Forseth Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Har ett lite problem med min e30 324td. Temperaturen går opp på streken etter midten ca...på tempmåleren i bilen...! Hender den daler ned igjen på midten, men på vanlig kjøring ligger den litt over....! Hvor mange grader ca er midten på måleren?? Skifta termostat til 82 grader, men samme problemet er der...! Kan det være vannpumpa som begynner og bli slitt?? Det kommer også godt med varme ut av varmeapparatet...!
Tore Diesel Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 For all del, sjekk om viskosekoblinga på kjølevifta går i inngrep når motoren begynner å bli varm! Toppen på denne typen motoren tåler overhodet ikke å bli for varm... Tror ikke måleren i 324'n jeg hadde gikk noe særlig over midten ved driftsvarm motor.
Fredrik Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Har ett lite problem med min e30 324td. Temperaturen går opp på streken etter midten ca...på tempmåleren i bilen...! Hender den daler ned igjen på midten, men på vanlig kjøring ligger den litt over....! Hvor mange grader ca er midten på måleren??Skifta termostat til 82 grader, men samme problemet er der...! Kan det være vannpumpa som begynner og bli slitt?? Det kommer også godt med varme ut av varmeapparatet...! Enten har du luft i systemet eller så bør du sjekke vannpumpen... det er de billige alternativene (i tillegg til termostaten som du allerede har sjekket)...
Tore Diesel Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Sleit foresten med luft i kjølesystemet en stund, etter ett motorbytte. Da brukte den å "kaste" av seg en del kjølevæske ut ekspansjonstanken. Vært borti det til nå?
Forseth Skrevet August 18, 2008 Forfatter Skrevet August 18, 2008 Vannet blir ikke borte nei...! Men jeg var en tur ute nå, og merket att nedre radiatorslangen, (den før termostaten) var ganske kald i forhold til den øvre, og att vanntrykket ut av pluggen på siden av radiatoren var ganske tam...! Skal vel sprute ganske godt her når man skrur den ut...!? Har mest tro på vannpumpa da...!
Tore Diesel Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Vannet blir ikke borte nei...! Men jeg var en tur ute nå, og merket att nedre radiatorslangen, (den før termostaten) var ganske kald i forhold til den øvre, og att vanntrykket ut av pluggen på siden av radiatoren var ganske tam...! Skal vel sprute ganske godt her når man skrur den ut...!? Har mest tro på vannpumpa da...! Dersom den nedre slangen er ganske kald i forhold til den øvre, når motoren er varm, og du nylig har bytta termostat, så vil jeg tro at både du og Fredrik er inne på riktig spor, med dårlig vannpumpe. Hvis radiatoren rett og slett ikke er tett da. Men det finner du lett ut med en gjennomspyling hvis den likevel må ut
Forseth Skrevet August 18, 2008 Forfatter Skrevet August 18, 2008 Vannet blir ikke borte nei...! Men jeg var en tur ute nå, og merket att nedre radiatorslangen, (den før termostaten) var ganske kald i forhold til den øvre, og att vanntrykket ut av pluggen på siden av radiatoren var ganske tam...! Skal vel sprute ganske godt her når man skrur den ut...!? Har mest tro på vannpumpa da...! Dersom den nedre slangen er ganske kald i forhold til den øvre, når motoren er varm, og du nylig har bytta termostat, så vil jeg tro at både du og Fredrik er inne på riktig spor, med dårlig vannpumpe. Hvis radiatoren rett og slett ikke er tett da. Men det finner du lett ut med en gjennomspyling hvis den likevel må ut Da får jeg prøve å ta ut termostaten, og se om det blir bedre da, inntil jeg får vannpumpe....! For da er det jo åpent der hele tida...! Da burde tempen gå ned litt.
Forseth Skrevet August 18, 2008 Forfatter Skrevet August 18, 2008 Noen som vet intervallene på registerreim bytte forresten? da tar jeg både reim og vannpumpe i samme slengen...
Lars89 Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Noen som vet intervallene på registerreim bytte forresten? da tar jeg både reim og vannpumpe i samme slengen... 5 år eller 60 000km. Ville bytta regreim og strammehjul uansett hvis du skal ha av pumpa. Billig fosikring mot motorras!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå