Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kar la ut annonse her på salg med påstand om instalert chip på 530dat 99mod og mente han fikk 46 hk? Vel, tror det når jeg ser papirene.

Kassa på 540 ien begynnte å dunke da jeg skulle selge den.

Men et tungt og seriøst innlegg om chip på m50 var det ikke.

Konklusjon: Penga er brukt og jensemann er fornøyd

God natt

Chippe en turbodiesel kontra sugemotor er natt og dag vettu.

På en turbodiesel av nyere type (elektronisk styring/common rail) på ca 150 hk henter du glatt ut 30-50 hk med chip, og ikke minst like mye NM og mer i dreimoment.

Chipping av en traust sugemotor har i bunn og grunn kun en fordel, om man kan kalle det en fordel med tanke på prisen man gir for dette, og det er et minimalt penere forbruk ved normal kjøring.

Noe som igjen er en forsvinnende fordel med tanke på at chip'n blir stor sett montert med den hensikt og få en kvikkere bil, hvilket gjør at man mest sannsynlig gasser på og holder stram wire til det bunner ut i turtallssperren som igjen er flyttet opp sånn ca 12-1300 rpm.

Det igjen trekker jo ikke akkurat i pluss rettning med tanke på slitasje, ei heller i verdiøkning ved eventuelt salg senere.

Så mitt svar til trådstarter er.

Waste of money.

NATTA!

Skrevet
Nei Da J H Men mange mener vel mye om trim chip. DU også. Den eneste måte å få testet validiteten i chipingen er vel å teste bilen på rulla før og etter chippen for å se hvorvidt det har vært en økning av hk og flytting av momentkurve. Alt annet blir tro. Ofte mye penger det dreier seg om her og alle må styre penga selv. Noen ganger har det vært spillt tid og penger, andre ganger funker det faktisk.

En kar la ut annonse her på salg med påstand om instalert chip på 530dat 99mod og mente han fikk 46 hk? Vel, tror det når jeg ser papirene.

Kassa på 540 ien begynnte å dunke da jeg skulle selge den.

Men et tungt og seriøst innlegg om chip på m50 var det ikke.

Konklusjon: Penga er brukt og lars er fornøyd

God natt

530d tallene kan jeg godt tro på. Chippe turbodiesel er effektivt! Øke trykket i railen og turbotrykket, så kommer effekten.

Skrevet

Jo da

Stor forskjell å merke på en TD,men det er forskjell på 186 og 193hk (2001-2003 modellen) motoren til 530en altså.

Chippet en Grand Vitara med 14 hk på 75% Betydelig gevinst på mellomregister, dravilje og noe ned på forbruket.

Dette får man ikke engang i tilnærmet like stor grad på en M50/20B25motor, altså en gammeldags 80tallsmotor.

Porting/polering, bedre ventiler som Schrick leverer til M20/50 motorene og skarpere kam er det eneste som gir gevinst i noe monn.

Har selv prøvd med større trykk(byttet trykkregulator fra 2.5 bar opp til 4) uten annet påviselig resultat en svartrøyk.

Mitt poeng er vel heller det at pengene og tiden som går med kunne vært ivestert i andre ting med mer hell.

Forresten kjør pent og hensysfullt alle sammen Det gir gevinst det

P

Skrevet
Jo da

Stor forskjell å merke på en TD,men det er forskjell på 186 og 193hk (2001-2003 modellen) motoren til 530en altså.

Chippet en Grand Vitara med 14 hk på 75% Betydelig gevinst på mellomregister, dravilje og noe ned på forbruket.

Dette får man ikke engang i tilnærmet like stor grad på en M50/20B25motor, altså en gammeldags 80tallsmotor.

Porting/polering, bedre ventiler som Schrick leverer til M20/50 motorene og skarpere kam er det eneste som gir gevinst i noe monn.

Har selv prøvd med større trykk(byttet trykkregulator fra 2.5 bar opp til 4) uten annet påviselig resultat en svartrøyk.

Mitt poeng er vel heller det at pengene og tiden som går med kunne vært ivestert i andre ting med mer hell.

Forresten kjør pent og hensysfullt alle sammen Det gir gevinst det

P

Skal man ha greit merkabar effektøkning er selvsagt ikke en omprogrammering nok på en sugemotor. Er en prisforskjell på å montere en chip i ECU'en og skifte kamakslinger, frese seter for å få i større ventiler og porte og polere alt som er. Chip på en M50 gjør motoren mer "våken" og øker kjørbarheten en smule, samtidig som det er artig med turtallet. Får ikke noe mer enn det.

Skrevet

En chip kan gi litt krefter dersom bilen i utgangspuinktet er laget veldig miljøvennlig(sugemotor bensin).

Bensin med turbo,diesel og turbo diesel kan hente effekt med chip.

Med tanke på hvor dyre chip`er ofte er,så gir det mer effekt/kjøreglede å gjøre nesten alle andre oppgraderinger.

I mine øyne er det å koste på seg en diffbrems(på de bilene som ikke har det),den oppgraderingen som gir mest for pengene.

Skrevet

hmmm.. jeg ble lovet ca 211hk i en m52b28 med chip fra es tuning.. er dette reelt? noen som vet hvor mye innsuget har å si? har kjøpt 325 innsug.. men jeg bør vel slenge på 325 manifold og?

Skrevet

min m20 b25 med chip kontra uten var: Ikkje spess kjappere, men fordelen under drag var att når andre girte opp ga eg 500 omdreininger ekstra så henta eit lite forsprang der...

Skrevet
Min mening er at på en orginal motor som f.eks M20B25 for det meste er placeboeffekt :)

Men du må da vere einig i att det er en fordel å ha 500omdreininger ekstra i en drag? om motorn tåle det seff ;)

Skrevet
Min mening er at på en orginal motor som f.eks M20B25 for det meste er placeboeffekt :)

Men du må da vere einig i att det er en fordel å ha 500omdreininger ekstra i en drag? om motorn tåle det seff ;)

Joda hvis du har en turtallsvillig motor er jo seff 500rpm ekstra et pluss :)

Skrevet

Ser at "Total BMW" mener at optimering av softwaren i m20b25 er det første man bør gjøre pga meget tam orginal mapping for lavtoktan. Deretter står en altfor snill kam for tur, de anbefaler 270-280 grader. så er det kun grenrør og åpent filter i luftfilterboksen (konfilter ikke anbefalt)som gjenstår før mulighetene for økonomitrim er oppbrukt.

Eksosen videre bak var bra nok til de effekter det her var snakk om.

Faktisk så hevtet de at 7-10 hk var innen rekkevidde med en slik chip på den motoren. Samt at en "frisk" motor da kunne snuse på 190-200hk.

Dette er ikke noe jeg påstår, men utdrag fra bladet "total BMW"

Størst endring på eldre motronic motorer med stort volum.

Skrevet

De aller fleste moderne motorer har bankesensorer, denne vil tilpasse tenningen slik at den passer med drivstoffkvaliteten.

En igjennsotet motor vil feks ikke kunne få samme tenningstidspunkt før den oppnår tenningsbank som en ren motor.

Bruk derfor motoren fra tid til annen slik at den ikke soter, bruk høyoktan bensin og få effekt.

Det de fleste chipper gjør er å time tenningen for 98 eller 100 oktan, samt å øke turtallsperren noe. Ingen tvil det vil gi økt effekt.

De fleste bytter også fra 95 oktan til 98 oktan når de chipper, den økte effekten kommer BARE som en følge av økt oktan, men siden dette skjer samtidig så er det lett å si at det er chippen som gir effekt.

Konklusjonen er hold motoren ren, fyll høyoktan, og dersom du har fast maping av motoren kan du justere tenningen slik at den er tilpasset høyoktan.

Når dette er gjordt er den eneste effekten man KAN oppnå er økt turtallsperre.

Økt turtallsperre er ikke nødvendigvis en fordel.

Økt turtallsperre vil gi noe mer spill, men dersom dreimomentskurven synker tilstrekkelig fort vil motoren utånde ved eller i noen tilfeller før turtallsperren og dermed vil økt turtall bare gi dårligere akselerasjon.

Man ønsker jo å dra motoren til effekttoppen og så langt forbi at man treffer omtrent på effekttoppen etter girskift, treffer man på nedadgående kruve vil akselerasjonen i neste gir bli tilsvarende dårligere.

Man ønsker altså å treffe slik at det gjennomsnittlige arealet under effektkurven er størst mulig for det aktuelle giret.

MAO Du skal vite noe om hva du driver med før du chipper en bil, og chippen skal være tilpasset driftsforhold, (oktan, luft, temperatur og fuktighet) motoren (effekt oppbygging, indre motstand, styrke, og vekt) og girkassen (utveksling og trinnlengde) terrenget siden terenget kan gi variabler i forhold til alle de nevnte parametrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...