Christian Nyegaard Skrevet August 18, 2008 Forfatter Skrevet August 18, 2008 Enkleste er nok bare å se rent fysisk på navi'en i bagasjen og samenligne med bildene her: http://www.x5world.com/articles/all-bmw ... m-faq.html Da ser du rimelig enkelt hva du har, men jeg vil gjette på du har Mk1 eller mk2 som igjen vel krever hakket mer for å oppgradere skikkelig..
Steffan C Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Takk for flott link . Og det stemmer nok at det er MkI jeg har, så da er vel ikke 16:9 skjærm plug and play kansje . Er disse kontaktene jeg har mener jeg. If the connections are brown and black then the unt is a MkI.
Christian Nyegaard Skrevet August 19, 2008 Forfatter Skrevet August 19, 2008 Nå skal jeg ikke si noe 100% sikkert, men er en viss fare for at det er litt jobb for å retrofite Mk4 . Men løfter jo bilen litt inn i "neste generasjon" synes jeg
mhane Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Ok mulig jeg er litt treig her nå, men min navi versjon er SW 2/1-60 og da betyr det at jeg ikke kan oppgradere????
Christian Nyegaard Skrevet August 19, 2008 Forfatter Skrevet August 19, 2008 Ok mulig jeg er litt treig her nå, men min navi versjon er SW 2/1-60 og da betyr det at jeg ikke kan oppgradere???? Slik jeg tolker den x5 siden da har du en mk2 (med gammel software til og med ). MEN basert på denne: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/72969 Så står dette: My first project was a "simple" upgrade from the MKI and 4:3 display to MKIV and 16:9 display. Because I already had MKI, this only required 3 parts: the new MKIV nav computer, the 16:9 display, and a replacement navigation trunk connecting lead. It only took me about 2 hours to take everything apart and install the new parts. The hardest part, which was still pretty easy, was removing the MKI trunk connecting lead and replacing it with the MKIV lead. This required that I remove the navigation computer bracket, DSP amp and brackets, and the phone brackets. Blå og lilla kontakter mener jeg bestemt å huske at er det samme jeg har... så da er jeg usikker på om du i det hele tatt behøver å oppgradere kabelnettet. Men kan være tilfeldig det med fargevalg siden flere sier at man trenger nye plugger bak der for mk1/2 -> 3/4. Hadde du bodd i oslo kunne vi ha testet den gamle mk3'en min i bilen din for å se hvordan det fungerer . Den gamle mk3'en jeg har her skal i teorien fungere men aldri skru seg av slik at den tapper batteriet.
Kjennern Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 MK1/2 har vel ekstern GPS antenne, mens MK3/4 har intern antenne/motaker i navi enheten. Mener det var slik hvertfall. Det å bytte fra MK1 til MK4 vil jeg tro skal være rimelig enkelt. Skal se om jeg finner noe dokumentasjon på hvordan. EDIT: Fant følgende: This is what I did: 1st/ I purchased an MKIV unit and the adapter cable from ebay (the equivalent to P/N 61 12 6 907 840). 2nd/ Removed old (but functional) TV module, GPS trimble and MKI GPS 3rd/ After some hours work (I'm a bit clumpsy ans awkward, but the work was fun) I succeeded in having the new GPS unit working and, as indicated in this forum, the MKIV GPS was able to recalibrate itself once I had the chance to drive some Kms at about 100 Km/h.
Christian Nyegaard Skrevet August 19, 2008 Forfatter Skrevet August 19, 2008 Nice, da bør det jo være håp for mhane også
mhane Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Er på jobb ut uka. Skal sette meg ned å studere dette. Mulig at det er håp for meg også. Har byttet cd veksleren der bak til en ny så jeg har demontert og styrt på der før. Får sjekke ut farge og plugger for å sammenligne litt. Håper i det lengste her da jeg synes denne oppgraderingen gjorde underverk på bilen din.
Christian Nyegaard Skrevet August 20, 2008 Forfatter Skrevet August 20, 2008 Enig der mhane, det gjorde seg med et UI fra riktig side av milleniet . Har plutselig mistet kommunikasjon med cdskifter og radioen i bilen og jeg forstår vel ikke heeelt hvorfor det skjer ut av det blå. Mon tro om ikke ledningsnettet bak der fortjener en liten gjennomgang og evt litt elektronikkrens i plugger osv. Er noe snodig her. Litt irriterende om jeg får fikset telefon modulen i samme slengen, har jo ikke noe kontakt med den heller.. Irriterende fordi jeg har en ny modul på vei fra tyskland . Om noen har noen forslag til hvorfor jeg ikke har kontakt er det bare å skrike ut, men har som sagt over en mistanke om at dette dreier seg om shady ledningsnett eller plugger..
Christian Nyegaard Skrevet August 20, 2008 Forfatter Skrevet August 20, 2008 Om noen har noen forslag til hvorfor jeg ikke har kontakt er det bare å skrike ut, men har som sagt over en mistanke om at dette dreier seg om shady ledningsnett eller plugger.. Hei alternativ personlighet nr 2! Du er en tosk! Om du trykker inn volumkontrollen som du har brukt til å mute spilleren med mange ganger før skrur du hele dette systemet av og på. Ok? TRYKK INN KNAPPEN DIN SOKK!!!!
Christian Nyegaard Skrevet August 21, 2008 Forfatter Skrevet August 21, 2008 Allrighty, faktisk fått gjort noe fornuftig de siste par dagene! Byttet veivhusventilasjonsfilteret (eller "oljeavskillerfilteret" i ETK), delenummeret på denne er: 11127793164 og koster rundt 270,- hos tronrud bil. Det gamle var mildt sagt ganske nasty og rundt 3x så stort som byttefilteret: Veldig enkel jobb egentlig, eneste som var hårete var omvendt torx (E4) men biltema har den i torxpipe settet sett til 199,-. Men men, da var det byttet vertfall! Det andre fornuftige jeg har fått gjort nå er å bytte telefoni modulen i bagasjerommet! Var litt usikker på om det ville funke da det ikke var samme delenummer på den nye jeg kjøpte men tok en liten sjangse. Begge var Siemens Bit-II moduler og de fungerer åpenbart mellom hverandre. Da vet man det . Ingen problemer med sim kortet (er kun sim kort leser foran på Bit-II telefonen forøvrig). Poppet det ut av den "store" biten slik at jeg kunne sette det i telefonen min for å kopiere over kontakter og skru av pin kode sjekken. Men jeg har fortsatt 0 liv i det trådløse håndsettet i midtarmlenet . Helt meningsløst men jeg er ingen stor fan av ting som ikke fungerer. Vet at selve håndsettet fungerer som det skal (starter fint med normale AA batterier) men får ingen lading.. Får vel kanskje plukke fra hverandre litt i armlenet for å se om det faktisk er strøm der men før det kan jeg jo kanskje teste enda et sett med oppladbare batterier der. Man vet jo aldri men kan jo tenkes den forventer en gitt batteritype? Noen som har noe erfaring i det hele tatt med Siemens Bit-II telefonen? Eller enda mer ideelt, bor i Oslo og har den og vil teste å bytte batterier med meg?
Christian Nyegaard Skrevet August 25, 2008 Forfatter Skrevet August 25, 2008 Hmm skal ha oljeservicen på onsdag 27.8 hos Bilia Fornebu og de skal også ta en titt på hvorfor bilen har brukt så drøyt med servo-olje. Har som jeg har nevnt tidligere en weird ulelyd i bilen dog, hadde håp om at å bytte veivhusfilteret skulle ha hjulpet noe der (eller oljeseparasjonsfilteret som bmw liker å kalle det) men den gang ei. Virker i utgangspunktet mest som om det kun kommer lyd når bilen får positivt ladetrykk og det virker ikke som om det skjer stort lenger enn 1. og 2. gir som er litt pussig. Eksosmengden skal ikke være MINDRE i 3. og oppover så ved en lekkasje et eller annet sted burde det jo være konsekvent. Noen som har noen forslag til ting jeg kan sjekke før Bilia begynner å skrive timer med gaffel?
Kjennern Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Olje kjølern til servoen min lakk. Dette medførte et "forbruk" av servo olje. Lakk i en skjøt. Be dem sjekke dette? Er en billig del, men tror det koster litt å bytte den i timer.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå