. Tomgangsregulatoren. ? Hvis jeg ikke forstod helt feil så henger denne lyden sammen med hvilken posisjon du har bryteren for lys i, har jeg rett der så henger det ikke sammen med tomgangsregulator som jeg først nevnte.
Hitokiri Skrevet Juli 21, 2008 Forfatter Skrevet Juli 21, 2008 Du forsto meg rett. Posisjon 1, så er det ingen lyd, pos.2 så er det durelyd, og muligens fra pos.3 også, men da gå jo motoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå