Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kom dagen... nesten 2 år uten ett piip fra politiet, men så selvfølgelig har en eller annen hissigpropp politianmeldt meg for uansvarlig kjøring.

Fikk telefon av politiet idèt jeg var på ferie, så skal til avhør i førstkommende uke. Noen som har noen tips? hva å si? skal jeg bare nekte på alt?

først og fremst så har jo ikke politiet noen som helst bevis av hva jeg har gjort, sannsynligvis bare vitner, så dem kan vell ikke bøtelegge meg av den grunn? eller i verste fall nappe sertifikatet mitt??

Skrevet

Så lenge dem ikke har noe bilde eller film så er det vel bare å nekte på alt, og som han over nevnte dete har du ingen kjennskap til. Si ifra åssen det gikk etter du har vært der da!

Skrevet

bare si du ikke kjenner til dette i det hele tatt, og/eller at du byttelåner bil med kammerater hele tiden, så hvis det er din bil så er det ikke du som kjører.. jeg gjorde det på fotoboks.. gikk bra det;)

Skrevet
Da kom dagen... nesten 2 år uten ett piip fra politiet, men så selvfølgelig har en eller annen hissigpropp politianmeldt meg for uansvarlig kjøring.

Det skal nok en rimelig stor bevisbyrde til for å nagle både deg og bilen til et konkret og håndfast lovbrudd - du må vel praktisk talt ha drevet med utagerende burning utenfor Rema, midt på dagen og med halve overkroppen ut gjennom sidevinduet - mens noen videofilmet deg.

(Og husk på at selv om du hadde filmet og identifisert noen som ramponerte bilen din ved høylys dag, kunne du risikere at saken ble henlagt.)

Husk også at mange som blir sinte for det de oppfatter som uansvarlig kjøring, reagerer mer på lyd og turtall, enn på fart - og de to første er vanskeligere å måle...

For å vifte litt med pekefingeren, er det lurt å huske på at det finnes alltid noen som lå våken om kveldene en gang i ungdommen, fordi det stod biler på tomgang nede i gaten, og som defor vier resten av livet sitt til å skulle slå ned på alle former for ungdommelig bilglede. Disse folkene plager ofte også politiet ustanselig med telefoner der de klager over disse forholdene. Jeg har sogar hørt om dem som bruker fritiden sin til å gå rundt å ta bilnumrene til biler som står feilparkert, og leverer listen til politiet. :roll: Man kan aldri vite hva som foregår inne i hodene til andre.

Så, jeg tror nok det er noe slikt som har skjedd her, og politiet velger å vise at de tar publikumshenvendelser alvorlig - dette kan være noen som har klaget mange ganger. I tillegg er det nok en klar baktanke å slå litt med kjepper i bakken, for å skremme bilungdommen generelt, og deg spesielt til å bli lovlydige borgere. :wink:

Siden denne påståtte uansvarligheten må ha funnet sted for flere uker siden, antar jeg at det er vanskelig for deg å huske eksakt hvor du var, sammen med hvem og til hvilken tid. Så med mindre du fører en eksakt logg over alle dine aktiviteter til enhver tid, kan det bli vanskelig for deg å hjelpe politiet med å avklare om det evt. var du som er blitt observert. Hvis det ikke var deg, er det på samme måte vanskelig å huske hvem som kan ha lånt bilen din på det aktuelle tidspunktet, og det vil være galt av deg å spekulere ved å nevne mulige navn, siden det kan rette mistanke mot mennesker som ikke har gjort noe galt. Dersom identifiseringen av deg er basert på bilnummer, kan det hende noen har mistydet nummeret på lang avstand, og du er feil adressat for hele klagen, så ivær forsiktig med å ta på deg ansvar for noe andre har gjort.

Som sagt, jeg regner dette blir gjort for å statuere et eksempel, så regn med å få med deg formaninger om å kjøre ansvarlig og forsiktig - og evt. informasjon om hva de kommer til å gjøre hvis de tar deg på fersk gjerning. Når deg gjelder konkrete tips, ville jeg anbefalt deg å ikke framtre som for bråkjekk, men heller vise deg som ansvarlig og opptatt av eget og andres ve og vel. :)

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke giddet å møte opp i avhør. Kan ikke ta seg fri fra jobben etc fordi en jantenordmann har ringt dem.

Det er bare å nekte, da de bare driver med teorier. Rart hvordan de ikke har kapasitet til å løse vinningskriminalitet, men kapasitet til å lære ungdom sikker kjøring...Tåpelig.

Skrevet

Dette er bullshit... De har null-nada-niks å ta deg på.! Vedder på at grunnen til at de har tatt tak i saken og kalt deg inn til avhør, er for at sommervikarene som nettopp har kommet ifra politihøgskolen skal få trening, og da plukker de ut noen fillesaker. Er sikker på at du kommer til å bli avhørt av en ny uteksaminert aspirant.!

Skrevet

Har du kjørt uansvarlig da? det ER lov å bruke hele turtallsregisteret, det er også lov å akselerer fort opp til fartsgrensen.

Det er vel til og med lov å bremse hardt opp og svinge utenom gamle tanter eller pusekatter, kanskje man til og med får en sladd i den prosessen.

En bekjent måtte "plutselig" bremse for en katt mens politiet gjennomsnittsmålte ham i en 50 sone, type helt opp i støtfangeren.

Det ble forsikringsutbetaling på onkel gitt.

Skrevet

Har blitt anmeldt sikkert x antall ganger, å de fleste er bare hissigpropper som skal gjøre seg til....

De har jo ingen beviser så det er bare å ta det HELT med ro!

Skrevet
Har blitt anmeldt sikkert x antall ganger, å de fleste er bare hissigpropper som skal gjøre seg til....

Har du blitt anmeldt veldig mange ganger oga uansvarlig kjøring kan det jo faktisk hende det er noe i det :lol::P

Skrevet

Har du blitt anmeldt veldig mange ganger oga uansvarlig kjøring kan det jo faktisk hende det er noe i det :lol::P

har vel ikke det da, har blitt anmeldt for å mangle et baklys en gang!!!

folk har lite å gjøre her til lands har jeg funnet ut!! :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed at en gammel bodøværing (ofte hissige typer :P ) hadde "anmeldt" meg for "råkjøring" i gata. Jeg skulle angivelig ha nesten kjørt på to jenter som krysset gaten.

Bare tull og vas.. Hadde til og meg folk i bilen min, og i ettertid var det ingen som reagerte på hendelsen.

Hvis jeg skulle anmeldt enhver idiot på veien, hadde det stoppet helt opp. Hvor mange nesteulykker har man ikke hatt? Jeg kan hittil telle 4 ganger der jeg er sikker på at hvis jeg ikke hadde hatt litt flaks og rask reaksjonevene ville drept 4 pensjonister i bilene deres. Alle brøt vikeplikten.. Han ene stoppa jeg og spurte hva i svarte som feila fyren.

Skrevet

skal inn til avhør kl.12 imorgen tidlig, det er kun 3 politifolk på politikontoret her, ingen lærlinger, så det blir nok samme gamle "karane"...

Har ganske heftig effektanlegg på bilen min, så den bråker ganske kraftig når jeg holder litt på turtall, så det er vell noen som har oppfatta lyden litt feil, og trodd at jeg kom i nærmere 100km/t eller noe sånn...

Pleier jo ofte å tømme 1, og litt utover 2 gir ut av kryss, men kjører ikke med hue under armen, og armen i bind gjennom tettbebygd bebyggelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...