Gå til innhold

Skurring i høytalere carputer


Anbefalte innlegg

har det vært skurrete siden dag en eller har den blitt skurrete etterhvært?

hvis den har blitt sånn i det siste kan det jo være at en av høytaler kontaktene har fått dårlig kontakt.

skjekk kablene om de sitter ordenlig, derso de kjør det kan det være forsterkeren.

men den forsterkeren er ikke noe serlig man får jo det man betaler for ;)

har selv hatt det merke før og den havna på fyllinga :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det vært skurrete siden dag en eller har den blitt skurrete etterhvært?

hvis den har blitt sånn i det siste kan det jo være at en av høytaler kontaktene har fått dårlig kontakt.

skjekk kablene om de sitter ordenlig, derso de kjør det kan det være forsterkeren.

men den forsterkeren er ikke noe serlig man får jo det man betaler for ;)

har selv hatt det merke før og den havna på fyllinga :lol:

Skurrete siden dag en ja, nå har jeg egentlig ikke brukt den noe særlig siden jeg akkurat ble ferdig med å installere carputeren, nei jeg vet den ikke er noe særlig, det er kun en erstatning for headuniten.

Det er skurring i alle høytalerne, både foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok stor sannsynlighet for at det er jordingen til PC'en. Stortsett alle PC'er skal være skikkelig jordet for å unngå støy på lyden. Etter det jeg har lest kan problemet løses i bil ved å bruke et USB-lydkort.

For å sjekke forsterker og høyttalere kan du jio prøve å koble til en MP3-spiller eller noe og høre hvordan lyden blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok stor sannsynlighet for at det er jordingen til PC'en. Stortsett alle PC'er skal være skikkelig jordet for å unngå støy på lyden. Etter det jeg har lest kan problemet løses i bil ved å bruke et USB-lydkort.

For å sjekke forsterker og høyttalere kan du jio prøve å koble til en MP3-spiller eller noe og høre hvordan lyden blir.

Nå kjørte jeg lyden fra en Mp3 spiller gjennom forsterkeren da ble det bra, må vel være noe med pc'n da, eller? men pc'n oppfører seg jo helt fint da, eneste det blir bedre og/eller verre når jeg leer litt på molex kontakten som går inn på pc'n, men det kan bli bra med ett usb lydkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet med jording direkte fra batteriet å fortsatt det samme, hva kan det være da? forstyrrelser fra den innebygde psu'en?

I tilegg så har jeg testet med strøm fra 12v adapter da ble det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren får tydeligvis jord gjennom carputeren via Rca kablene, kablene er beregnet på hjemmebruk, kan det være årsaken?

Jeg fjernet jordingskabelen til forsterkeren og den gikk ikke av før jeg fjernet Rca kablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så er det ingen forbindelse mellom jord i PC og jord på utgangene i et USB-lydkort, men har aldri sjekket dette selv. Burde jo gå greit å kjøpe et lydkort på f.eks. El-kjøp med 30 dagers returrett, og så ta det med hjem og måle motstanden gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så er det ingen forbindelse mellom jord i PC og jord på utgangene i et USB-lydkort, men har aldri sjekket dette selv. Burde jo gå greit å kjøpe et lydkort på f.eks. El-kjøp med 30 dagers returrett, og så ta det med hjem og måle motstanden gjennom?

Har testet med Usb lydkort, men har nå installert ett støyfilter, det ble bra da, men det er mulig det kan være kablene jeg har brukt også, har bestillt 1 m twisted pair signalkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det hjalp med støyfilter! Ang. kabler så er det viktigst at de er skjermet i en bil (regner med kabelen du har bestilt også er skjermet?). Ikke hørt om TP kabler for lyd før, men poenget med dette i nettverkskabler er ihvertfall å få induksjonen i hver av ledningene i parene til å motvirke hverandre slik at kabelen i seg selv ikke generer for mye støy når avstanden begynner å bli en del meter. For at dette skal virke i en nettverkskabel må de fire parene i kabelen kobles i en bestemt rekkefølge (her de fleste hjemmemekkere innen data og overraskende mange profesjonelle går feil når de setter opp kablede nettverk). Kabelen du har bestilt kan etter det jeg forstår altså ikke gjøre det verre ihvertfall og har potensiale til å bedre ting, men trolig i liten grad når det bare er snakk om 1m.

Spent på å høre resultatet da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at den er Twisted betyr bare at negativ er surret rundt positiv eller omvendt, så nå har jeg Y-ledd som er Twisted + filteret også har Twisted kabler, eneste som ikke er sånn nå er den lakriss lissa jeg har og den lager nok en del støy siden den er beregnet på innendørs bruk, men blir nok bedre med den nye kabelen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...