kolly Skrevet Juli 20, 2008 Share Skrevet Juli 20, 2008 hei, Jeg har akkurat montert ett supersport 60/40 senkesett og merker at hjulet på høgre side tar bortig dempertårnet på innersiden. Er snakk om 2 mm. jeg har 225/45/17" dekk på bilen. hva kan være gale? Er ikke noen forskjell på demperene, altså en skal på høgre side, og en skal på venstre? stod ingenting på eskene.. jeg tror jeg kan løse problemet med en spaser på hver side, men noen som vet hva som kan være gale, eller er det noe gale? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Juli 21, 2008 Share Skrevet Juli 21, 2008 Har du hatt bilen på 4-hjulskontroll og sjekket spissing? Det skal gjøres etter du har satt på andre fjærer/dempere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Juli 21, 2008 Share Skrevet Juli 21, 2008 Bak dette er snakk om? Da er det nok cambervinklene som står helt feil.. Kom deg på 4-hjulskontroll. Koster en 1500, men gjør du ikke det gir jeg deg 1 mnd så må du nok bytte dekk likevel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kolly Skrevet Juli 21, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2008 smeller på en spacer, fuck nei om jeg legger ut en krone til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Juli 21, 2008 Share Skrevet Juli 21, 2008 Da kan du like godt bare bestille nye dekk.. Kan du ikke gjøre meg en tjeneste? Still opp ett vater ved siden av bakhjulet ditt og gjør den vurderinga di engang til.. Du har etter hva jeg har sett 4 alternativ. 1. Du driter i firehjulskontroll, lar det gå 2-3 mnd og må kjøpe NYE dekk til ett 2000 kroner og deretter ta firehjulskontroll på bilen slik at du slipper å kjøpe nye dekk etter 2-3 mnd til.. Pris ca 4000 kr 2. Du driter i firehjulskontroll, må vise bilen på Eu-godkjenning. Får IKKE godkjent senkesett i vognkortet uten firehjulskontroll og må derfor ta Firehjulskontroll likevel. Pris 1500 for firehjulskontroll, 500 for time hos biltilsynet med etterkontroll. Og siden du har kjørt en stund med skjeve hjul 2000 for nye dekk.. 4000 kr 3. Du blir stoppet av politiet, får mangellapp på bilen. Og 500 kroner for hvert bakhjul som nedslitt. Pris: 1000 kr i bot, 1500 for firehjulskontroll, 500 for visning hos BT med følge av mangellapp og 2000 kroner i nye dekk for å få den godkjent igjen. 5000 kr 4. Du tar firehjulskontrollen, får senking inn i vognkortet. Kommer igjennom Eu-Kontroll og slipper å kjøpe nye dekk på en stund.. Pris: 2000 kroner for firehjulskontroll og visning hos BT.. Alternativ 1, 2 eller 3 du går for altså? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Juli 21, 2008 Share Skrevet Juli 21, 2008 Og selvfølgelig når det gjelder spacere: Du kjøper spacere billig, men som ikke er godkjent. 400,-. Blir stoppet i kontroll, og bilen må på kontroll ho BT. De finner ut at det subber på høyre side og du må ta firehjulskontroll likevel med ENDA en visning hos BT. Pris: Visning hos BT x2 = 1000 kr. Spacere 400 kr. Firehjulskontroll 1500,- Sum = 2900 ,- Du kjøper godkjente spacere. Viser den på biltilsynet. 800,-. Sliter ut dekkene etter 2 mnd. 2000 kr. Sum = 2800,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kolly Skrevet Juli 21, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2008 Spacere 16,90 kr på biltema, ingenting subber, alt fint Det er bare hjulene som er for store, og demperene er "billig dempere" som kan være utilpasset. Jeg setter på helårsdekkene mine når den skal til Eu-kontroll, da går det helt fint Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 21, 2008 Share Skrevet Juli 21, 2008 Bilen kan forøvrig være direkte livsfarlig å kjøre hvis hjulvinklene ikke er som de skal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kolly Skrevet Juli 21, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2008 Den var nylig på spissing, fremhjulene er helt ok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Fremhjulene er helt ok, men den tar inni dempertårnet på en side? Er det ikke noe som skurrer her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marararius Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Huff, tenk litt da mann. Er jo ikke normalt dette.. Og når du bytter dempere eller fjærer, så må du jo ha den på kontroll etterpå. Eller skal du kjøre rundt å være til fare, fordi du ikke gidder å bruke 1500,- på 4 hjulskontroll?! HUFF! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marararius Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Spacere 16,90 kr på biltema, ingenting subber, alt fint Det er bare hjulene som er for store, og demperene er "billig dempere" som kan være utilpasset.Jeg setter på helårsdekkene mine når den skal til Eu-kontroll, da går det helt fint Sånne som deg burde ikke kjøre bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Mange bedrevitere her iallefall, som har lest på nettet at man må på 4hjulskontroll for å ikke havne på taket i grøften og dø... Men det er jo noe som skurrer her da.. Men hjulvinkelen skal vel være riiiimelig gale hvis det gjør at det subber i støtdemperen. Hvilke felger/ET har du da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Mange bedrevitere her iallefall, som har lest på nettet at man må på 4hjulskontroll for å ikke havne på taket i grøften og dø... Jeg vil heller si; mange idioter som ikke skjønner hvor mye dette har å si for veigrepet. Gjerne samme folka som sier "neida, det subber ikke.. iallefall ikke når bilen står stille" Jeg prøvde kjøre på våler i fjor etter å ha byttet understellet (rakk aldri hjulstillingskontroll før treffet). Bilen var helt merkelig på familiekjøring og på frikjøringen gikk det rundt og ut i sanda gitt. To uker senere var det banekjøring igjen (denne gang med riktige hjulvinkler) og det var som annen bil. Og på min bil kan man jo ikke stille noe bak engang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 For å si det slik Superbeetle... Det handler ikke om at man MÅ ut i grøfta så fort man har senka.. Men det handler om at du BØR være obs på at bilen din har fått endrede kjøreegenskaper etter senking,og SPESIELT dersom hjulvinklene også er feil. På Bilen min så var det meget feil. Delvis pga senking, delvis pga sporviddeforandringene. Etter at jeg fikk justert camberen bak riktig var det helt sinnsykt hvor stor forskjell det var på bilen. Bilen var mye mer konsis i styringa, baken på bilen føltes ikke så tung, var mer responsiv og ikke så nervøs.. Det hadde så SINNSYKT mye å si å få justert dette riktig.. Jeg er ikke av de som sier du DØR hvis du ikke retter på dette og at du ikke burde hatt lappen osv, men jeg er av meningen at hvorfor ikke utnytte de egenskapene bilen har, og hvorfor ikke rette på ting som er feil, FØR det koster deg mye mer å reparere enn det ville gjort å fikse det i første omgang. Å kjøre med merkelige hjulvinkler resulterer i EN ting: ØKT slitasje på dekk. Og ØKT slitasje på dekk fører til at du må ut med mye penger. Slik jeg ser det må du gjennom den firehjulskontrollen for å få godkjent senkesett uansett, hvordan da ikke ta den FØR du trenger å kjøpe nye dekk i tillegg? Ta en anbefalning fra en som har hatt E36 i 6 år! En som kjenner bilene, som kjenner til problemene, og som ikke alltid har lært ting på den enkle måten selv!.. Om 5 år kan den hende du sier til degselv: "Om jeg bare visste for 5 år siden det jeg visste i dag så hadde livet vært helt anderledes".. Vel, det er ikke værre enn å høre på de som er 5 år eldre. Du er ikke den FØRSTE som opplever slike ting, og garantert ikke den siste.. Det dummeste jeg vet er folk som ikke hører på gode råd, men soper de under teppet uten å overveie ordene engang.. Jeg sier ikke at jeg alltid hører på de eldre, men jeg påstår at flere problemer kunne vært ungått om man ikke på død og liv skulle måtte oppleve de selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå