Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Var det forresten lurt med dump hvis man har kompressor?

Min bil henger igjen på turtall når jeg slipper gassen. har ikke dump pr dags dato...

Er sikkert ikke dumt med dump, men at den henger på turtall når du slipper gassen er vel ikke normalt, da vil jeg tro gasspjeldet ditt slipper igjennom litt for mye luft, eller "lekker" når du stenger det...

Takker dere andre også for svar.

Men, jeg formulerte meg litt feil da jeg sa at turtallet henger opp når jeg slipper gassen.

turtallet låser seg ikke, men det bruker lang/lengre tid på og dale ned igjen...

Skal prøve og bytte den fjæren som noen andre snakket om her, og hvis jeg ikke har bruk for dump vil jeg ikke ha det heller, for jeg vil ikke ha den "kapysj" lyden...

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

det sliter hvertfall ikke noe mer jeg bryr meg om. jeg skal ALDRI i mitt liv ha noe dump ventil.. "fjortiss" lyd kaller jeg det.. og slikt skal ikke i min bil.. da kjøper jeg heller ett par turboer ekstra!

Skrevet
det sliter hvertfall ikke noe mer jeg bryr meg om. jeg skal ALDRI i mitt liv ha noe dump ventil.. "fjortiss" lyd kaller jeg det.. og slikt skal ikke i min bil.. da kjøper jeg heller ett par turboer ekstra!

Skal du kjøre 500+ hk på m30'en din uten dump?

Det tror jeg ikke er lurt gitt.

Lyd eller ikke.

Skrevet

Sikkert skrevet før her et sted, men du kan jo bruke retur-dump?

Skrevet

ja jeg skal ha 500hk UTEN Dump.. de fleste med 800+ har da heller ikke dump så tviler på att det tar noe skade.. har dere sett noen turbo havarere pga ikke kjørt med dump?? det skulle jeg likt å sett

Skrevet

hmm, det eg reagere på er vel att man får mange biler originalt med turbo uten dump ventil?

Skrevet
hmm, det eg reagere på er vel att man får mange biler originalt med turbo uten dump ventil?

Prøv og nevn en original turbo bil som ikke er levert med resirk ventil. Skjønner det ikke, men slike tråder ang resirk/ dump og ikke resirk/dump, de tar helt av på alle fora jeg er innom.

Må bare si, la de som absolutt vil kjøre uten dump/resirk gjøre det. Men ikke press deres vrang forestillinger over på de som stiller et spørsmål fordi de ikke vet så mye om det.

Jobber med prosess regulering og surgeprotection av kompressor systemer, og prinsippet med surgeprotection er rett overført til turbo og resirk. En turbo er laget for og ta inn lufta på sin suge side, og trykke den ut på sin trykk side. Lader man da 2 bar, med f.eks en tetthet på 0.5, blir det vel ti liter luft ca, pr liter volum i trykksystemet Hvis trykksystemet er på 20 liter. er det 200 liter med luft. Uten resirk vil du da presse ca 180 liter luft tilbake igjennom turboen fra trykksiden og ut på sugesiden når man stenger gass spjeldet. Så får du igjen tenke på det at når man bremser opp turboen på en slik måte, så bråstopper eksos strømningen og ut av motoren, så eksosen må presse seg ut igjennom turbinen, istedenfor og bli sugd ut av en turbo som spinner i resirk. Når du da skal ha pådrag igjen, må all eksos igjen begynne og plukke opp farten igjen på nytt, og forsinkelsen er et faktum der og+ at turboen skal begynne og spinne fra 0 igjen.

Ta ikke tallene for det de er, da jeg ikke gidder sitte og regne på det nå. Men en ide fikk noen kanskje ivertfall??

Skrevet

Mener 200SX S13 ikke er levert med dump originalt. Og er nok en del andre biler også, av diverse merker.

Men er jo selvsagt noe helt annet å kjøre uten dump på 0.5bar og 2bar. Dessuten så får man "compressor surge" uansett om man har dump eller ikke. Enten så får man det når man slipper gassen med halv pedal, eller så får man det før dumpen greier å åpne(eksempelvis mange hardt trimmede supraer\cossier osv). Fikk "surge" på en helt original Legacy Turbo med org resirk.

Og har kjørt i nesten 2år med svær fmic og lange rør, uten dump og ~1bar ladetrykk, og turboen rusler og går helt fint enda. Krever dog litt mer av turboen og kompressorhjulet om man kjører uten dump.

Beste er nok å kjøre med dump selvfølgelig, men til syvende og sist så er det eieren sin avgjørelse.

Skrevet

Prøv og nevn en original turbo bil som ikke er levert med resirk ventil. Skjønner det ikke, men slike tråder ang resirk/ dump og ikke resirk/dump, de tar helt av på alle fora jeg er innom.

Må bare si, la de som absolutt vil kjøre uten dump/resirk gjøre det. Men ikke press deres vrang forestillinger over på de som stiller et spørsmål fordi de ikke vet så mye om det.

Jobber med prosess regulering og surgeprotection av kompressor systemer, og prinsippet med surgeprotection er rett overført til turbo og resirk. En turbo er laget for og ta inn lufta på sin suge side, og trykke den ut på sin trykk side. Lader man da 2 bar, med f.eks en tetthet på 0.5, blir det vel ti liter luft ca, pr liter volum i trykksystemet Hvis trykksystemet er på 20 liter. er det 200 liter med luft. Uten resirk vil du da presse ca 180 liter luft tilbake igjennom turboen fra trykksiden og ut på sugesiden når man stenger gass spjeldet. Så får du igjen tenke på det at når man bremser opp turboen på en slik måte, så bråstopper eksos strømningen og ut av motoren, så eksosen må presse seg ut igjennom turbinen, istedenfor og bli sugd ut av en turbo som spinner i resirk. Når du da skal ha pådrag igjen, må all eksos igjen begynne og plukke opp farten igjen på nytt, og forsinkelsen er et faktum der og+ at turboen skal begynne og spinne fra 0 igjen.

Ta ikke tallene for det de er, da jeg ikke gidder sitte og regne på det nå. Men en ide fikk noen kanskje ivertfall??

Resirk/åpen dump, eller totalt uten er seff som dag og natt med tanke på påkjenningene for denne, men dette med tap/lag er jo noe du kan regne på om du gidder.

Kjører man en bil på dyno slik man ville gjort det på åpen landevei, altså si for eksempel fra tredje gir og kjapp giring helt opp til maks på siste gir, så vil du få en mer effektiv kurve rett etter girskift dersom du kjører uten dump.

Turboen rekker aldri og stoppe opp på hurtig girskift, så ved kjøring uten dump har man et stående trykk før spjeld, som igjen mater rett inn med en gang spjeld åpnes.

Turboen har fremdeles hastighet nok til og opprette satt trykk kjappere enn hva det tar og trykksette slanger/cooler og rør etter en tømming!

Skal du ha det totalt maksimalt, så monterer du antilag system i tillegg.

Da har du noe som virkelig holder trykket oppe ved skifting, og store muligheter for og lære deg hvordan en turbo overhales. ;)

Men hvor mye det har for seg på en bil med 300 hk og under kiloen i lading er en annen ting. :D

Skrevet
tømming? dump ventilen slipper berre ut overtrykket...

Den slipper ut TRYKKET slik at turbo sviver uhindret, for så å lukke slik at trykket bygges opp igjen ved gasspådrag.

Slipper dumpen din ut overtrykk ved kjøring, så er den for slapp for og si det sånn, eller har du justert den for og ikke komme over et visst trykk ved kjøring kanskje?

Da bør du i såfall foreta et par justeringer på dump og wastegate.

En såkalt pop off ventil slipper derimot ut overtrykk, men må lukkes manuelt igjen, da dem er brukt til konkuranse der et maks trykk/HK er satt, og slipper opp med de konsekvensene det får dersom trykket overstiger en gitt grense.

Skrevet

min er ikkje justerbar, det eg meinte var att dumpen slippe vel ut overtrykk når du gire for å så holde på trykk så turboen slippe å begynne på nytt igjen?

Skrevet

kjører de ikke uten dump i WRC? De bilene har dessuten lyn kjappgiring. og til vanlig veikjøring der du snakker om kjapt.. så er det den ene gangen du kjører litt aggresivt :wink:

Skrevet
kjører de ikke uten dump i WRC? De bilene har dessuten lyn kjappgiring. og til vanlig veikjøring der du snakker om kjapt.. så er det den ene gangen du kjører litt aggresivt :wink:

De kjører uten dumt og er veldig glad hvis turboene holder over 100mil.

Dessuten har de turboer dyrere enn hva 90% av bimmers medlemmer tjener i månedslønn,så kjør uten dump :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...