Hansh Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Gode dekk er nok uansett den beste forsikringen mot uhell, og skulle noe først skje vil du ihvertfall ikke at hun skal sitte i et gammelt eggeskall. Er man først vant til bakhjulstrekk i en bil som har litt vekt bak og (og forhjulstrekk) oppleves bakhjulstrekk etter min mening som det beste både for å komme seg frem og for å holde seg på veien, særlig med antispinn. Jeg er av den oppfattelsen og da at det er bedre å kjenne at bilen "lever litt på veien" og forteller deg hva som skjer fremfor å sitte fullstendig isolert helt til det plutselig går galt. Holder normalt lavere fart med ESP på glatten enn uten fordi jeg får for mye følelse av å bare sitte på med bilen, og min mor sier akkurat det samme.
Gunnar Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Gi henne nøkkelen og vis henne hvor bilen står, så går resten helt fint. Det er ikke rocket science..
D.C.V Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Folk med fersk lapp må lære selv Therese får velge hvilken bil hun vil kjøre når hun har tatt lappen.. M5 eller Mondeo ett fett
BreitBau Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Dama kjører Showbilen ho.. Ikke noe problem det.. Den er jo lav, men som ho sa selv "Har sitti på med deg noen timer da, så vet åssen den skal kjøres..."
Sir Hofstad Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Veldig god til å ta seg frem egentlig.. Men du må jo kjenne bilens potensiale da og hvordan du temmer den.. Glemmer aldri første dagen med 325ien.. En Kald vinterkveld med masse snø.. Kjørte oppover rv7 og kom til en slette der det var bart i spora.. Tråkka flatt jern forbi første bilen og slapp opp gassen i ca 125 km/t.. Gikk fint det.. Men tenkte meg ikke om og klemte klampen i bånn for å kjenne draget engang til. Det er bare flaks at det ikke gikk rett i grøfta.. Etter 3,5 års kjøring med 316i fikk jeg allerede etter 2 timer med kjøring lære meg hvor mye power en 2,5 liter egentlig har.. Henta 325ial i Januar, og på tur hjem fra Gardermoen skulle vi en snar tur opp til Gjøvik. Lite tettsted på veien tenkte jeg skulle "imponere" kona og gi på litt. SLAPP på alt og nyttet ikke med ABS eller noe. Så vi satt og kikka mot autovernet som kom nærmere, og til slutt bare slapp jeg rattet, sa til kona at hun fikk holde seg fast. Bimmern rettet seg noen cm fra autovernet og gled langs det lenge,og mirakuløst kunne jeg begynne å styre igjen. Kona kikket på meg når vi fikk puten igjen og sa at "det gjør du aldri igjen"... Da hadde jeg noen sesonger bak med E34 2,0 touring hvor det aldri var problem.
336mik Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Madammen har 1 vinter med en golf,en vinter med en corolla,og sist vinter hadde hu sin compact,men denne ville hu ikke kjøre på vinter`n,så hu tok min ix i stedet for. Har prøvd å fått hu til å trene litt på større områder,men å sladde i 15km/h gir ikke akkurat den samme følelsen som å sladde i vanlig hastighet langs veien. Skal gjøre en god innsats fo at hu skal kjøre litt på isbane til vinter`n da(hvis det blir noen isbane).
316 Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Madammen har 1 vinter med en golf,en vinter med en corolla,og sist vinter hadde hu sin compact,men denne ville hu ikke kjøre på vinter`n,så hu tok min ix i stedet for.Har prøvd å fått hu til å trene litt på større områder,men å sladde i 15km/h gir ikke akkurat den samme følelsen som å sladde i vanlig hastighet langs veien. Skal gjøre en god innsats fo at hu skal kjøre litt på isbane til vinter`n da(hvis det blir noen isbane). Kanskje litt offtopic, men Lisjøen eller? Er det du som er broren til Simen forresten? Tenkt på det et par ganger...
336mik Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Madammen har 1 vinter med en golf,en vinter med en corolla,og sist vinter hadde hu sin compact,men denne ville hu ikke kjøre på vinter`n,så hu tok min ix i stedet for.Har prøvd å fått hu til å trene litt på større områder,men å sladde i 15km/h gir ikke akkurat den samme følelsen som å sladde i vanlig hastighet langs veien. Skal gjøre en god innsats fo at hu skal kjøre litt på isbane til vinter`n da(hvis det blir noen isbane). Kanskje litt offtopic, men Lisjøen eller? Er det du som er broren til Simen forresten? Tenkt på det et par ganger... Lisjøen eller tøråssjøen. Ikke bror,men kammerat av de 2 gutta.
Gunnar Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Da hadde jeg noen sesonger bak med E34 2,0 touring hvor det aldri var problem. Det er ikke motorstørrelsen som er problemet, det er automatgiret på 325en din. De gamle kassene der uten ASC/DSC er noe drit på vinterføre. "Snøprogrammet" på girkassen er jo også bare piss. Det er mye enklere å kjøre med manuell på glatt føre, og forskjellen blir større jo færre hjelpemidler bilen har. Det er enorm forskjell med automat med og uten ASC.
Snake Oil Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 skjønner ikke dette jeg.stort sett er det VI som smeller i hokjønna,men likevel bekymrer enkelte seg for at hun skal ut å kjøre med din bil? Det er jo bare en bil.
BreitBau Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Er noen som er glad i bilen også da vett.. Også regner jeg med at Jensemann også tenker litt på at Bmwen kanskje ikke nødvendigvis er såååå lett å kjøre for ei som ike har vært på glatta før.. Alt kommer jo med kjøreerfaring og første vinteren er jo sucky uansett om man er gutt eller jente, fremhjulstrekk eller riktighjulstrekk.. ABS er ett must, og helst en bil som er litt lat.. Uansett.. De fleste her inne vet åssen bilen min ser ut.. Og Madammen får glatt låne den.. Ei leppe eller en fanger er jo noe som svir i lommeboka, men ikke mer enn at jeg vet hun hjelper til å betaler, og da er vel alt vel?
Astri Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 da går det mot vinter, og dama sin første vinter med lappen. Jeg jobber på sjøen, så da bruker jo hun bilen til og fra jobb og skole på smale landeveier. Jeg håper jo selvfølgelig at det ikke blir bulking, men huff og huff. Sjansen er vel til stede... Har selvføgelig investert i sprell nye Nokian Hakkapellitta piggdekk. Men med 192 hester og bakhjulstrekk så kan vel det meste skje::: ... her ser eg ikkje det store problemet! Enda en gang kommer det opp at dere synes vi er noe bedritne sjåfører og dere er så forbanna mye bedre! Skjerp dere! Da eg tok lappen bodde eg på sør på ei forlatt øy som heter Bømlo (plassen gud glemte) Den øya hadde Mesta strøket ut av kartboka skulle en trudd for de veiene der e ikkje mye å skryte over, så lenge du ikkje har 4 bein og kalles geit! Me budde i ein skråning me 150 meters bakke! Og x'n reiste te sjøs og som fremkomstmiddel hadde me kun ein e28 520. Eg pendla med den bilen fra bømlo til Karmøy nesten hver helg den vinteren, og ellers så måtte eg manøvrere meg på den møkkaøya. Og ikkje EN gang kræsja eg! Og det trur eg ikkje dama di kommer til å gjøre heller. Det største problemet hennes er vel at hu veit at du peser henne i nakken og e så livredd for bilen din at du gjør henne nervøs! Hvis du tar det me ro og slapper av så gjør hu og det. Herregud, håper ikkje hu ser denne tråden nå. Hadde det vært meg hadde eg blitt rasende!
Der Barockengel Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Da jeg nettopp hadde tatt førerkort, sa en av gamlekarene i familien til meg at "så det er nå du skal begynne å lære å kjøre, altså". Etterhvert har jeg begynt å forstå at han hadde litt rett. Man lærer veldig mye det første året man har førekort - i alle fall så lenge man får kjørt endel... Og dette gjelder både gutter og jenter med nytt førerkort. Så, det aller beste tipset er å la den nye bilføreren få flest mulig kilometer bak rattet i BMWen så snart som mulig, slik at hun blir kjent med bilen, og slipper å bli vant med bilen og det glatte føret samtidig når vinteren kommer.
Snake Oil Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Pussig hvordan mangen tror man må være spesielt begavet for å holde blikkboksen innenfor oppmerket felt. for et normalt oppegående menneske som er fokusert på oppgaven er dette like enkelt som å gå gå. De gangene det har skjedd meg noe,har det faktisk vært min egen dumhet.det hadde ikke hjulpet om jeg hadde vært aldri så begavet når fornuften har forsvunnet
knut_olestad Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 da går det mot vinter, og dama sin første vinter med lappen. Jeg jobber på sjøen, så da bruker jo hun bilen til og fra jobb og skole på smale landeveier. Jeg håper jo selvfølgelig at det ikke blir bulking, men huff og huff. Sjansen er vel til stede... Har selvføgelig investert i sprell nye Nokian Hakkapellitta piggdekk. Men med 192 hester og bakhjulstrekk så kan vel det meste skje::: ... her ser eg ikkje det store problemet! Enda en gang kommer det opp at dere synes vi er noe bedritne sjåfører og dere er så forbanna mye bedre! Skjerp dere! Da eg tok lappen bodde eg på sør på ei forlatt øy som heter Bømlo (plassen gud glemte) Den øya hadde Mesta strøket ut av kartboka skulle en trudd for de veiene der e ikkje mye å skryte over, så lenge du ikkje har 4 bein og kalles geit! Me budde i ein skråning me 150 meters bakke! Og x'n reiste te sjøs og som fremkomstmiddel hadde me kun ein e28 520. Eg pendla med den bilen fra bømlo til Karmøy nesten hver helg den vinteren, og ellers så måtte eg manøvrere meg på den møkkaøya. Og ikkje EN gang kræsja eg! Og det trur eg ikkje dama di kommer til å gjøre heller. Det største problemet hennes er vel at hu veit at du peser henne i nakken og e så livredd for bilen din at du gjør henne nervøs! Hvis du tar det me ro og slapper av så gjør hu og det. Herregud, håper ikkje hu ser denne tråden nå. Hadde det vært meg hadde eg blitt rasende! Fruen kjører min 520 på vinteren, en av de bedre vinterbilene mener hun, og hun er vant med moras Passelat 4motion og farens Subaru 4x4 Ser ikke probemet jeg heller, faktum er at her på den andre plassen Mesta strøk fra kartet er det utrolig sjelden biler med jenter bak rattet ligger i grøfta, stort sett er det gutta på 18-20 samt de "voksne som kan kjøre bil" som ligger der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå