Gå til innhold

Hartge M3 CSL - TIL SALGS!


morteym
 Share

Anbefalte innlegg

Hartge M3 "CSL" 2003

3.2L 360HK

Estorilblå

Klikk på bildet for å se filmen:

uon971jtvzkhzm9nd7fp.jpg

Ligger også på youtube (dårligere kvalitet):

http://www.youtube.com/watch?v=o7Y5Ie1nO0w

Supersprint race - souncheck teaser:

Planer for 2009:

Oppdatert 24/3-09

Oppdattert 14/5-09

Oppdattert 22/6-09

- Hartge emblemmer panser, bakluke, ratt *Ferdig

- SuperSprint Race exhaust w/resonated X-Pipe *Ferdig

- Recaro Pole Position Black Leather *Ferdig

- KW V3 justerbart understell *Ferdig

- Nye sommerdekk foran *Ferdig

- Nye sommerdekk bak *Ferdig

- Service Inspeksjon II (til sommer/høst) *Utført i Tyskland på Albert Bauer BMW

- Polering *Lakkforseglet desember 2009

Bilder tatt i mai 2009 rett etter senking:

epyvp5zhccrucvil2vxh.jpg

o9232n13ttr5ipw85dym.jpg

obcn3lz6ue1lvcju9nlu.jpg

qjgr3w7erslmz0ylbh5k.jpg

c3k1qohxqmhc77cqtxqt.jpg

Bilder tatt i juli 2009: Roadtrip til Tyskland for å ta service Insp II:

Reisen startet fra Kråkerøy i Fredrikstad. Min gode venn og kartleser

Kent var entusiastisk over de nye stolene. Han syntes de var veldig

komfortable å sitte i:

f81ulzc4uqq9u992d6wf.jpg

i5vompu0xo8tyiorjwg9.jpg

Kjørte langs svenskekysten og over bruene til Danmark:

3y6ozo7pq9zig3ux2p2z.jpg

e2s1ywdg1g9l15hao61r.jpg

Nok et stopp på Shell, her i Tyskland:

xq63eyt7ehryshwvcanz.jpg

Shell V-Power:

izkklbw1h8jc9xe1mfma.jpg

21qrb3nituppq0tjy3g5.jpg

Bilen drikker en del suppe. Merker at den får mer effekt og går mer

økonomisk på Shell V-Power:

690tnj4igygj0fmg2wqq.jpg

Parkert ved hotellet i Flensburg:

tmvn1pg1pk6w2ppwj3ss.jpg

ec2z3g8jj5xwmci7j8bp.jpg

Flotte endestusser fra SuperSprint:

pmpzep202hwfd02bd98r.jpg

Vi kjørte omkring 83 mil til Flensburg. Navi-enheten min er ute av drift,

så jeg måtte benytte meg manuell kartleser. Da vi kom til Flensburg var klokka ti på ti. Innsjekk på hotellet stengte da om ti minutter. Vi stoppet på bensinstasjon og spurte oss frem. På slaget 22:00 (helt sant!) slapp jeg av min kartleser utenfor resepsjonen, og vi rakk akkurat å sjekke inn før personalet låste dørene og forduftet. Snakk om timing!

Vi tok en liten tur på en lokal bar litt lenger ned i gata. Bilen ble levert hos Albert Bauer BMW kl 08:00 på morgenen, og ble hentet 16:30.

fw5399qy8inbqbts6rj8.jpg

Pene fliser:

r79ftp0mfkfowlgwxv55.jpg

En hyggelig resepsjonsdame viste meg til denne disken. Jeg ble tilbudt

kaffe og cappuchino mens jeg ventet på han som skulle ta i mot meg. Så gikk vi gjennom hva som skulle gjøres med bilen. Han ble deretter med ut og tok en titt på bilen.

Han skrev en liste som han ga videre til en blid mekaniker som skulle jobbe med bilen.

n68ixpzmfi95c5ld9ji5.jpg

Hentet bilen halv fem. Mannen som tok i mot meg og mekanikeren kjørte av gårde på en liten test tur for å verifisere at alt var i orden. De syntes bilen var litt stiv, men ellers en veldig bra bil :D

Bilen var vaska over, mattene innvendig ristet, og motorrommet var shinet opp. Utrolig fin opplevelse, deilig å kunne sette bort bilen og føle seg trygg på at jobben blir gjort skikkelig.

8x3bxk5j2z8tloih1g7i.jpg

8k8ehftdk8nvtnt5x66n.jpg

Prisen var på 1150 Euro (10.350 NOK). Billigste stedet i Norge skulle ha 16.642 kr, mens i Fredrikstad ville de ha ca 19.500 kr. Det gikk nok mye penger i bensin, men vi tok dette som en guttetur med to overnattinger i Flensburg.

Her i 260kmt. Vi fikk aldri testa max toppfart før jeg måtte bremse,

men vi hadde 280kmt på speedometeret på det meste, og det var

da litt mer å gå på, men det tar litt tid..

uzatgymdwjd6khr9k693.jpg

Vi betalte 58 Euro per natt i Flensburg. Her slår jeg ihjel litt tid mens

kartleser er inne og bestiller pizza:

uw0c90rkppjqqt1kubsb.jpg

Vi tok en tur på byen på kvelden, hvor vi brukte 500 kr hver.

Men vi burde strengt tatt klart oss med halvparten i dette landet... :P

Noen bilder fra Flensburg, veldig pen og koselig by:

7ukv4lny6splwqnzi17w.jpg

fzy8x3kax4j43r9r7fbg.jpg

p53wjbeuqh4t5bh7wcdd.jpg

1w6vgkcc76euhsi6i8pp.jpg

Her i Danmark, København. Min kartleser fant veien:

m7393mk913lz0y5lr8ff.jpg

cv0urx0nfra92hcbpr1v.jpg

Parkerte her mens vi spiste Thai-mat tvers over veien:

ab0hvsh91uft7quottsc.jpg

04roc0s0sl56dmc9fqkv.jpg

21ugvy6aaolnlo360w7b.jpg

wmz76ybuoxpfwlilzuyy.jpg

23na3n2ddod2iorvg6zb.jpg

Tok en tur innom Rudskogen for å vise fram eksosen til en kamerat:

l2o2gwi75tn288u6noy9.jpg

ig7f3c5cumrbawuz9ata.jpg

h1qvdcn12t7yks2ibcd7.jpg

k9jqf33vgse6ztbpgas0.jpg

0kj0xckxvk6f9ec2n00z.jpg

z2xtllfa4pwp088gxtzy.jpg

syi987c79raeumzucnv7.jpg

9485j088c29h7bzq7nlk.jpg

Bilder tatt i mai 2009:

mn0r9adjnna5tgzv3rtk.jpg

9ws5nrfgtp7506o0i3hs.jpg

yjw5o276vbc7ye32d3ah.jpg

y9b1n3a9xn06qbt786rm.jpg

aq1xypessb0pi0kmifpb.jpg

Bilder tatt i April 2009:

s5nrw26lw2o877mknls2.jpg

dqw4vujdto2td7ktl6hx.jpg

9yhgkmmnv13ijg9r00ya.jpg

oa1pdd4d9sv96hdlnptw.jpg

gofx56ntyvy6kkjl7nyk.jpg

28l50obuhsgx91f4w5w1.jpg

y7p9o6it53nbgwqvt56i.jpg

Andre bilder tatt av tidligere eiere og meg:

yo5nv813oil26hk18jsp.jpg

0pyjtsfq0gsjn37tz7j1.jpg

uep96r53kvkdu1ey0svs.jpg

oofnm9nu4k2dunhe6shb.jpg

lxus7ba67mdas79kthem.jpg

nrg64g0vzo1tvioa8phh.jpg

jxpdqrqgj6pixdg8wz31.jpg

0t99zywjxnzwznzrggj3.jpg

ijl6oltlxavw0yy8x2nf.jpg

5qts438ngb3zkez7kfo6.jpg

cgw28se8yi53c9ohovwv.jpg

kjlsxooaffe7wfa1x16g.jpg

2igxtt2vptgq8bw6d78l.jpg

fwxdt21asaix4wwe7rh6.jpg

0bczbd6838yvem00cqc0.jpg

Litt info om bilen skrevet av meg:

Den er registrert som en Hartge M3 CSL og har et Hartge VIN-nr (Chassinr). Den er bygget opp fra grunn med orginale BMW M3 CSL-deler og BMW M3-deler. Den ble således typegodkjent som Hartge M3 CSL. Det som er spesielt med denne bilen er at man ikke får godkjent en ombygd M3 til CSL, men Hartge som eget bilmerke får godkjent dette som en HARTGE-modell.

Bl.a motor, understell, bremser og utvendige karbondetaljer som tak, støtfangere, skjørter og bakluke er orginale BMW M3 CSL-deler. Interiøret har alle komfortdetaljer fra vanlig BMW M3 med bl.a skinnseter og navigasjon. Stolene er nå erstattet med lettere Recaro Pole Position i skinn.

Software er fra Hartge. Felger var også fra hartge.

Orginalt i vongkorter er 285/25/20x10" bak, 245/35/20x9" foran.

Eksosen er imidlertid byttet til SuperSprint race av meg.

Ideen med denne bilen var å ta det beste fra begge bilene. For mange så er dette den optimale M3 nettopp pga sammensetningen av CSL-deler (ytelse) og komfortdetaljene fra vanlig M3 som gjør den praktisk som bruksbil hvor BMW M3 CSL er mer tilrettelagt for "banebruk."

Litt historie

På bestilling av en underleverandør av Hartge i Tyskland ble denne bilen bygget i forkant av et show i 2003, da BMW M3 CSL kom på markedet. Det finnes kun en slik i hele verden. Den var aldri i modellprogrammet til Hartge, og den var heller aldri ment for salg til privatkunder på det åpne markedet. Det sies at Hartge jobbet "veldig hardt" for å få til denne bilen. I utgangspunktet var det umulig å få kjøpt orginale CSL-deler fra BMW-fabrikken (man måtte eie en CSL og ha et CSL VIN-NR for å få kjøpt enktelte CSL-deler, i noen tilfeller må man også dokumentere at man trenger en ny del før man får bestilt en ny).

På forespørsel om ytterligere dokumentasjon på bilen så ble det etter en ny telefonsamtale mellom Hartge i Norge og Hartge Tyskland konkludert med at denne bilen er et nybygg basert på et tomt E46 chassi bygget opp med orginale CSL-deler og M3-deler, og er typegodkjent som en Hartge med et eget Hartge VIN-NR. Det dokumenterer bilens opphav. Ellers er deler og service som for en vanlig BMW.

Utover dette så ble det aldri laget noen brosjyre eller papirer, bortsett fra det som står i vognkortet. Årsaken til det som tidligere nevnt at bilen aldri sto på Hartge sitt modellprogram, og ble kun bygget i ett eksemplar etter spesialbestilling fra en underleverandør - til "kostpris".

Denne bilen ble heftig omdiskutert runt om på nettet. Mange har hatt sine meninger og spekulasjoner, og enkelte har til og med konkludert med at bilen må være mygel ettersom den ikke fantes på Hartge sine hjemmesider.

Det tok meg nesten en uke med research før jeg valgte å kjøpe denne bilen. Jeg søkte på alle mulige søkeord på google.com og på kvasir.no og gikk gjennom det meste som har blitt skrevet om bilen. Jeg fikk videresendt mail skrevet av Hartge i Tyskland, fra en tidligere eier som bekreftet bilens bakgrunn, men jeg kunne ikke vite om den var ekte. Jeg holdt selger på vent til tross for avtale om handel.

Til slutt lykkes jeg med å få respons fra Hartge selv, og jeg fikk endelig en god magefølelse for denne bilen. Handelen var i boks.

Selvom bilen har mye av det essensielle fra CSL og veier noe mindre enn M3 så er den noe tyngre enn CSL, hvor L i denne betegnelsen står for "lettvekt", så hva den er "mest" av er vanskelig å deffinere. (Oppdattert mai 2009: Har veid bilen til 1460kg med ca 15 liter på tanken etter at jeg satt inn recaro-stolene og fikk på lettvekts eksos). På den annen side så er det ikke bare vektreduksjonen som skiller M3 og CSL. Det er kanskje mest kjørefølelsen som skiller de fra hverandre. Det enkleste er bare å tenke at det er en Hartge som den er, istedetfor å plassere den i en av de to andre kategoriene.

1c3se1v1cbpcttite52w.jpg

Bilen er også lagt opp på cardomain.com: http://www.cardomain.com/ride/3238415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 336
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min er mest mtp at jeg må begrense meg i 100-sona.

Det som er "kjedelig" med å ha såpass motorkraft som deg (og meg), er at man skjelden får noe flyt i litt aktiv kjøring.

Tenk om man kunne kjørt litt aktivt på de veiene du er på på videoen, uten å måtte bremse ned hele tiden. Får jo bare dratt halvveis ut på et gir, før man må slippe opp... :roll:

Om man ikke er helt idiot da vel og merke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en ulempe. Det første jeg tenkte er at denne må jo kjøres på bane hvis jeg skal få kjent litt på den sånn som jeg kunne gjøre da jeg fikk 323n.

En ting jeg er fornøyd med er at jeg får ganske fin lyd på lavt turtall også, du ser på klippet at det kommer allerede ved 2000 rpm (har ikke flaps i karboninnsuget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når i september da? Da er jeg enten på jobb eller på ferie tror jeg.. Trenger litt kjøretrening, har nesten ikke kjørt bil siste året. Merker jeg er utrena på aktiv kjøring :P

Larsen-Racing: Tatt fra Resident Evil Extinction OST. Det var det jeg fant i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...