icc Skrevet Juli 28, 2008 Forfatter Skrevet Juli 28, 2008 Burde det ikke holde med skyvelerre da? Ut fra bildet til Vegard ser det jo ut som all slitasen er på en plass, og da er jo neppe veiva helt rund?
Gjest Skrevet Juli 28, 2008 Skrevet Juli 28, 2008 Burde det ikke holde med skyvelerre da? Ut fra bildet til Vegard ser det jo ut som all slitasen er på en plass, og da er jo neppe veiva helt rund? Han har målt klaringen med plastigauge,det er en plast tråd du legger i mellom lager og veiv,drar til.Så tar du av lageroverfallet igjen for å lese av på skalaen hvor stor klaring du har. Det må også måles om veiva er oval,konisk. Det måler du med mikrometer. Er den det så må den slipes/byttes Er ikke veiva rund så blir ikke lagrene gamle.
DieselVegard Skrevet Juli 28, 2008 Skrevet Juli 28, 2008 En sylinder er smalere i bunn enn i topp. Ergo, man kan kun ta ut stemplene ved og demontere toppen.Om du studerer bildet DieselVegard har lagt ut, så ser du veiven er slitt og det er da målt bredden på slitasjen. Grønne feltet mest til venstre. Om veiven må slipes, da må du ha overdim-lager. Litt feil tenning burde vel egentlig ikke spille den største rollen? Der er jeg veldig usikker, så lar det stå som ett spm. tegn fra meg : ) hehe Er en sylinder smalere i bunnen enn i toppen? En sylinder er sylindrisk. Den er lik øverst og nederst. Etter litt bruk blir de vanligvis mest slitt ved BDC Om du studerer bildet jeg har lagt ut vil du se at veiven er nyslipt, og overhodet ikke slitt. Feil tenning, i dette tilfellet detonasjon påvirker bærelager som regel, ikke rådelager. Les boken til Smokey Yunick. Står mye om akkurat dette der.
|Ole| Skrevet Juli 29, 2008 Skrevet Juli 29, 2008 hmm...vist sylinderne var smalere i bunn burde vel stempela og kunne bli smalere? det blir dei vel ikkje uansett, når du alikavell holde på med lager osv kan du like godt hive av toppen å bytte pkn og register reim
Morty999 Skrevet Juli 29, 2008 Skrevet Juli 29, 2008 en sylinder er ikke smalere i bunn.. men det går som regele aldri å få ut stempla unnenifra.. pga den går i lagebukkene til veia og slikt.. men stempla er større på topp enn på bunn.. har du hatt rådebank = sliping av veiv.. UANSETT...
DieselVegard Skrevet Juli 29, 2008 Skrevet Juli 29, 2008 en sylinder er ikke smalere i bunn.. men det går som regele aldri å få ut stempla unnenifra.. pga den går i lagebukkene til veia og slikt.. men stempla er større på topp enn på bunn.. har du hatt rådebank = sliping av veiv.. UANSETT... Stemplene større på toppen enn i bunn? Det er OGSÅ feil. Stemplene er større ved skjørtet enn på krona. I tillegg er de fleste moderne stempler ovale i tillegg. Det er MEGET sjelden at man får ut stemplene nedover. Muligens på en rekkesekser med tre bærelager. Da vil du nok få ut to stempler osv. Men hvordan få stempelringkompressoren til å funke? Stempler må i over 99% av tilfellene ut toppen.
Morty999 Skrevet Juli 29, 2008 Skrevet Juli 29, 2008 haha.. sørry. min trykkleif var tidlig på morgen.. stempla er jo større i bunn for å slippe skjørtebank selvfølgelig
icc Skrevet Juli 29, 2008 Forfatter Skrevet Juli 29, 2008 Takker for alle lærerike innlegg Her er en liten oppdatering, har plukket løs ene råden for å se hvordan ting ser ut. Har dessverre ikke hatt tid til å dra ut hele veiva og inspisere den enda. Som dere sikkert ser på bildene under har lagrene fått kjørt seg godt, og det er der mesteparten av slitasjen er ettersom jeg kan se. Men det får jeg vel bekrefte etter at jeg har gått løs med mikrometeret. Ser det er litt på veiva også, men det er såpass at man ikke kjenner det med fingrene. Kan hende de bare trenger en liten overgang med smergel papir. Rådene trenger hvertfall en ny honing før de skal på plass. Btw. er det torx bolter som rådene sitter med? Fant hvertfall en 10mm nøkkel som passa bra.
|Ole| Skrevet Juli 29, 2008 Skrevet Juli 29, 2008 eg brukte 10mm på mine, men vil anbefale torx...for er kjedelig vist dei skulle glippe for dei sitte godt...
Morty999 Skrevet Juli 29, 2008 Skrevet Juli 29, 2008 smergel papir ville jeg strengt tatt IKKE brukt på ei veiv men
DieselVegard Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Ta noen skikkelige bilder, det der er jo ubrukelig.Er råden blå? Kjenner du riper i veiva?
Morty999 Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 bør vell også "normalisere" råden etter rådebank.. dvs att dem borrer/honer opp hullet i råden som sitter på veiva.. om du skjøænner. for å få hullet 100% rundt
icc Skrevet Juli 30, 2008 Forfatter Skrevet Juli 30, 2008 DieselVegard, beklager dårlige bilder, var å leita etter digitalkamera men fant det ikke i gårkveld. Skal se om jeg får tatt noen bedre etterhvert. Du kjenner ikke slitasjen på veiva med fingern, men du kan jo se at det er litt slitt, ingen dype spor elns. Morty999, selvfølgelig honer jeg opp råden før jeg setter den på igjen. Har hørt at det ska gå bra å polere med meget meget fint smergelpapir over veiva, bare snurre papiret et par ganger rundt.
Stianvi Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 tror jeg ville gjort det ordentlig når jeg først hadde den ute, koster vel ca 500-600kroner å få normalisert råda hos sylinderservice, samt slipe veiva. det koster rundt 2500 tror jeg. ellers risikerer du den samme jobben igjen om kanskje 1mil eller to på veien.
icc Skrevet Juli 31, 2008 Forfatter Skrevet Juli 31, 2008 Jaaa.. bare hiver hele motorn i en pakke å sender den til Oslo? Det blir hvertfall billig. Er null problem å hone råder selv og inspisere veiva, bruker ikke ekstra tid og penger på ting om de ikke er nødvendig. Ikke alle oss som har en rik pappa og bor på Lørenskog
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå