Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
kommer det ikke noe sånn ptshhh lyd, hvis man ikke har dumpventil? eller vil det alltids komme lyd, så lenge man har turbo...?

Lyden du får av og kjøre uten dump, eller for tight justert dump er ikke til og ta feil av.

DET hørtes jo ut som en sliten hest spør du meg... :roll:

Men den hesten tror jeg neppe du følger. :lol:

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

men hallo? tar jeg helt feil her, eller har ikke wastegaten samme jobb som en dump? det sitter da alltid en wastegate på dagens turboer. den slipper jo ut overtrykk, samt når du stenger gass spjeldet vil den jo slippe ut lufttrykket?

rett meg gjerne hvis jeg har feil, men er det inntrykket jeg har fått

Skrevet
men hallo? tar jeg helt feil her, eller har ikke wastegaten samme jobb som en dump? det sitter da alltid en wastegate på dagens turboer. den slipper jo ut overtrykk, samt når du stenger gass spjeldet vil den jo slippe ut lufttrykket?

rett meg gjerne hvis jeg har feil, men er det inntrykket jeg har fått

Wastegate'n sørger for og holde trykket stabilt der det er satt, og ikke overstige dette.

Dumpventilen er satt til og slippe ut trykk når gass slippes, slik at det IKKE skal bli stående trykk mellom turbo og gass spjeld og slå tilbake på turbo.

Det blir da altså mottrykk mot kompressor i turbo som lager lyden hver gang den trykkes tilbake mot turbo dersom man har for hardt justert/i mangel av dump..

Med andre ord så blir det et varierende trykk mellom spjeld og turbo, da turbo vil bygge trykk, men blir ikke kvitt trykket.

Skrevet

kom på en ting, når jeg kjøpte dumpen min, så er det visst mulighet for å stramme den øvers.. hvilken hensikt har dette å si? anbefalinger? sitte stramt eller løst? fulgte også med en ekstra fjær

Skrevet

Den ene fjæra slipper vel ut ladetrykk på litt over kiloen tipper jeg, mens den ekstra fjæra er ment på litt heftigere lading.

Juster slik at den ikke slipper ut ladetrykk i hvertfall, for da kan du få en turbo som ruser opp da den vil mate på for og oppnå rett trykk.

Noe den ikke får dersom dump er for løs igjen.

Ikke sunt det heller for og si det sånn.

Ellers blir det litt smak og behag, men den skal jo slippe ut trykk med en gang gassen slippes hel opp.

Skrevet

har sjøl en is turbo som ladder 0.8-0.9 rett under kiloen.

har to dumpventiler. en me slakk fjør å en me stram fjørn.

turboen har innebygd wastegate..

ka er lurt å ha på for att dette skal gå smertefritt bra?

Skrevet

hehe nei, det er no så.. :lol: turbo er nå rått uansett åssen det høres ut spør du meg.. 8)

Skrevet

Var det forresten lurt med dump hvis man har kompressor?

Min bil henger igjen på turtall når jeg slipper gassen. har ikke dump pr dags dato...

Skrevet

Min bil henger igjen på turtall når jeg slipper gassen. har ikke dump pr dags dato...

Er sikkert ikke dumt med dump, men at den henger på turtall når du slipper gassen er vel ikke normalt, da vil jeg tro gasspjeldet ditt slipper igjennom litt for mye luft, eller "lekker" når du stenger det...

Skrevet

det er mest sannsynligvis gasspjellet som holdes litt åpent av laddetrykket.

stram fjæra på gasspjellet, evnt kjøp ny fjær... jeg har snøscooter med kompressor, endel som har det problemet da... jeg har ikke hatt akkurat det problemet selv, men vet om mange som har det på kompressor-matede motorer..

Skrevet

Er vel nesten bare dumt og kjøre uten dump med presse.

Del lader jo hele tiden, og jobber konstant.

Lukket spjeld der blir jo nesten som en motorbrems på reimdrift det.

Skrevet

hehe nei, det er no så.. :lol: turbo er nå rått uansett åssen det høres ut spør du meg.. 8)

Det blir ikke helt det samme uten nei. :whoa:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...