Gå til innhold

Hengerfester til BMW

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Syns det er syke priser på hengerfester... noen tjener gode penger der!

10 lapper for ledningsnett og feste til 7ern. Biltema har for 1499,- til E36, som er den eneste BMWen de har til.

Fant så en leverandør i UK som har til de fleste BMWer for £99! De kaller det detachable, men såvidt jeg forstår er det snakk om at man må skru ut to bolter, så det blir jo ikke like lettvindt som de originale, men til en brøkdel av prisen. Jeg bruker hengerfeste så sjelden at det nesten ikke bryr meg. Siden er www.eurotowbar.co.uk. Noen som har handlet derfra noen gang? Får opp at frakten til Norge er usle £15. Det kan nesten ikke stemme at jeg har et feste her for 1200,- + moms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hengerfestet jeg monterte på 530d'n var slik du beskriver det, med to bolter. Dette er egentlig et fast hengerfeste, selv om det er enkelt å skru ut to bolter så må du kontrollere formen først. Blir sikkert litt vanskelig forklart her, men dvs at et avtagbart hengerfeste krummer som regel under bakskjermen der nederste del av skermen har et lite plast deksel.

På hengerfestet med to bolter kommer festet ut av skjermen litt lengre opp og da blir det plutselig ikke like lett å ta av og på samt at du får et noe teit hull midt i skjermen.

For å si det litt enklere så er jo kulen i samme høyde men på det avtagbare jeg kunne kjøpe er festet lavere og det krummer oppover mens på det faste med to bolter så er det mer rett ut og for å få rett høyde kommer det da høyere ut av bakskjermen.

Er det samme prinsipp på E38 som E39 vil du lett se det på eventuelle bilder av produktet du ønsker å kjøpe.

Ser jo selv at dette ble noe rotete forklart, men jeg tabbet meg på dette da jeg i iveren av å ville spare noen kroner kjøpte hengerfeste med to bolter (tenkte at dette er jo avtagbart nok for meg) men det viste seg å bli helt feil. Dette oppdaget jeg ikke før jeg hadde tatt av bakfangeren og byttet ut støtdemperene i skjermen med bjelken for hengerfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men det kan du enkelt løse med å koble inn rele på alle funksjoner fra baklyktene. Batteriet står der jo fra før av.

Var faktisk på forumet her at jeg fikk det tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt mer jobb å montere det på E39/38?

Mener å ha hørt at det ikke holder å ta strøm fra baklyktene, men at det elektriske må trekkes helt frem..? Noen som vet?

Jeg monterte avtagbart hengerfeste på en E39 touring, med ledningsnett fra Jaeger. Der fulgte det med en Interfacebox, og jeg slapp å trekke ledninger frem. All form for kobling foregikk bak i baggasjerom, og dette funket helt fint.

Litt jobb var det likevel da, men anbefales hvertfall fra meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grilldress og campingvogn skjer ikke med det første. ;)

Har jo Land Roveren (som trekker 2t), men jeg tenker alltid på hvor mye mer behagelig lange hengerturer ville vært med BMWen.. 8)

Tillatt vogntogvekt på min er 3895kg (tillhengervek: 1875kg) :D

Ikke det at jeg har førerkort til det gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grilldress og campingvogn skjer ikke med det første. ;)

Har jo Land Roveren (som trekker 2t), men jeg tenker alltid på hvor mye mer behagelig lange hengerturer ville vært med BMWen.. 8)

Tillatt vogntogvekt på min er 3895kg (tillhengervek: 1875kg) :D

Ikke det at jeg har førerkort til det gitt ;)

Får komme med litt OT jeg og da...

Men det er jo ikke sååå imponerende med tanke på motorstørrelsen og trekkraften i din bil. Min mor sin land rover freelander 1.8 115-118hk bensin trekker (som gunnar sin) 2tonn.. :wink:

Om det går like smertefritt unna er en annen sak, men jeg tror egentlig at den klarer det ganske bra. Utvekslingen på den er iallefall ikke beregnet for cruising og kjøring i høy fart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er syke priser på hengerfester... noen tjener gode penger der!

10 lapper for ledningsnett og feste til 7ern. Biltema har for 1499,- til E36, som er den eneste BMWen de har til.

Fant så en leverandør i UK som har til de fleste BMWer for £99! De kaller det detachable, men såvidt jeg forstår er det snakk om at man må skru ut to bolter, så det blir jo ikke like lettvindt som de originale, men til en brøkdel av prisen. Jeg bruker hengerfeste så sjelden at det nesten ikke bryr meg. Siden er www.eurotowbar.co.uk. Noen som har handlet derfra noen gang? Får opp at frakten til Norge er usle £15. Det kan nesten ikke stemme at jeg har et feste her for 1200,- + moms...

Har du vært i kontakt med de Gunnar, veldig billig syns jeg.

men er det 7 polet kontakt eller 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med litt OT jeg og da...

Men det er jo ikke sååå imponerende med tanke på motorstørrelsen og trekkraften i din bil. Min mor sin land rover freelander 1.8 115-118hk bensin trekker (som gunnar sin) 2tonn.. :wink:

Om det går like smertefritt unna er en annen sak, men jeg tror egentlig at den klarer det ganske bra. Utvekslingen på den er iallefall ikke beregnet for cruising og kjøring i høy fart..

Hehehe. Ja, jeg har ikke engang hengerfeste, og skal aldri ha ei ;)

Anywho, lykke til med å finne billig i utlandet, Gunnar! Er der det er billig! Men det vet du jo såh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...