sveinis Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 Ja, E36 touringen er i minste laget, så nå ser jeg på E39. Har sett litt rundt, og vurderer en 525 TDS. Den er gått drøyt 200 000, er en 97 modell, manuelt gir, og er bra utstyrt. Havner nok på ca 130 000 kr. Men så har jeg noen spørsmål til dere som har peiling: -Hva er største svakhetene på disse bilene/motorene? Har fått inntrykk av at dieselpumpa er noe som ofte ryker, bør det ha vært bytta på en bil med denne kjørelengden? -Vil dere anbefale å sette inn en tuningboks i en bil som har gått såpass mye, og vil dette kunne føre til større fare for at pumpa eller andre greier ryker? Ser den kan tunes til 173 hk og 340 Nm. -Hvordan er normalt forbruket på disse maskinene? Takk for all hjelp!
destroyy Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/ Der har du litt lesestoff
sveinis Skrevet August 7, 2008 Forfatter Skrevet August 7, 2008 Takker! Har sett litt på den før, og mye nyttig der Men er det noen som har personlige anbefalinger/erfaringer?
destroyy Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 Kompis har kjøpt seg en slik for ikke mange ukene siden han hadde den feilen med kablene i overgangen med bakluke og karr. Samt har kanskje lysmodulen hans tatt kvelden (stor sjangs) Det er vel det jeg kommer på nå
BlueM Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 Hadde en E39 525 tds og hadde veldig lite å utsette på bilen. Klart, noen kruttønne er det ikke akkurat, men det er brukbart med drag i den, og ganske fin diesel 6'er lyd i den. Vår ble blant annet kjørt tur-retur sør-Italia (helt ute på tåspissen) uten problemer. Forbruket mitt pleide å ligge på omlag 0,65 på mila med ørlite bykjøring. Motoren opplevde iallefall jeg som skuddsikker, hadde driftstans kun en gang, og det var fordi clutchpumpa tok kvelden. Det som gjerne kommer på biler med så mye km på telleren er ABS-sensorer, samt luftbelgene til fjæringen bak om det er nivåregulering på den. (Sistnevnte er dyrt å fikse). Personlig likte jeg bilen veldig godt, og må innrømme at jeg nok savner den av og til.... ¤snufs¤
Sir Hofstad Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 Verksmesteren min som jbbet hos BMW sier det er beste bilen han har hatt... Men må sjekke at den er i stand seff....
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 8, 2008 Skrevet August 8, 2008 Motoren trenger du ikke å bekymre deg for om den er vedlikeholdt slik den skal. Vi har samme motor i vår E34 touring, og den har gått 355k km nå og det med to driftstans som føkge av gåent pumpehus til klima og gåen vannpumpe. Vår bil er også chippet for 210k km siden
Odd-M Skrevet August 8, 2008 Skrevet August 8, 2008 Det som gjerne kommer på biler med så mye km på telleren er ABS-sensorer, samt luftbelgene til fjæringen bak om det er nivåregulering på den. (Sistnevnte er dyrt å fikse). Jeg er særdeles uenig i at de luftbelgene er dyre å skifte. Halvtimes jobb pr stk og de koster ca en tusenlapp.
BlueM Skrevet August 8, 2008 Skrevet August 8, 2008 Jeg er særdeles uenig i at de luftbelgene er dyre å skifte. Halvtimes jobb pr stk og de koster ca en tusenlapp. Virkelig? Vel, ingenting som er bedre enn å ta feil her. Jeg hadde en nivåreguleringssensor som tok kvelden, men før de kjørte diagnose fikk jeg beskjed om at det enten var sensor eller belgen som måtte byttes, og sistnevnte fikk jeg ikke akkurat noe lite prisestimat på... Huff... Men som sagt. Bare fint om jeg tar feil. Desto større grunn til å gå for en E39, som i mine øyne er en av de fineste modellene BMW har laget.
sveinis Skrevet August 8, 2008 Forfatter Skrevet August 8, 2008 Herlig Takk for respons alle sammen. Skal antakelig prøve en nå i helga, så kanskje det kommer en liten oppdatering her. Dette er en av de jeg har sett på: http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... .svl=Bilde Kan noen si meg om det er originalt ratt i den bilen? Synes det så litt pussig ut... Her er en annen aktuell kandidat: http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... .svl=Bilde Tror nok uansett jeg skal være på utkikk etter en bil med full servicehistorikk!
Odd-M Skrevet August 8, 2008 Skrevet August 8, 2008 Virkelig? Vel, ingenting som er bedre enn å ta feil her. Jeg hadde en nivåreguleringssensor som tok kvelden, men før de kjørte diagnose fikk jeg beskjed om at det enten var sensor eller belgen som måtte byttes, og sistnevnte fikk jeg ikke akkurat noe lite prisestimat på... Huff... Men som sagt. Bare fint om jeg tar feil. Desto større grunn til å gå for en E39, som i mine øyne er en av de fineste modellene BMW har laget. Delepris Koed.no: 37-12-1-094-613 Luftfjeder, Venstre NOK 1.176,00 / NOK 1.470,001 37-12-1-094-614 Luftfjeder, Højre NOK 1.176,00 / NOK 1.470,00 Bytte? Se her: http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=156
Odd-M Skrevet August 8, 2008 Skrevet August 8, 2008 Herlig Takk for respons alle sammen. Skal antakelig prøve en nå i helga, så kanskje det kommer en liten oppdatering her. Dette er en av de jeg har sett på: http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... .svl=Bilde Kan noen si meg om det er originalt ratt i den bilen? Synes det så litt pussig ut... Her er en annen aktuell kandidat: http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... .svl=Bilde Tror nok uansett jeg skal være på utkikk etter en bil med full servicehistorikk! Første eksemplar: Ser i delekatalogen at det er det vanlige sportsrattet til E39. Jeg har inntrykk av at de fleste har enten det vanlige med 4 eiker eller M-sport. PS: Jeg ville heller valgt en 523 eller 528 kontra tds da jeg synes den dieselen blir for slapp.
sveinis Skrevet August 8, 2008 Forfatter Skrevet August 8, 2008 Virkelig? Vel, ingenting som er bedre enn å ta feil her. Jeg hadde en nivåreguleringssensor som tok kvelden, men før de kjørte diagnose fikk jeg beskjed om at det enten var sensor eller belgen som måtte byttes, og sistnevnte fikk jeg ikke akkurat noe lite prisestimat på... Huff... Men som sagt. Bare fint om jeg tar feil. Desto større grunn til å gå for en E39, som i mine øyne er en av de fineste modellene BMW har laget. Delepris Koed.no: 37-12-1-094-613 Luftfjeder, Venstre NOK 1.176,00 / NOK 1.470,001 37-12-1-094-614 Luftfjeder, Højre NOK 1.176,00 / NOK 1.470,00 Bytte? Se her: http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=156 Hmm... Nå må jeg jo nesten kjøpe en bil med defekt nivåregulering, hehe Neida, takk for tips! Første eksemplar: Ser i delekatalogen at det er det vanlige sportsrattet til E39. Jeg har inntrykk av at de fleste har enten det vanlige med 4 eiker eller M-sport. PS: Jeg ville heller valgt en 523 eller 528 kontra tds da jeg synes den dieselen blir for slapp. Ja, har prøvd en 523 og syntes den var veldig ok, men så er det vel noe stivere forbruk på den bilen? Men det er absolutt aktuelt med en 523 også, ja. 528 blir i dyreste laget...
Ron Jeremy Skrevet August 8, 2008 Skrevet August 8, 2008 Vel, 525TDS er en anstendig vogn det, syns faktisk den går litt mer stille enn min 530Dat. Styr unna 528, reelt er det liten effektforskjell fra 523 til 528, så 523 kan være et fullgodt alternativ til 525TDS, høyere forbruk blir det jo, men det er kanskje ikke alt.
tigern1984 Skrevet August 9, 2008 Skrevet August 9, 2008 Har selv en 523 iat som jeg syns er helt strålende. '97 mod, så ting har begynt å svikte, men annet er ikke å vente. Når det gjelder Touringen, så er den flott å se på, pluss at e39 har et nydelig førermiljø. Som en kompis av meg sier, så er det viktig at man trives inni bilen, da det tross alt er der du tilbringer mest tid i bilen. Så der er e39 helt sjef. Ut over ytelse og sånn vs. en 525tds, så aner jeg ikke, men når det gjelder forbruk ligger jeg på 1.23 pr. mil i snitt, og det er på svingete vestlandsveier, over et lite fjell, hver dag til og fra jobb. Med en aktiv gassfot, så syns jeg ikke det er avskrekkende. Annen vei, og flatt terreng, så tror jeg man kan hente inn endel i forbruk. Kanskje usaklig i forhold til din problemstilling, men men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå