Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Her er bilde av pæreholderen på bilen min

Passer det xenon settet til min bil da?

Dette er de pæresoklene som er så spesielle ja. Her må du til med det "spesial" settet som er til bmw. Er vel i utgangspunktet en H7 pære, men den sitter i en sokkel, som gjør det at vanlig H7 xenon kit ikke passer.

Forøvrig vil jeg faktisk ikke anbefale og montere xenon i nærlysa på E46 som ikke har linse. Da det er slett glass over lykta, og alle profilene sitter i reflektoren.

Dette gjør at ved montering av xenon i denne typen lykter ødelegger lysbildet. Du vil se det at lyset lyser i streker som går på kryss og tværs av veien, det lyser opp i buske topper og rett ned framfor bilen. Og det blender andre bilister, da lysbildet blir helt borti natta.

Skrevet
Skal si litt om dette jeg siden jeg driver med salg av xenon. For det første, og koble ifra ECU ved montering av xenon?? Hvor har man funnet på det? Må være det rareste jeg har hørt hitill ang montering av xenon.

Enkelt og greit forklart, Så monterer man inn en trafo (ballast) imellom bilen og den nye xenon pæra. Trafoen er der for og øke spenningen opp til ca 22 000V. Dette for og klare og tenne xenon pæra.

Eneste jeg kan tenke meg utfra erfaring er at man overhodet IKKE må la den xenon ballasten/trafoen få kontakt med chassis.

Jeg har sliti med bilen min i lang tid, og skal nå prøve å bytte hjerne for å se om det er den som har fått en knekk etter at jeg hadde på xenon lamper i fjernlysa.

Blir bare mer å mer skeptisk til ettermontert xenon.....

Dette er desverre sånt som ofte skjer hvis man kjøper det som man kan kalle for "billige" sett. Selv om settet ikke er billig i norge, er det gjærne det der hvor det kjøpes fra. En del butikker gjør god butikk på og kjøpe inn billig, og selge til normale priser sett med norske øyne.

Har selv vært borti biler hvor type billige trafoer har knekt styre enheter, vindusvisker motorer etc.

Dette skyldes ene og alene at trafoen er av meget dårlig kvalitet. Isolasjon inni huset til ballasten skal hindre at et eventuellt overslag i trafoen kommer ut i huset.

Og det er da som du sier, lurt og ikke ha de montert imot bilens chassie. Blir det overslag, kan det fort komme 200V som går i jord i bilen. Og da er det ikke særlig greit og være ECU, eller vindusvisker motor for den saks skyld.

Effekten er ikke tilstede ved et overslag, men sjokket av spenningen er nok til og slå ut printkort og annen elektronikk.

Men, dette er som jeg sa. Desverre et resultat av dårlig kvalitet på trafoene. Det er med xenon som med alt annet. Det finnes dårlig, og god kvalitet av de og. Jeg har sett mye dritt, men også sett masse gode fabrikater. Er kanskje ikke alltid like lett for en kunde og vite hva som er bra og ikke. Da det ikke er noen som selger xenon fra kjente merker som bosch, philips etc. Alt man får kjøpt, er jo made in China.

En grei måte og teste beskyttelsen på trafoen på, er og fyre de opp først kun koblet til et vanlig bilbatteri. Det første du vil oppdage, hvis de er dårlige, er at de ikke tenner på hvile spenning.

Neste for og sjekke skjermingen, er så enkelt som og ta en vanlig radio, sett den ved siden av trafoen, søk inn en kanal som sender klart. Slå på xenon lyset, får man da skurring i radioen når xenon tennes, er det bare til og levere settet tilbake og finne seg et annet merke.

På denne måten kan man teste skjermingen på trafoen, da den skal hindre radiostøy og magnetfeltet fra og slippe ut av trafoen.

Synd at du har slik negativ erfaring med xenon da, men hvis du har original xenon i nærlysa, og trenger nye pærer, da kan jeg ivertfall selge det til deg :wink:

Skrevet

Tja, alt går vel, men vet ikke om det er verdt og satse på da. Det enkleste er og kjøpe nye/brukte linselykter. Kjøpte nye til min, ikke OEM da, men lysbildet ble helt perfekt.

Skrevet

Koble fra hjernen høres helt merkelig ut. Har aldri hørt noe om dette, selv fra folk som forhandler disse kit'a.

Prisen er altfor høy på den annonsen du viser til, selv om motstanden er inkludert.

Sånn motstand fåes kjøpt til 250 kr, og selve kit'ene får du fra 900 og opp. Jeg har selv to kit til 900 kr stk, funker fjell ;)

Skrevet
Går det ann bygge om til linser uten å bytte hele lykta

Bytt lykta, sett på automatisk høydejustering også så er du lovlydig samtidig :)

• 3 weeks later...
Skrevet

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14114812..

Her kjøpte jeg mitt sett...Har det i grøftelysenene..

Mener du skal ha D2S pærer i nærlysene.Kjøp 6000K det gir finest lys.

Skal du ha automatisk høydejustering er det mye styr me stag på bærebro og div det er bare tull.

Har aldri hørt at ballasten ikke skal ha kontakt me metallet, har lagt de over alt der det er plass, så skal ikke være noe problem.

Skrevet

kjøp heller på dybvik trading, kjøpte mine der, billigere og topp kvalitet, er ikke vanskeligere å montere enn å bytte pære.

Får det rask, og han er veldig hyggelig.

Gir gode rabatter og hvis du spørr :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...