Gå til innhold

Det der er synd!

heltn
 Share

Anbefalte innlegg

Andreas1:

Standard er som regel 10 000,- inkl i forsikringen. Normalt så dekker dette for Ola Dunk.

Hvis man da går i anskaffelse av felger & dekk (kanskje litt audio også?) til over 10 000,-, så forsikrer man selvsagt dette.

Forsikringen gjelder ikke bare ved tyveri av enkeltdelene, men ved tyveri av hele bilen, og ved brann.

Men ja, er selvsagt enig at man i teorien ikke skulle ha trengt å tenke på slikt, men slik er verden.. uansett hvor man bor..

Det ang låsebolter, er bare en "forsikring" som gjør at du sover litt bedre om natten, HELT til den dagen du også står der på lecablokker. Folkene som drar rundt slik og stjeler, har som regel med seg både verktøy for å ta slike bolter, samt en arsenal med forskjellige "boltnøkler".. Dem er som regel ikke narkomane som trenger noe der og da til å få et skudd; dem er jo trossalt i *faget* og vet godt hva dem driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas1:

Standard er som regel 10 000,- inkl i forsikringen. Normalt så dekker dette for Ola Dunk.

Hvis man da går i anskaffelse av felger & dekk (kanskje litt audio også?) til over 10 000,-, så forsikrer man selvsagt dette.

Jeg anser det som forsikringsselskapets oppgave å sette bilen tilbake i den stand den var før den ble ribbet. Dette står også i forsikringspapirene.

Når det gjelder verdien på felgene er det et absolutt fåtall som går og kjøper felger for 33.000,-. Felger og dekk er en av varene i verden som ALDRI blir solgt til fullpris utenom hos merkeforhandler. Jeg har aldri betalt fullpris for et hjul, det være seg det har stått BBS, AMG eller Lorinser på felgen. Det vil også si at de uoriginale felgene som majoriteten her inne kjører rundt med (i prisklassen 10-15.000 reelt sett) er langt billigere å erstatte enn originalvaren (20-30.000). Originalfelgene jeg hadde på min forrige E39 kostet noe sånn som 4700,-/stk + dekk, altså veiledende ca 30.000 dersom man etterbestiller dette settet.

En oppegående saksbehandler i forsikringsselskapet skjønner fort at det er rimeligst for selskapet å godskrive kunden for felgene forulempede hadde før tyveriet selv om de er uoriginale (mot kvittering selvsagt). Alternativet deres er dyrere...

Forsikringen gjelder ikke bare ved tyveri av enkeltdelene, men ved tyveri av hele bilen, og ved brann.

Kaskoforsikring dekker det samme; brann, tyveri og glass.

Men ja, er selvsagt enig at man i teorien ikke skulle ha trengt å tenke på slikt, men slik er verden.. uansett hvor man bor..

Det ang låsebolter, er bare en "forsikring" som gjør at du sover litt bedre om natten, HELT til den dagen du også står der på lecablokker. Folkene som drar rundt slik og stjeler, har som regel med seg både verktøy for å ta slike bolter, samt en arsenal med forskjellige "boltnøkler".. Dem er som regel ikke narkomane som trenger noe der og da til å få et skudd; dem er jo trossalt i *faget* og vet godt hva dem driver med.

Låsebolter gjør i tillegg til å hjelpe på nattesøvnen også forsikringsoppgjøret enklere siden du i utgangspunktet hadde sikret din eiendom innenfor det du hadde mulighet til og du dermed unngår mulighetene for regress.

Dersom du har innboforsikring og/eller er organisert (følger automatisk med noen forsikringer der også) bør du også finlese teksten i de papirene før du tegner for mange tilleggsforsikringer.

Den eneste tilleggsforsikringen jeg ser nytte av innen biler, -og har, er If's Superforsikring. Et fantastisk produkt som dessverre er litt for dyrt.

Forøvrig er en stor del av nøkkelen til et tilfredstillende forsikringsoppgjør en fornuftig dialog med takstmann og saksbehandler. Det skader selvfølgelig heller ikke med et ryddig kundeforhold og fremtreden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha kvitteringene på alt du har kjøpt.

Har du ikke kvitteringer, så er det synd for deg. Dvs, dem kan da ikke stole på deg at det f.eks. ikke er tyvegods du har dyttet inn. Hjelper ikke å henvise til bare hva prisen er. Må ha en kjøpsbekreftelse.

Jeg forsikret nettopp 55 000,- i ekstrautstyr på min forrige bil, og var da igjennom den mølla der. Dem krevde kvitteringer. Hadde man det ikke, så ble det du ikke hadde kvitteringer på, forsikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men har vært borti felgtyverier før, hvor det gikk noen dager før politiet fant alt som var forsvunnet i området de siste ukene på samme sted, hos en gjeng polakker. Den uheldige bileieren fikk faktisk igjen felgene sine.

Joda, vet det dessverre ofte er mye sannhet i stereotyper :(.

Du har jo selv kjøpt navideler fra øst-europa. Hvor tror du bilene som ribbes kommer fra? Det er jo ikke som om det kryr av 7-serier der borte, og at de vrakes over en lav sko.. ;)

Akkurat min navi kommer faktisk fra en 5 serie touring (dette finner du på service menyen i navien 8)) men ser selvfølgelig poenget ditt. Som nevnt i en annen tråd velger jeg å tro det ikke er tyvegods da det er satt på ny garantisticker fra forhandleren i østeuropa og det virker litt weird for tjuver å gjøre :shock:. Men man vet jo aldri, frekkheten kjenner knapt noen grenser ;).

Poenget mitt med posten over var rett og slett bare at det er jævla lett å fokusere på østeuropeere når vi alle egentlig vet det finnes mer enn nok uhederlige nordmenn i bilmiljøet. Må være ideelt for dem at uansett hva de gjør får østeuropeerene skylden så de bare kan holde på som de vil uten at noen engang ser i deres retning.. Tenker f.eks på den ombygde m5 tråden på forumet her som forsvant i oslo og, slik jeg forstod det, ble funnet ribbet i en garasje i Oslo.. tviler på at gjennomreisende polakker har ordnet seg en garasje de kan stå uforstyrret å demontere da det jo faktisk tar litt tid å fullstendig ribbe en bil ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt utenkelig at enkelte av tjuvraddene også er brukere her på http://www.bimmers.no. Man skal være ganske BMW-entusiast for å slakte en gammel M3, for deretter å bruke delene til å bygge sin egen bil.

Jeg vil ikke akkurat bruke ordene: "entusiast", "slakte" og "M3" i samme setning akkurat.. Passer bedre med å bytte ut med "IDIOT".. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei der stjeles det vel over en lav sko:) (sandal?)

Hadde et tjuveri på jobben her om natten:) det kommer deler seint på kvelden/natta og dette blir normalt sett låst inn med en gang men sjåfør nr to (som låser inn) han var seint ute så delene sto ute (på inngjerdet område) i ca 15 min... i mellomtida kom østeuropeere i en bil som en selger på albjerk disponerer, som han hadde lånt bort til en kolega. Sønnen til kolegaen hadde "lånt" bilen:) Han var av den tvilsomme typen og hadde kriminell bakgrunn...

Disse østeuropeerne ble tatt med buksene nede da sjåfør nr to kom. han så dem, og uten at tjuvradene merket noe låste han porten og ringte til onkel:) da har man bæsja i feil skuff :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...