Gå til innhold

det forsvinner litt vann fra motoren:S m50b25

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du åpner lokket mister du trykket i kjølesystemet..

Trykket i kjølesystemet gjør til at kokepunktet på vannet blir høyere.. Om du derimot åpner lokket så mister du trykket, vannet koker og dampen som utvinnes gjør at vannet "tar større plass" og dermed renner det over..

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Når du åpner lokket mister du trykket i kjølesystemet..

Trykket i kjølesystemet gjør til at kokepunktet på vannet blir høyere.. Om du derimot åpner lokket så mister du trykket, vannet koker og dampen som utvinnes gjør at vannet "tar større plass" og dermed renner det over..

skal likevell ikke være så mye trykk at det fosser over. min ligger rett opp på temp og vannet holder seg i tanken.var sånn med 320 og 318 is motorene jeg å har hatt.

og at vannet begynner å koker når man åpner lokket har jeg 0 troa på

har du fakta å legge på bordet? får vis det stemmer så er det no nålt med alle mine motorer

Skrevet
ok:) Dirtydicky: Hva skjedde i sverige? Er vel værst når den står stille?

når den står stille ja. da kokte den som vært og jeg måtte på sykehuset med forbrenninger overalt :P

Skrevet

Faen så vanskelig du er!

Klipp og lim fra WIKIPEDIA

Coolant pressure

Because the thermal efficiency of internal combustion engines increases with internal temperature the coolant is kept at higher-than-atmospheric pressure to increase its boiling point. A calibrated pressure-relief valve is usually incorporated in the radiator's fill cap. This pressure varies between models, but is typically 9 psi (0.6 bar) - 15 psi (1.0 bar).

As the coolant expands with increasing temperature its pressure in the closed system must increase. Ultimately the pressure relief valve opens and excess fluid is dumped into an overflow container. Fluid overflow ceases when the thermostat modulates the rate of cooling to keep the temperature of the coolant at optimum. When the coolant cools and contracts (as conditions change or when the engine is switched off) the fluid is returned to the radiator through additional valving in the cap.

Her er linken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiator#Temperature_control

Se under Coolant pressure.. Trodde det var ALMENN vitenskap at man IKKE åpner radiatorlokket på radiatoren pga OVENNEVNTE grunn.. Når du skrur vekk lokket er ikke lenger kjølesystemet i trykk, og kokepunktet blir dermed lavere, noe som resulterer i KOKING som gjør at du får spruten MIDT i trynet..

Unnskyld meg for måten jeg svarer på, men nå var du jaggu vrang ass..

Skrevet

det stemmer jo at vannets kokepunkt blir høyere når trykket øker. F.eks hvis man er på toppen av Kilimanjaro og koker kaffe så er trykket så lavt av kaffevannet koker ved. 80? jeg vet ikke akkurat tallene,men det er en sammenheng der ja:)

Skrevet

:D Stemmer det Jensemann.. Dette er også stort sett mye av årsaken til at det ofte er mye luft i ett kjølesystem som har en lekkasje..

Sier seg jo selv, at når tempmåleren viser 110 grader, og vannet fortsatt ikke koker, at det er noe som påvirker kokepunktet..

Dirty: Lurte du virkelig aldri på hvorfor spruten gikk til værs når du åpnet lokket i det lille uhellet ditt? Tipper det ikke kokte så jævli FØR du skrudde av lokket.. Om vannpumpa går eller ikke er forsåvidt også likegyldig, for når du slipper opp trykket så eksploderer det nedi der..

Visste du feks at destillert 100% rent vant ikke koker om du varmer det i ett reagensrør i mikroen? Det koker ikke fordi det ikke er noe urenheter i vannet som luften kan binde seg til..

Og vips var dagens leksjon i boks..

Skrevet

He-he, har ikke skrudd av lokk på kokende motor, men en M20 jeg holdt på med revnet radiator og lokket fløy av.

Rett på brannskade, og voldsom respekt.

Og det første jeg lærte når jeg begynte var å ikke skru av topp på radiator når varm...

Skrevet
:D Stemmer det Jensemann.. Dette er også stort sett mye av årsaken til at det ofte er mye luft i ett kjølesystem som har en lekkasje..

Sier seg jo selv, at når tempmåleren viser 110 grader, og vannet fortsatt ikke koker, at det er noe som påvirker kokepunktet..

Dirty: Lurte du virkelig aldri på hvorfor spruten gikk til værs når du åpnet lokket i det lille uhellet ditt? Tipper det ikke kokte så jævli FØR du skrudde av lokket.. Om vannpumpa går eller ikke er forsåvidt også likegyldig, for når du slipper opp trykket så eksploderer det nedi der..

Visste du feks at destillert 100% rent vant ikke koker om du varmer det i ett reagensrør i mikroen? Det koker ikke fordi det ikke er noe urenheter i vannet som luften kan binde seg til..

Og vips var dagens leksjon i boks..

Skrudde ikke av lokke det kom som en prosjektil rett opp når jeg tok opp panseret å kikket nedi der. så NEI det var MASSSE trykk :P

men da må jo jeg ha noe galt med alle motorene mine. siden ingen av de koker over når jeg skrur opp lokket . og resten av folka jeg kjenner som kjører bmw :lol: og alle bmwer jeg har skrudd på.

bare opplevd at det har kokt over når det har vært noe galt med motoren at den har luft etc.

Skrevet

MÅ jo ikke koke over.. Men som regel så renner det over jess.. :D

Er egentlig IKKE så merkelig at det ikke nødvendigvis alltid koker over.. Spørs jo når du tar av lokket det.. Er ikke alltid vannet har nådd 100 grader.. Vet ikke hva vannet er ved vanlig driftstempratur men hvis det er bra gjennomkjøling av vannet trenger ikke vannet være ved kokepunktet.. 90 grader kanskje? Eller gjerne litt høyere..

Det du derimot skal banne på er at om det blir skikkelig varmt nedi der, og fortsatt ikke koker, så kan du banne på at du heller ikke bør åpne lokket.. :P For det er ikke kødd at vannet har høyere kokepunkt i ett trykksatt kjølesystem enn i ett "åpent" kar..

Skrevet

Topp :P

skal kjøre bilen min dønn hardt og skru opp lokke rett etterpå så skal jeg filme det så skal du se:P

btw vannet skal ligge på 89grader vis jeg ikke husker helt feil. så er lagt ifra å koke.

btw skal ikke være trykk i kjølesystemet :wink:

det kan jeg vedde mora te en kammerat på. og hun er temmelig MILF :lol:

Skrevet
Topp :P

skal kjøre bilen min dønn hardt og skru opp lokke rett etterpå så skal jeg filme det så skal du se:P

btw vannet skal ligge på 89grader vis jeg ikke husker helt feil. så er lagt ifra å koke.

btw skal ikke være trykk i kjølesystemet :wink:

det kan jeg vedde mora te en kammerat på. og hun er temmelig MILF :lol:

MILF???

Bilder?

8)

Skrevet

Det er heelt feil det du skriver tidlig i tråden DIRTYDICKY om det med åpning av lokk på ekspansjonsbeholder/radiator.

Sett deg ned og les litt om det. Kjølesystemet på bil har kokepunkt ca 120 grader når det er trykk på systemet. Faller til 100 grader når det ikke er trykk.

Grunnen til at det har gått bra i dine tilfeller og "alle" du kjenner er at det sikkert ikke var så varmt i systemet. Hvis temperaturen i kjølesystemet ditt er 90 grader f.eks så gjør det ikke noe å skru av lokekt. Men hvis deler av systemet har passert 100 grader, da skal du ha flaks om det går bra.

Håper du ikke fortsetter med vranglære!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...