Bonden Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Hvorfor skal du hone rådene ? har lageret snurret rundt i dem ?. hvis du gjør dette passer ikke di nye lagerene heller , det skal veldig lite til før lageret havarerer hvis det settes på en veivtapp med noe som helst riper.
Morty999 Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 jaggu bra du har bygd mange motorer skjønner jeg?
DieselVegard Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 Hvorfor skal du hone rådene ? har lageret snurret rundt i dem ?. hvis du gjør dette passer ikke di nye lagerene heller , det skal veldig lite til før lageret havarerer hvis det settes på en veivtapp med noe som helst riper. Smart å si... Utdyp hvorfor de nye lagrene ikke vil passe er du grei.
E36Cab1 Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 smergel papir ville jeg strengt tatt IKKE brukt på ei veiv men Og hvordan vil så du polere en veiv da??
Morty999 Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 jeg har aldri polert noen veiv. men med "smergel papir" som for meg minne mer om 240 papir så har je gikke lyst å bruke det på noen av mine veiver..
DieselVegard Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 Kanskje ikke 240, men 800-papir er brillefint på veiver.
alekspp Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 sjønner liksom ikke hele vitsen med og overhale m20b20 motor.. få heller tak i en m20b25 motor, mye mer morro
E36Cab1 Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 jeg har aldri polert noen veiv. men med "smergel papir" som for meg minne mer om 240 papir så har je gikke lyst å bruke det på noen av mine veiver.. "Smergel papir" fåes som sagt i finere kvalitet enn 240,er jo dette de bruker til å polere journaler med.
3XXTouring Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 sjønner liksom ikke hele vitsen med og overhale m20b20 motor..få heller tak i en m20b25 motor, mye mer morro orginalt er en god følelse=)
Bimmerlars Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 Jaaa.. bare hiver hele motorn i en pakke å sender den til Oslo? Det blir hvertfall billig.Er null problem å hone råder selv og inspisere veiva, bruker ikke ekstra tid og penger på ting om de ikke er nødvendig. Ikke alle oss som har en rik pappa og bor på Lørenskog Nå må du skjærpe deg. Han prøver bare å hjelpe deg. Kan ikke overhale bilmotorer med tommestokk, smergel og skiftnøkkel. Er ikke som en traktormotor som bare loffer på 800 omdreininger. Det er snakk om små hundredels klaringer i en bunndel, og det skal ikke mye feil til den eller andre veien før du får enten bank igjen eller lagerskjæring. Kontroller veiva med micrometer for urundheter, se etter blå varmeflekker på veiv og råder. Er det noe som er utenfor tolleransene så send veiva til sliping, rådene til retting eller hva som må til for å få det i orden. Er du usikker så tar ikke motorverkstedene altfor mye for å måle veiva og rådene. Vurder et motorskift dersom du ikke har overflod av penger for tiden. Å overhale en motor koster en del. Trenger lager, pakninger, ringer, honing osv osv. Tusenlappene flyr fort. En M20B20 med alt tilbehør som er i orden får man jo kasta etter seg for 1500,-..
E46Johnny Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 Ved dine lager problemer må du slipe og polere veiva for at de nye lagrene skall passe. Er skadene på veiva for store vill du ikke kunne slipe den pga det da ikke finess lager i rett rett overdim som passer. Lagre leveres i faste over dimensjoner, og veiva må slipes slik at korekt klaring til olje filmen som smører lagrene skal oppnås. Veiva poleres med spesial båndslipe utstyr i veivaksel slipe benken for å oppnå korekt overflate finhet på glide flaten, hvis dette gjøres av et vrksted som har godt utstyr vil ovrflatfinhet bli målt med utstyr som måler i enheten "my" for korekt glatthet og vedheft for olje filmen. Du kann ikke oppnå dette med smergel papir for hånd. Rammelager bukkene i blokka må sjekkes for rundhet og klaring for å sikkre at rammelager sitter med rett press. Det samme gjeller for råde lager. Er ikke hullet rundt kan kan/vill lagere gå varmt og til slutt skjære seg. Hvis dette høres dyrt ut kan du prøve å finne en brukt veiv som ikke er skadet. Min komentar er basert på at jeg selv er utdannet bil mek og har slekninger som driver motor verksted med akuratt denne type jobb, så jeg har sett plenty med veivaksel slipinger og poleringer.Noe som normalt ikke blir utført av bil mek på vanlig bilvrksted. Litt langt innleg dette men følte det var på sin plass å fortelle litt om hvordan dette bør/skal gjøres.
Frode_E30 Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 Kast ut den gamle sundkjørte dritten av en b20 og sett inn enten ny b25 eller om du ønsker, ny b20. Dette kan jeg garantere blir billigere enn en "hjemmemekk" overhaling.
krist_olsen Skrevet Desember 4, 2008 Skrevet Desember 4, 2008 bimmerlars, søkte litt rundtom på forumet og fant akkurat det eg lette etter, eg holder også på og overhale motor, veiva er strøken men er ett par plasser det er sånne blå "varme" prikker. hva kan gjøres med dette?
Morty999 Skrevet Desember 4, 2008 Skrevet Desember 4, 2008 er ikke veiva HELT 100% strøken, så bruker hvertfall ikek jeg den i noen motorer, da slipes den eller erstattes med en ny.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå