magnix Skrevet August 21, 2008 Share Skrevet August 21, 2008 Hva er egentlig vanos? sikkert et dumt spm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wagon Skrevet August 21, 2008 Share Skrevet August 21, 2008 Står kan noe info her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_325ia Skrevet September 14, 2008 Share Skrevet September 14, 2008 er sikkert dumemre spørsmål dette, men jeg fikk høre idag att jeg har vanos på 325`en min... hvordan vet jeg om jeg har enkel eller dobbel vanos? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet September 14, 2008 Share Skrevet September 14, 2008 er sikkert dumemre spørsmål dette, men jeg fikk høre idag att jeg har vanos på 325`en min... hvordan vet jeg om jeg har enkel eller dobbel vanos? Stemmer at din -94 E36 har Vanos, enkel! BMW kom ikke med dobbel før i -99 eller -00 tror jeg . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wendel Skrevet September 15, 2008 Share Skrevet September 15, 2008 Jeg hadde dobbel Vanos på min 97 m3 ihvertfall:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325icab_88 Skrevet September 15, 2008 Share Skrevet September 15, 2008 3.0 kom vel med singel, og 3.2 med dobbel om jeg ikke tar helt feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet September 15, 2008 Share Skrevet September 15, 2008 S- motorer (m3 motorer) fra og med s50b32 har dobbel vanos = 3,0 har enkel vanos (edited) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Al Bundy Skrevet September 15, 2008 Share Skrevet September 15, 2008 alle s motorer (m3 motorer) fra og med s50b30 har dobbel vanos = 3,0 har dobbel vanos Det er HELT feil.. 3,2L M3 har dobbel.. 3,0L M3 har enkel vanos og ferdig med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet September 15, 2008 Share Skrevet September 15, 2008 Vanos/double-Vanos. Smoother idling, greater torque, elastic power: double-Vanos varies the camshaft timing to optimise power output throughout the rev range. Whatever your speed, you benefit from better performance, improved fuel efficiency and lower emissions. The name Vanos is derived from the German term "variable Nockenwellensteuerung", meaning variable camshaft control. The double-Vanos system continuously adjusts the camshaft positions for both the intake and the exhaust valves. This results in significantly higher torque at low engine speeds and more power at higher engine speeds, while also reducing fuel consumption and emissions. At lower engine speeds, the position of the camshaft is moved so the valves are opened later, as this improves idling quality and smooth power development. As the engine speed increases, the valves are opened earlier: this enhances torque, reduces fuel consumption and lowers emissions. At high engine speeds, the valves are opened later again, because this allows full power delivery. Double-Vanos also controls the amount of exhaust gas that is re-circulated back to the intake manifold, enhancing fuel economy. The system uses a special set of parameters in the engine's warming-up phase in order to help the catalytic converter reach its ideal operating temperature more quickly, lowering emissions. The entire process is controlled by the vehicle's Digital Motor Electronics (DME). BMW first introduced the breakthrough Vanos technology in 1992. Double-Vanos entered production in 1997 Kilde: http://www.bmw.com/com/en/insights/tech ... vanos.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet September 15, 2008 Share Skrevet September 15, 2008 hehe, helt rett som Al Bundy skriver Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet September 15, 2008 Share Skrevet September 15, 2008 Nå kom dobbeltvanos i S50B32 i slutten av 95, og ikke 97. Greit at man sparer bensin, men det er mye problemer med vanossystemet. Så alt i alt blir det like dyrt som en S38 i bruk likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet September 15, 2008 Share Skrevet September 15, 2008 Får jo en bedre nm kurve også. På vanlig non s motorer som 325, 328 osv så med enkel vanos så senkes toppen av momentkurven 500rpm lengre ned, med dobbeltvanos enda 500rpm til. Så på en 325 med dobbelt vanos så får man topp moment ved 3500rpm, mens på en 325 uten vanos så har man topp moment først ved 4500rpm, hvilket er ganske merkbart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djscream Skrevet Oktober 31, 2008 Share Skrevet Oktober 31, 2008 med andre ord det er veldig kjekt / nyttig med en vanos motor kontra ikke vanos motor.. arg ( 320 ) må oppgradere til noe med vanos ^^noen som har m3 motor til e36 ? ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå