morwik Skrevet Juli 23, 2008 Skrevet Juli 23, 2008 Det er uansett for seint når du må trykke inn clutchen hvis du kjører bane
R Andersen Skrevet Juli 23, 2008 Skrevet Juli 23, 2008 Det er uansett for seint når du må trykke inn clutchen hvis du kjører bane Det er det hvertfall ikke..!
hagenisse Skrevet Juli 23, 2008 Skrevet Juli 23, 2008 Jeg tror jeg hadde vært veldig usikker på hva man skal gjøre når man er "ute å kjører" på banen, dvs får litt ukontrollerte slepp etc. Legg av deg kamikaze-kjørestilen så går det fint. Neida, ser problemet, men det blir jo litt som abs; det ville jo vært fint å kunne låse hjulene når man har mistet kontrollen. Likevel vil jeg iallefall ha abs-en på.
morteym Skrevet Juli 23, 2008 Forfatter Skrevet Juli 23, 2008 At noen er gammeldagse og absolutt skal dunke inn girene med en pinne er greit nok, men SMG har vel egentlig kun fordeler. Jeg tror jeg hadde vært veldig usikker på hva man skal gjøre når man er "ute å kjører" på banen, dvs får litt ukontrollerte slepp etc. Da syntest jeg det er greit å ha en clutch å klemme inn. Men jeg har kun prøvd SMG på vanlig vei, og ei heller på grensen, så det er kanskje en eller annen måte å komme seg ut av slike situasjoener med en SMG også..? Jeg vet for lite om smg, men det virker som at det er veldig avansert teknologi/sofware da, så den klarer nok å lese det..?
oddis Skrevet Juli 24, 2008 Skrevet Juli 24, 2008 SMG er mer lettkjørt, hvis man blir vant med det. Det er jo tross alt en pedal mindre å passe på (kanskje det skulle vært sånn på alle biler, vi har jo tross alt bare to ben ). Jeg fikk store problemer da jeg skulle begynne å kjøre litt agressivt inn i krappe svinger med E46 M3 SMG (er overhodet ikke vant med en slik bil) og begynte med min sedvanlige heal'n toe prøving, og det gikk i dass! SMGn mellomgasser av seg selv, så det hele ble jo smør på flesk og turtallet ble helt feil ifht. til hvordan jeg ville ha det for neste gir. Og med en pedal mindre prøvde jeg å utnytte muligheten med å venstrebremse med beinet konstant klart over pedalen, men det hele ble bare kunstig siden motorikken i hodet/beina var vant med manuell. Gi meg 1 uke i en sånn bil, så skulle ting sett veldig annerledes ut tror jeg. Thorleif Nilsen tipper jeg har noen betraktninger på SMG systemet, er vel få i Norge som har mer erfaring enn han med dette. En krisepedal (manuell clutchpedal) på SMG hadde vært fint for oss manuell-gir pingler Men det er nok bare å bli vant med at man låser ned girene med fingertuppene istedenfor hele høyrearmen (manuelt med girstang) . Jeg føler meg litt passasjer da (med SMG), siden jeg da blir så lite fysisk aktiv i kjørestilen. Men det er vel sånn man kjører fort over lang tid - med lite energiforbruk.
Dr_S Skrevet Juli 24, 2008 Skrevet Juli 24, 2008 For en rå lyd fra csl-motoren... jeg har prøvd flere vanlige m3 med manuell kasse tidligere, men denne syntes jeg var mye artig å kjøre. Har utelukket smg-kasse i jakten på en m3, men jeg syntes faktisk det var veldig artig å kjøre denne. Det kan jo ha noe med den råe lyden å gjøre, men... Hva prøvde du egentlig? E46 M3 med CSL-motor eller E46 M3 med CSL innsug?
morteym Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Skrevet Juli 24, 2008 Dr_S: Det er m3 csl-motor ja. Oddis: Det er en mental omstilling det med å ikke tenke clutch og giring. Jeg tror at hvis jeg skulle begynt med banekjøring så ville jeg blitt en bedre sjåfør med smg etterhvert siden da kan jeg fokusere på andre ting enn "heal & toe", mellomgassing, dobbeltclutching osv. Det tar sikkert flere år å bli god på det. Jeg visste ikke hva dette var før jeg sa "oi" når smg-kassa mellomgasset selv. Aldri hørt om det. Syntes det var tøft =)
Hyggmaister Skrevet Juli 24, 2008 Skrevet Juli 24, 2008 Går fint ann å gjøre det selv med ei manuell kasse, men det krever at man er aktiv i kjørestilen. Jeg mellomgasser i kø jeg.. +1
morteym Skrevet August 21, 2008 Forfatter Skrevet August 21, 2008 Drar opp tema igjen, for nå har jeg kjørt bort en hel tank og 30 mil med SMGII. MF DUFF på forumet sa at en ting han ikke likte med smg, var at hvis man kommer for bredt ut i en sving så setter bilen inn clutchen, og der ville han heller gitt på mer gass. (En kommentar til det som ble skrevet lenger opp her om at man ikke har mulighet til å trykke inn clutchen i en slik situasjon med smg). Jeg mistenker imidlertid det er muligheter for å unngå det hvis man vil, man må bare lære en måte å styre kassen på... er det ikke slik at smg/dsc tilvender seg kjørestilen iforhold til akkurat dette? Vil tro at på bane så vil den tillate mer før den tar over, etterhvert som man kjører feilfritt og hardere gradvis rundt en bane? Så over til min erfaring med SMG sålangt. Det har ihvertfall ikke blitt noen økonomisk kjøring på meg. Det er som følge av lyden av motoren, men også hyppig downshift og gasspådrag for å bli kjent med de ulike nivåene på SMG-kassa. Da de testa M3 CSL på Top Gear så lurte han på hvorfor ikke SMG har kun 1 modus. "Why isn't it just sportier all the time?" Den er jo råhissig på øverste nivået. Går ikke an til vanlig kjøring, da girer den jo aldri opp, for den drar motoren helt ut som regel - det skal ihvertfall mye til før den girer opp, samt girer veldig raskt ned hvis man bremser litt eller gasser på etter å ha sluppet gassen litt for så å gi på (tenk banekjøring). På dette nivået er bilen på hugget og klar til maks effekt/turtall hele tiden. Ved vanlig rolig kjøring fant jeg nivå 3 eller nivå 2 som mest behagelig. Nivå 2 er ok ved rolig krusing gjennom byen. Da går det an å gi på litt uten at den girer ned. Hvis man har behov for å komme seg unna andre biler og ta små luker i rundkjøringa er nivå 3 å foretrekke. Nivå 3 er ok hvis man har ok med tid ved forbikjøring på landevei. Skal man virkelig være sikker på maks krefter, så bør man ha det øverste nivået. Når jeg starter opp bilen og kjører rolig ut fra et boligstrøk synes jeg nivå 3 holder for høyt turtall, og jeg venter på at den skal gire opp. Nivå 1 er ok ved langkjøring på motorvei, og man vil kjøre økonomisk. Som ved nivå 2 så girer den hurtig opp, og holder turtallet lavt. Hvis man gir flatt jern så girer den ikke nødvendigvis ned selvom det ville vært naturlig å gjøre det. Bilen kan også nesten stå helt stille uten at den går ned i 1. gir. Det nest øverste nivået har jeg ikke prøvd ut noe særlig enda. Men jeg føler at det er en grunn for at alle nivåene er der, og jeg er ikke enig i at det hadde holdt med bare ett, to eller tre nivåer. Det er foreløpig min konklusjon. Har imidlertid ikke prøvd prøvd smg på standard m3, kun med 360 HK, og den motoren er vel litt kvassere. Nå på slutten så prøvde jeg sjaltene på rattet litt mer.. Har aldri vært noe spesielt fasinert av "F1-gir" (slik som mange er, og så går de lei med en gang), men kan se for meg at de er nyttige i noen situasjoner. Istedetfor å skifte på de ulike automatiske modusene på kassa, så bestemmer man selv hvis kjørestilen varierer, f.eks over forholdsvis kort tidsperspektiv eller strektning. Det er imidlertid upraktisk å gire mens har dreid på rattet i en sving, med mindre man velger å bruke spaken. Rent teksnisk så virker smg ganske rått. Den mellomgasser/mellomclutcher jo sinnsykt fort. Tror man skal ha mye trening og ikke minst talent for å klare tilsvarende med manuelt gir selv. Har forresten kun kjørt på tørt sommerføre med sport-knappen av og DSC på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå