Gå til innhold

E38/E39, ombygging til TV/Navi?


Anbefalte innlegg

Såklart. Får jeg igjen halve prisen og bilen blir mer lettsolgt, så er jeg selvfølgelig fornøyd.

Det kjipe er bare å spytte inn 12 lapper og masse jobb om alt er rent tap, for kjempebra navi får man jo for 999,- (TomTom), og analoge TV-signaler er snart nedstengt over hele landet, så det blir jo lite utnyttelse av dette her... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er inne på noe der når det gjelder TomTom som navi osv.

Men jeg syns det er mye penere og mer attraktivt med original navigasjon i biler en 3part montert i ruta. Er jo en smaks sak dette da.

Selv om original navi ofte mangler funksjoner.

TV får du sikkert ordnet etter hvert som flere ønsker DVB-T Mpeg4.

Du kan sette inn en riks tv tuner idag. Men da må du ha en ekstra fjernkontroll da. De som leveres i rikstv pakken er nemlig 12v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg svidd av altfor mange penger på et komplett navikit. Lurer på om jeg angrer. Well, vi får se. 8)

Men det jeg lurer på, jeg har ikke kjøpt TV-tuner/videomodul (analoge signaler blir slått av her om 2 uker..), kun et komplett MKIV navi kit. Men jeg håper jeg ikke har misforstått dere, for jeg er selvfølgelig avhengig av å ha stereo, bc og telefon på skjermen nå som jeg fjerner MID og stereo for å sette inn skjerm i stedet. Da tar navi-modulen seg av hovedmenyen + stereo/telefon/bc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, samme fyren tilbyr meg TV-modul og ledningsnett for 2200,- ekstra. Har det noen hensikt i forhold til at det nå kommer digitaltv? Vil jeg kunne bruke boksen til noe? Mister jeg noe med å ikke ha den (annet enn analog TV)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navimodulen tar seg av hovedmeny når ikke videomodulen er til stede, så du har nok ikke misforstått det nei :)

Jeg husker ikke helt hvordan eksterne moduler som telefon integreres i det grafiske grensesnittet som navimodulen produserer, men alle disse "snakker" sammen på en egen bus.

Tar jeg ikke mye feil er det snakk om en kombinasjon av koding + den kommunikasjonen som foregår på bus'n.

(Jeg forsøkte å montere inn en tv-modul i min, og da dukket den automatisk opp på skjermen foran)

Det som er viktig er at det blir kjørt en retrofit-koding slik at resten av bilen vet at den har fått navi-pakka ettermontert.

Det eneste ekstra tv-modulen har er en egen kompositt inngang som kan brukes til ryggekamera eller annen videokilde.

2200,- synes jeg er vel dyrt for noe som blir "ubrukelig"

Dersom du i ettertid ønsker å få inn digital-tv eller annen videokilde foran, ville jeg heller investert i ett uoriginalt interface som kan kobles opp til hvilken som helst video-kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det samme på min (e39). Bygde om med DSP, BM53 radio, MKIV navi, CD veksler og 16:9 skjermen. Stooor jobb da du må ta ut seter midtkonsoll, halve dash'en etc.

Dersom forsterkeren din fungerer og ledningsnettet du har fått tak i støtter den, burde du vurdere å beholde den, da det er en stor jobb å bytte. Måtte lodde samtlige ledninger inn på forsterkeren og kabelnettet for å få det til.

Problemet mitt nå er at navi'n har konka, så må sende den til USA for rep :/ da jeg kjøpte den ny der.

Du får si fra om du står fast og trenger hjelp :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ørjan og Robert!

Inngang for videokilde frister gadgetgenene i meg, men jeg tror jeg skipper TV-tuneren i denne omgang. Har sett interfacer til rundt $300 for dette, så det lar seg vel gjøre å få på plass noe sånt. Dessuten ser jeg det litt sånn at det nesten er bedre å kjøpe en billig Nextbase-spiller til baksetebruk når småen blir stor nok til å se TV. Da kan han heller sitte med headset, så kan vi "voksne" bruke stereoen/navien i bilen, og slipper å høre Postmann Pat 7 timer i strekk til og fra besteforeldre.

Når det gjelder forsterkeren, så håper jeg den fungerer med det jeg får.. det har jeg faktisk ikke hørt så mye om. Han ba bare om bilde av CD-skifteren, og sa at den ikke ville fungere, så han sender med en ny skifter. Jeg har ikke DSP i dag, så jeg håper det fungerer uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...