codex Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 http://www.haugesunds-avis.no/article/2 ... 8/AKTUELT# Det er tydelige bremsespor gjennom svingen, og det er ingen tvil om at her har det vært betydelige hastigheter utover fartsgrensen på 50 km/t. 18-åringen ble fratatt førerkortet på stedet og tatt blodprøver av for videre analyse. Flink gutt Ikke rart det koster å forsikre bmw
Deep Dish Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Lurer egentlig på hvor mye av forsikringssummen jeg betaler, går til å dekke alle disse IDIOTENE som tror de er ferdig utdannet Loeb den dagen de består oppkjøringen..!!
Haug Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Lurer egentlig på hvor mye av forsikringssummen jeg betaler, går til å dekke alle disse IDIOTENE som tror de er ferdig utdannet Loeb den dagen de består oppkjøringen..!! Har jeg lurt på mange ganger også!
Der Barockengel Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Det verste er vel at snart kommer noen å foreslår å heve aldersgrensen for å kunne kjøre bil til 20 år. En del av trafikkulykkene med tildels tragisk utfall kunne vært unngått dersom det hadde vært politisk vilje til å sette tiltak i verk som kunne begrense skadene. Her er forslag på slike tiltak: -De to første årene du har førerkort, må du kjøre med et skilt bak på bilen som forteller at du er fersk på veien. -De to første årene du har førerkort, kan du maks ha én passasjer i bilen. -De to første årene du har førerkort, har du ikke lov å kjøre om natten. Legg merke til at disse reglene vil gjelde for alle med ferske førerkort - så om du kjører opp når du er 50, må du forholde deg til de samme reglene som en 18-åring. Jeg er fullstendig klar over at mange vil reagere negativt på forslag som dette - jeg hadde vært pottesur selv om jeg måtte forholde meg til dette de to første årene jeg kjørte bil. Imidlertid vil de kunne ha en positiv effekt, og det må betraktes som mer rettferdig enn andre forslag, som f.eks. 20-års aldersgrense, og ha mer effekt enn en utvidelse av omfanget av føreropplæringen (men medfølgende betydelig økning i kostnaden med å ta førerkort) - og være overlegent bedre enn endel andre fantasiløse forslag man av og til hører - som redusert fartsgrense for 18-åringer.
Dr_S Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Gi nå ikke BMW skylden for at folk er idioter i fylla. Gi heller BMW skryt for at alle i bilen kom seg ut i live og relativt uskadde.
Der Barockengel Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 ...og forøvrig mener jeg at trafikkfag må sterkere inn i skolen, slik at voksne folk vet hvilken side av veien de skal gå på når de er fotgjengere. Som en konsekvens av tiltakene jeg har skissert her, mener jeg dessuten at det bør åpnes opp for at man skal kunne ta førerkort for personbil når man fyller 17 - men dette siste vet jeg ikke om jeg tør å si høyt.
Der Barockengel Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Gi nå ikke BMW skylden for at folk er idioter i fylla. Gi heller BMW skryt for at alle i bilen kom seg ut i live og relativt uskadde. Den tanken har mer enn streifet meg også.
hauken Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 må nå minke på bmw cab i haugesund etter hvert? forsvinner jo en i uken...
Dr_S Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Jeg synes heller det bør åpnes for moped/lett MC når man er 15 jeg. Så får de 1 ekstra år på å lære seg trafikken før kl B.
oddis Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Tid for litt politisk prat igjen Hva enn man gjør så er det kjøreopplæringen man burde sette mer fokus på mener jeg. Som jeg tidligere har uttalt så er kjøreopplæringen pr.dags dato bare en vits i mine øyne. Alle kan fly et fly bare de lærer seg de basic ferdighetene, men hva man gjør i NØDsituasjoner eller hvordan man FORUTSER dem, det har vi ingen aning om. Samme med bil. Man må lære å kjenne, forstå og erfare, helst før man skal ut i trafikken! (Livet i et nøtteskall?) Det at eldre BMWer ikke har antiskrens/spinn er noe å være klar over. De fleste vet ikke hva dette faktisk innebærer før de har opplevd det på harde måten. RWD og FWD er to så utrolig forskjellige verdener, spesielt på vinterføre, uten ESP. Og i Norge er vinteren en betydelig del av året og det går sjelden mer enn tre dager mellom hver gang jeg leser om en BMW sjåfør som har tatt en tur av veien.. (forsikringspremie anyone?). Nå i sommer har det vært et utall av BMW-relaterte ulykker, og spesielt i veldig høy fart. Flere har også skjedd på urovekkende rette og lite krevende strekninger - flere pga av uoppmerksomhet (Les: konkludert i ettertid). Så da kan man spørre seg, hvorfor har de blitt uoppmerksomme? Er det fordi de skriver SMS, skifter CD eller er i helt andre tanker? Vil det hjelpe å begrense motoreffekt/utveksling til å ha en maks hastighet på 100km/t? Dette vet jeg enda ikke svaret på, annet enn at sjåføren alltid er 100% ansvarlig for sine handlinger. Dette er problemstillinger man burde lære de unge GRUNDIG, noe man ikke er i nærheten av i dag. Start opplæringen teoretisk på ungdomsskolen der man må bestå trinn etter trinn for å få lov til å begynne med føreropplæring (den praktiske delen), som man f.eks kan starte på da man er 15år. Det tror jeg vil motivere de unge på en helt annen måte. Den praktiske delen burde ta for seg en grundig gjennomgang av typer kjøretøyer vi har på veiene i dag (bil, traktor, lastebil, motorsykler etc) og forklare kjøretøyets fordeler og ulemper og hvordan de reagerer på forskjellige føre/situasjoner. Deretter burde man gå inn på hvordan bilen er oppbygd (i korte og grove trekk) og hvor annerledes en dårlig bil oppfører seg kontra en i god stand. Deretter undervise i forskjellige framdrifstyper (fram, bak og firehjulstrekk) og forklare og lære hva som er fordeler og ulemper ved disse typene. Og dernest gå ut å prøve dette praktisk, som er helt avgjørende. Praksis er en stor del av å bli en flink billist. Alt burde bestås i etapper der man må bestå for å komme videre. Dette vil gjøre opplæringen mer seriøs da ting vil bli mye viktigere. En bil er et dødelig redskap og burde settes mye høyere krav til enn det gjøres i dag. Tydligvis er det en menneskerett å ha førerkort, for enhver pris. Alt dette vil selvsagt kreve store ressurser til orgaisering, rekvisita, lærere og fasiliteter, og på en måte føler jeg meg bombesikker på at dette aldri blir noe av så lenge vi har de mennesketypene vi har idag, til å styre skuta. Kort til slutt;moped og MC er i mine øyne enda farligere å kjøre (for sjåføren) og spesielt da man er ung og uerfaren i trafikken. Det som er "postivit" er at man ikke kan skade så mange andre, stort sett bare seg selv...derimot krever det mye mer oppmerksomhet enn en billist, for som MC fører er du liten og usynlig i trafikken og det er du som vil bli skadet i et sammenstøt. Da kan man lure seg om hvor lurt det er å slippe 16 åringer ut i trafikken uten noen form for erfaring. Er man ikke skikkelig drillet på blindsone kan det bli det fatalte element en dag. Det at de også sendes avgårde i 45km/t er livsfarlig, ikke bare skaper det saktegående trafikk og livsfarlige forbikjøringer (og du blir lært opp til å ligge i venstre del av filen din!). Det hindrer deg også i å bruke de store offentlige transportveiene (motorveier). Vi dødlige løser normalt dette ved å fjerne et stykke metall fra eksospotta på våre respektive kjøretøy, slik at vi kan holde flyten i trafikken. Så blir man stoppet av maktsyke onkler og tanter i alle verdens farger og blir lekset opp som en liten drittunge om hvor skuffende en slik oppførsel ("trimming") er. Og deretter en bot på 4200kr (høyere nå?). Ideelt sett kan man kjøpe lett-mc og ta lappen på det (som også koster 2-3 ganger så mye). Men moped er vel fremtiden, for snart går jo trafikken i 50km/t uansett!
Dirty Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 kunne ha vært en ford en saab. kjipt var det jo . men syns nå ikke det setter bmw i dårlig lys.
badsha Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 skulle faktisk vært 21 års grense for å få lappen vet det høres idiotisk ut, men tror vi ville ha ungått endel ulykker med det. saken er ikke hvor god opplæring de får, men tullete de er i hodet. under oppkjøring skal de kjøre som gamle kjærringer, dagen etter er de faktisk Loeb. mener at man er litt mer voksen i hodet når man er 21 framfor 18. vet mange vil komentere akkurat at det finnes mange omvenst oxo, men jeg ser i helheten.
Kjennern Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 -De to første årene du har førerkort, må du kjøre med et skilt bak på bilen som forteller at du er fersk på veien. -De to første årene du har førerkort, kan du maks ha én passasjer i bilen. -De to første årene du har førerkort, har du ikke lov å kjøre om natten. Helt enig med deg der. men ville gjort det litt anderledes - Man kan ta "dag" lappen når man er 16. Dvs kun kjøre på dagtid. Og i samme kommune +- et par kommuner. Kan enkelt løses ved at man får en svær lapp i bakruta som viser hjem kommune for eks. - Maks 1 passasjer ( Helt enig) - Når man er 21 da kan man få "lappen slik den er idag" - Obligatorisk kjørelæring i skolen. Sammen med kjøre skoler. - Holdnings kampanjer gjennom skolen. - Skal ikke forvente at alle syns dette er lurt men jeg syns at før man da evt får hovedlappen har man en fartsgrense som ligger 10 lavere på 80 soner og oppover. Får du en svær klistrelapp i bakruta som viser at man er mellom 16 og 21 så er det lett å se at personen er under opplæring. Og lett for politi å se dem i tillegg ved evt brudd på lover/regler. Og brudd på regler kan for eks gi lenger prøvetid utover fylte 21 år. Dette er nå bare et lite forslag fra min side
336mik Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 16 til 21 syns jeg var litt drøyt.men 16-18 feks,og her hatt eks plomberte biler på 100km/h. Noe som er sagt før er at for lite bane muligheter for folk,noe de burde begynne å satse på i hele landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå