icc Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 Har nå revet av bunnpanna etter motorn begynte å lage masse rare lyder. Når jeg river og sliter i rådene nede med veiva beveger de seg minst 1mm fram og tilbake, 0,5mm sidelengs og under 0,5 opp og ned. Blir bare sånn ca. mål. Det jeg vil vite er om det skal være sånn? Eller skal det være heeelt tight? Er forøvrig en m20b20 motor...
Haug530D Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 Skal vel være litt klaring til oljefilmen, men nøyaktig hvor mye vet jeg ikke.
icc Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Skrevet Juli 27, 2008 Dere kan jo høre på lydene til motorn her. Høres ut som rådelagrene spør du meg.
Gjest Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 Der har du nok rådebank ja. Det skal ikke være slakk opp og ned nei. Huker ikke hvor mye klaring det skal være,men det er vel noen 100 deler.
icc Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Skrevet Juli 27, 2008 Ah, okei takk. Da tenker jeg at jeg bare river ut veiva og bytter alt av lager der og setter på nye stempelringer også. Hva kan årsaken til dette være? Feil tenning? Tenninga ble nemlig justert sistgang for 1 og 1/2 år siden bare etter øyemål for TDC merket i fordeleren. Tror jeg skal lete fram tenningslampa når jeg har fått alt sammen igjen. En siste ting, går det an å sette i stemplene unnenfra? Så jeg slipper rive av toppen
Gjest Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 En siste ting, går det an å sette i stemplene unnenfra? Så jeg slipper rive av toppen Toppen må av om stempla skal ut. Årsaken er ikke lett å si,men har neppe noe med tenninga å gjøre. Det har nok mere med oljeskift,oljekvalitet,varmkjøring av motoren før den belastes og slikt å gjøre.
Haug530D Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 En siste ting, går det an å sette i stemplene unnenfra? Så jeg slipper rive av toppen Toppen må av om stempla skal ut. Årsaken er ikke lett å si,men har neppe noe med tenninga å gjøre. Det har nok mere med oljeskift,oljekvalitet,varmkjøring av motoren før den belastes og slikt å gjøre. Tenningsbank kan vel medvirke, hvis man kjører med feil bensin (feil oktan) Når du har veiven ute bør den også måles for slitasje
olethomas Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 hei,du burde sjekke veiva før du skrur alt sammen.Har det gått litt langt som det høres ut kan du risikere det ikke varer lenge før du må på`n igjen. bare ett tips
isanfa Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 En siste ting, går det an å sette i stemplene unnenfra? Så jeg slipper rive av toppen Toppen må av om stempla skal ut. Årsaken er ikke lett å si,men har neppe noe med tenninga å gjøre. Det har nok mere med oljeskift,oljekvalitet,varmkjøring av motoren før den belastes og slikt å gjøre. Hvis man tar ut veiva, så går det da vel og ta ut stempla nede og. Uten og rive toppen???
DieselVegard Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 Jeg har 0,002" Det kjenner du ikke! Veiven må slipes og sannsynligvis på råden hones på nytt.
Gjest Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 Hvis man tar ut veiva, så går det da vel og ta ut stempla nede og. Uten og rive toppen??? Nei!!!
icc Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Skrevet Juli 27, 2008 Okei, så det er en plass der råden er på hvor man kan måle hvor mye slitasje der er? Som vist på bildet til DieselVegard. Så må jeg finne en plass som kan slipe veiva mi også honer jeg bare råden på samme vis som sylinderne? Deretter må jeg vel ha større rådelager også? Tror kanskje jeg bare begynner med å få ut stemplene og veiva:P Rådene bør hones i begge ender ja?
Fliid Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 En sylinder er smalere i bunn enn i topp. Ergo, man kan kun ta ut stemplene ved og demontere toppen. Oslo Sylinder service mener jeg driver med polering/sliping av veiv. Om du studerer bildet DieselVegard har lagt ut, så ser du veiven er slitt og det er da målt bredden på slitasjen. Grønne feltet mest til venstre. Om veiven må slipes, da må du ha overdim-lager. Årsak til bank er som sagt ovenfor ikke lett og si, men for og si det litt greit så opplever flere det ved for langt oljeskift / feil olje / slurv med bytte av filter.. Men man kan jo ikke påvise dette spesifikt.. Som Morten. nevner, varmkjøring og belastning på motor kan og være en faktor.. Litt feil tenning burde vel egentlig ikke spille den største rollen? Der er jeg veldig usikker, så lar det stå som ett spm. tegn fra meg : ) hehe
icc Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Skrevet Juli 27, 2008 Greit, men da satser vi på at veiva er lite slitt og at nye lager og litt honing skal gjøre underverker.
Fliid Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 tvi tvi : ) Se etter synlig slitasje. Mål og med mikrometer for og bekrefte at veiv fortsatt er rund. målene står i Haynes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå