Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hvor får jeg tak i de beste trim kammerne som er når det gjelder pris å økelse i hk og nm ? Er til en 318is e36 som har doble kammer. skal trimme motoren uten turbo, så er på jakt etter inviduelle gasspjeld og kammer. toppen skal portes, kraftigere bensin pumpe med regulator. chip, viper luftfilter har jeg fra før. intercooler skal og på plass.

Er og sugen på å lage tørrsump system. noen som har erfaring og eventuelt en DIY på det ?

Skrevet

Hørtes litt ut som mange løse ideer :roll:

Sjekk iallefall ut www.koed.dk de selger kammer og dbilas innsug.. :)

Når du begynner å nevne tørrsump så hørtes det ut som et litt over gjennomsnittet bygg du skal begi deg ut på. Da burde du vel isåfall også levere toppen fra deg til noen som kan porte/slipe den, samt lage kammer og mappe bilen etter de nye spesifikasjonene.

Hva med eksos og bunndelen av motoren da?

Skrevet
Hørtes litt ut som mange løse ideer :roll:

Sjekk iallefall ut www.koed.dk de selger kammer og dbilas innsug.. :)

Når du begynner å nevne tørrsump så hørtes det ut som et litt over gjennomsnittet bygg du skal begi deg ut på. Da burde du vel isåfall også levere toppen fra deg til noen som kan porte/slipe den, samt lage kammer og mappe bilen etter de nye spesifikasjonene.

Hva med eksos og bunndelen av motoren da?[/quote

ja tenkte på og kjøpe det dbilas innsuget. kikka på kammer og der, men lurte på om det fantes andre merker som gjerne var bedre ... Det blir ikke noe tørrsump system da bilen ikke skal brukes alt for masse på bane og har ikke bruk for det. skal bygges turbo på den og derfor ic. Men først skal jeg ha kammer og innsug, chip, letta svinghjul, muligens andre dyser og pumpe med regulator. + porting av toppen håper jeg og få tak i EBb vis dere har hørt om han ;) fra stavanger...

Skrevet

Hvis du skal sette på turbo så er det vel like greit å forbrede motoren på det istedet.

Kvass sugekam på turbo trenger ikke fungere så bra.

Skrevet
dumt å kjøpe kammer til sugemotor da:)

Hvorfor er det så dumt da ? har hørt at det skal være bra jeg. Det er jo dokumentert ca 15% effektøkning ved kombinasjon med chip.

Å f.eks på et turbo bygge vil jeg nå tro at en kan hente ut mer effekt med og endre gradene på kammene ? Eller... rett meg vis jeg tar feil.

Skrevet

Her er det MYE løse tråder ja.

En ting er å optimalisere en sugemotor. Når du skal kjøpe kammer og dyser til en sugemotor så blir det helt andre spesifikasjoner enn til en turbomotor. En seriøs turbomotor vil også kreve en viss dekomprimering, helt nye tenningsinnstillinger (datasprut) og du endrer motorkarakteren ganske mye. Først bruke 25-30k på sugetrim for så å kaste vekk halvparten av de pengene da motoren skal turbolades.

Skal du handle deg DeBilas innsug ville jeg sjekka opp hvor holdbart det er på en senere turbomotor (material, styrke etc).

For meg virker det som du trenger å stokke kortene litt :) Og når man diskuterer tørrsump har man virkelig kommet langt i et verstingbygg :)

Hvis du på død og liv skal ha (/prøve) begge deler så ville jeg bare kjøpt meg en ekstra M42 motor og trimmet den ene som sugemotor og den andre som turbomotor. De koster jo ikke all verden heller.

Så kommer standardsvaret til slutt: Hvorfor ikke bare kjøpe en større motor, ala S50, S38. Det kan nok se dyrt ut, men en slik i sugeversjon vil koste deg himmel og hav mindre enn versting M42 sugis eller M42 turbo.

Lykke til!

Skrevet
Så kommer standardsvaret til slutt: Hvorfor ikke bare kjøpe en større motor, ala S50, S38. Det kan nok se dyrt ut, men en slik i sugeversjon vil koste deg himmel og hav mindre enn versting M42 sugis eller M42 turbo.

Lykke til!

Har og vært borti og tenkt på det. Men skal jeg bytte motor til en s50 så må jeg jo ha hele understellet + arbeidet med og montere dette og fin innstille det ++ Hadde d bare vært bolt on hadde jo det vært greit.

F.eks kammer og dbilas innsug med chip og andre dyser og ferdig justert vil det komme på ca 20k. arbeidet har jeg en spesialist som ordner det gratis for meg. 2.5" eksos har jeg fra før, helt fra motor uten kat. luftfilter fra pipercross sin viper serie. Med dette oppsette har jeg fra VS motor fått vite at jeg klarer en ca 185-195 hk. Så er det jo snakk om og porte toppen og slipe den til. Det får jeg EBB til og gjøre mest sannsynlig. og så skifte til doble ventil fjærer burde jeg og gjøre i følge Vs motor. Da skulle jeg lett komme over 210-230hk og ha en skikkelig turtalls sugetrimma motor mente Vs.

Har en m42 motor til liggende hjemme faktisk. Så da kan jeg eventuelt bruke den til turbo prosjektet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...