Fredrik Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 Hei Fredrik.Beklager hvis jeg har misforstått dine intensjoner her og du mener jeg kommer med informasjon som er lite relevant. Jeg har jobbet mye med slike akselerasjonstester og motorutvikling i den tiden BMW E-38 var den aktuelle 7-serien hos BMW. Seigdragingsevne er ikke ukjent begrep kan du si, men slik du beskriver det og sammenligner det her var det en litt uvant vinkling.Trodde derfor jeg kunne bidra med litt informasjon i denne sammenheng, da det fra mitt ståsted virket som det "fløt" litt informasjon som ikke holdt BMW-standard her. Jeg har ingen problemer med å følge din tankegang her men jeg ser ikke hvordan 728IA eller andre automater kan sammenlignes i denne sammenheng slik du beskriver det. Hadde vært greit om du forklarte hvordan man skal teste en 728IA på riktig måte i dette intervallet slik du ser det. Fordi 728IA har en annen utveksling i 4-gir i forhold til 728I gjør at det blir litt merkelig sammenligning sett fra mitt ståsted. At to motormessig identiske biler med forskjellig utveksling får forskjellig akselerasjon er velkjent. Dessuten er jo utvekslingen så forskjellig på disse andre modellene du nevner at denne testen med intervallet 80-120 km/t i 4-gir alene ikke gir noe verdifull informasjon når de sammenlines direkte, det må sees i en større sammenheng hvis man skal sammenligne så forskjellige biler med så forskjelig utveksling som du nevner her. Siden dette er et viktig testkriterie i denne diskusjonen kan jeg nevne at ved uttesting av M-67 motoren(740d) hadde vi en testvogn E-38 som vi hadde en "testkasse" i , denne kjørte intervallet 80-120 km/t i 4-gir på 3,95 sek. Riktig nok med en styringsfil som var litt "sterkere" enn det som ble den offisielle versjonen til slutt, men for store gutter var dette moro 750i`en hadde store problemer mot denne i mellomakselerasjonene. Det er ikke jeg som har lagt premissene for 80-120 Km/t disiplinene... det har bilprodusentene. Man kan jo argumenetere for at det er lite hensiktsmessig å sammenligne dieselbiler mot bensinbiler også iom. at motorene har helt forskjellige effektutviklinger, men dette gjøres allikevel... av bilprodusentene. Ergo kan vi like godt først som siste forholde oss til disiplinene. De gir etter min mening en indikasjon på hvor god seigdragingsevne en motor har i et fartsområde som er aktuelt på alminnelige veier. Husk at det ikke er alle som interesserer seg for å tyne mest mulig effekt ut av en motor ved å hele tiden kjøre på et høyt turtall. Det er mye dette fenomenet som har gjort moderne dieselmotorer populære iom. at de, som jeg har påvist, har en hurtig akselereasjon mellom 80-120 km/t uten at det er nødvendig å geare... samt at turtallet er lavt med alt hva det betyr for adrenalin og stressnivået. Hvis du kikker litt på det siste punktet i avsnittet om Fahrleistung vil du også se momentet om Elastizität 80-120 km/h (in s) 4./5. Gg. Det var Gunnar som ønsket å vite hva den tilsvarende seigdragingsevnen var for E38 728iA, men den finnes trolig ikke iom. at den modellen har automatgear. Jeg fant imidlertid den tilsvarende tiden for E38 728i... og la til mine egne antagelser. Hvorvidt du er enig i disse antagelsene er en annen sak, men husk at disiplinen 80-120 Km/t ikke handler om maksimal akselerasjon... det er seigdragingsevnen som er i fokus. http://www.bmw.de/de/de/newvehicles/3se ... _data.html
740d Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 Hei igjen Fredrik At det ikke er du som har lagt premissene for disse disiplinene er vel en kjent sak, BMW har presentert disse tekniske spesifikasjonene på denne måten i ca 40 år. De fleste andre bilfabrikantene har også valgt disse testeprosedyrene som grunnlag. At det er bilprodusentene som bruker disse spesifikasjonene til å sammenligne bensin og dieselmotorer er ikke slik jeg opplever dette i min hverdag. At det finnes biljournalister og andre ( du) som bruker disse spesifikasjonene i forskjellige sammenhenger er velkjent, men det betyr ikke at dette alltid blir riktig. Ofte blandes fakta med antagelser og synsing slik at det fremstår på en bestemt måte, gjerne for å svekke en konkurrent eller fremheve andre/seg selv. Det er grunner for at BMW ikke oppgir seigdragingsevnen til 728IA. Rent teknisk er det en utopisk problemstilling siden bilen har automatgir. Når du hevder at den vil bruke ca 9 sek. på en slik test synes jeg du bør forklare meg og Gunnar hvordan dette henger sammen slik jeg har spurt tidligere i denne tråden. vi har forstått at girspaken skal stå i D, resten av forklaringen mangler slik jeg ser det. En 2001 mod. 730d er oppgitt til ca 7 sek i intervallet fra BMW. Du sammenligner din 115 hk 318d og konkluderer med at forskjellen i tid er 0.8 sek. Hvis man skal sammenligne to såvidt forskjellige biler bør man gi korrekte og klare fakta om hvordan man kommer frem til resultatet hvis det skal fremstå som et objektivt resultat. Kan du vise dette litt klarere i denne sammenligningen? BMW er et bilmerke som forbindes med høy presisjon og varemerket er bygd rundt en korrekt kvalitets- bil. Som Motor/bil-ingeniør føler jeg meg forpliktet til å gi noen innspill når feil fakta blir brukt i en feil sammenheng og gir resultater som ikke er sammenlignbare med virkeligheten. I alle fall når vi diskuterer BMW
Gunnar Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 Fredrik, Har det noen hensikt å gire lenger ned enn 4. gir med en bil som din når du skal dra avgårde fra 80? Hvis alle måtte tatt det i tyngste gir, så kunne vi kanskje heller snakket seigdragningsevne, men her blir det til at noen biler får gire ned til perfekt gir, mens andre ikke får lov. Skal man først gire, så er det vel ett fett om det er ett eller tre gir ned. Ser ikke helt hva dette viser om seigdragningsevne, og hvorfor det i det hele tatt er en test som betyr noe når man a) uansett skal gire ned for å ta testen i 4. gir eller har automatgir.
hagenisse Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 Fredrik, Har det noen hensikt å gire lenger ned enn 4. gir med en bil som din når du skal dra avgårde fra 80? Selv ikke en 318d er vel så rart giret at man ville brukt noe annet enn 3. fra 80? Noen bensinbiler ville brukt 2, store deler av 80-120. Men du er kanskje blitt litt bilknupp Gunnar.. kjøre rundt momenttoppen?
Gunnar Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 Selv ikke en 318d er vel så rart giret at man ville brukt noe annet enn 3. fra 80? Noen bensinbiler ville brukt 2, store deler av 80-120. De fleste BMW med bensin og automat vil nok ned i 2. gir. Men hva så? Å aksellerere 80-120 i 4. gir på de fleste dieselbiler er jo ikke akkurat ugunstig, selv om noen kanskje gjør det enda bedre i 3. gir. Noen må garantert gire midtveis om de velger 3. gir, og da har man som oftest tapt tid allerede. Poenget mitt er at det blir et fjernt sammenligningsgrunnlag uten grobunn i virkeligheten når man allikevel skal gire. Hvis dette hadde vært en eksersise som ble foretatt i bilens høyeste gir, hvor man normalt ligger og cruiser, så hadde jeg såvidt sett poenget, men da kunne de ikke blitt sammenlignet med automatgirede biler. Den andre bilen på tunet her gjør 80-120 best i 4. gir. Fabrikanten av det merket oppgir forøvrig alltid 80-120 i høyeste gir.
Fredrik Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Hei igjen FredrikAt det ikke er du som har lagt premissene for disse disiplinene er vel en kjent sak, BMW har presentert disse tekniske spesifikasjonene på denne måten i ca 40 år. De fleste andre bilfabrikantene har også valgt disse testeprosedyrene som grunnlag. At det er bilprodusentene som bruker disse spesifikasjonene til å sammenligne bensin og dieselmotorer er ikke slik jeg opplever dette i min hverdag. At det finnes biljournalister og andre ( du) som bruker disse spesifikasjonene i forskjellige sammenhenger er velkjent, men det betyr ikke at dette alltid blir riktig. Ofte blandes fakta med antagelser og synsing slik at det fremstår på en bestemt måte, gjerne for å svekke en konkurrent eller fremheve andre/seg selv. Det er grunner for at BMW ikke oppgir seigdragingsevnen til 728IA. Rent teknisk er det en utopisk problemstilling siden bilen har automatgir. Når du hevder at den vil bruke ca 9 sek. på en slik test synes jeg du bør forklare meg og Gunnar hvordan dette henger sammen slik jeg har spurt tidligere i denne tråden. vi har forstått at girspaken skal stå i D, resten av forklaringen mangler slik jeg ser det. En 2001 mod. 730d er oppgitt til ca 7 sek i intervallet fra BMW. Du sammenligner din 115 hk 318d og konkluderer med at forskjellen i tid er 0.8 sek. Hvis man skal sammenligne to såvidt forskjellige biler bør man gi korrekte og klare fakta om hvordan man kommer frem til resultatet hvis det skal fremstå som et objektivt resultat. Kan du vise dette litt klarere i denne sammenligningen? BMW er et bilmerke som forbindes med høy presisjon og varemerket er bygd rundt en korrekt kvalitets- bil. Som Motor/bil-ingeniør føler jeg meg forpliktet til å gi noen innspill når feil fakta blir brukt i en feil sammenheng og gir resultater som ikke er sammenlignbare med virkeligheten. I alle fall når vi diskuterer BMW Jeg beklager, men du har åpenbart stadig ikke helt skjønt hva som er mitt poeng. Les Gunnar´s siste innlegg... han har skjønt poenget med hvorfor bilprodusentene (og bl.a jeg) bruker disse sammenligningene. Igjen... jeg fant ikke tilsvarende data for E38 728iA (trolig fordi de ikke finnes og knapt gir en mening)... ergo la jeg til hva jeg selv antar er seigdragingsevnen for denne modellen i det aktuelle intervallet. Nå har du hatt tre-fire relativt lange innlegg... hva er ditt poeng utover å kritisere innholdet i mine innlegg ?
steinar andre Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Dette er helt korrekt. Det har vert mange tilfeller av motorhavari/skjering på biler med partikkelfilter som brukes kunn til småkjøring, da filteret blir tett og diesel begynner å gå i motoroljen.Lærte dette av en dansk kursleder for diagnoseapparat som driver i bilbransjen i danmark hvor de har hatt biler med partikkelfilter lengre enn her i norge. Så i danske bilbutikker blir du frarådet å kjøpe nye dieselbiler med partikkelfilter hvis du bare skal småkjøre. tipper det er Frank Donslund du snakker om, innen Texa kansje? den mannen vet godt hva han snakker om, og ja det er liten tvil om at partikkelfilter har liten/ingen virkning ved småkjøringer... har vært endel motorras pga akkurat det..
hagenisse Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Poenget mitt er at det blir et fjernt sammenligningsgrunnlag uten grobunn i virkeligheten når man allikevel skal gire. Hvis dette hadde vært en eksersise som ble foretatt i bilens høyeste gir, hvor man normalt ligger og cruiser, så hadde jeg såvidt sett poenget Jeg synes det uansett er en helt teit test, da det sier like mye om giring som om bunndrag.
740d Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Hei igjen Fredrik. Jeg beklager, igjen, hvis du oppfatter at du blir kritisert i denne tråden,det er ikke min hensikt. For å gjenta meg selv er min eneste hensikt med å stille spørsmål til deg i denne tråden at du blander fakta med antagelser og synsing som igjen fører til feil resultater. Og du benytter ikke muligheten til å forklare eller belyse dine resultater slik at de blir forståelige og holdbare teknisk sett. Jeg trodde at en entusiast som du med over 10000 inlegg og lang fartstid her inne kunne diskutere BMW på et teknisk nivå som gjør at man får ryddet til side synsing, antagelser og feil på en grei måte. Dette ville vært opplysende og til nytte for mange. Jeg tolker deg slik at mine tekniske spørsmål til deg oppfattes som kritikk og at dette kan være ubehagelig for deg. Jeg vil selvfølgelig avslutte dette umiddelbart, på et slikt forum skal man selvfølgelig ha det moro og diskutere BMW slik at alle synes det er gøy
Fredrik Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Poenget mitt er at det blir et fjernt sammenligningsgrunnlag uten grobunn i virkeligheten når man allikevel skal gire. Hvis dette hadde vært en eksersise som ble foretatt i bilens høyeste gir, hvor man normalt ligger og cruiser, så hadde jeg såvidt sett poenget Jeg synes det uansett er en helt teit test, da det sier like mye om giring som om bunndrag. Jeg er enig i dette synspunktet, men øvelsen forteller hvor hurtig bilen er i et bestemt hastighetsintervall i bestemte gear og det kan være fornuftig å vite i bestemte sammenhenger... spesielt med tanke på at flere såkalte økonomibilmodeller er tungt gearet. E90/91 318d har f.eks et 6. gear som er for tungt for norske hastigheter og tilsvarende er det med VW´s Bluemotion modeller også. Vår tidligere 1997 E36 323i var ikke spesielt hurtig i opptrekket hvis den var litt lastet og man skulle akselerere fra 80 til 120 Km/t i 4. eller 5. gear. Jeg irriterte meg over dette og derfor var ikke overgangen til en 2003 E46 318d Touring så ille som jeg på forhånd fryktet. Faktisk føles den betydelig sterkere og hurtigere enn 323´n i dette intervallet... noe den også er i 4. og 5. gear.
Fredrik Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Hei igjen Fredrik.Jeg beklager, igjen, hvis du oppfatter at du blir kritisert i denne tråden,det er ikke min hensikt. For å gjenta meg selv er min eneste hensikt med å stille spørsmål til deg i denne tråden at du blander fakta med antagelser og synsing som igjen fører til feil resultater. Og du benytter ikke muligheten til å forklare eller belyse dine resultater slik at de blir forståelige og holdbare teknisk sett. Jeg trodde at en entusiast som du med over 10000 inlegg og lang fartstid her inne kunne diskutere BMW på et teknisk nivå som gjør at man får ryddet til side synsing, antagelser og feil på en grei måte. Dette ville vært opplysende og til nytte for mange. Jeg tolker deg slik at mine tekniske spørsmål til deg oppfattes som kritikk og at dette kan være ubehagelig for deg. Jeg vil selvfølgelig avslutte dette umiddelbart, på et slikt forum skal man selvfølgelig ha det moro og diskutere BMW slik at alle synes det er gøy Joda... jeg liker en god diskusjon, men jeg er ikke enig med deg og det har jeg forsøkt å forklare flere ganger nå. Du får nesten bare ta denne akselerasjonsøvelsen for hva den er... en øvelse som forteller hvor hurtig bilen er i et bestemt hastighetsintervall i bestemte gear... that´s it... enten det handler om en dieselbil eller en bensinbil. Vedr. en tilsvarende øvelse for en bil med automatgear har jeg påpekt et par ganger at det ikke gir en fornuftig mening med mindre man aksepterer at automatgearet gearer ned, men da blir poenget med en seigdragingstest også ødelagt. Hva mer vil du vite ?...
hagenisse Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Jeg er enig i dette synspunktet, men øvelsen forteller hvor hurtig bilen er i et bestemt hastighetsintervall i bestemte gear og det kan være fornuftig å vite i bestemte sammenhenger.. Jeg sliter egentlig litt med å se de sammenhengene. Virker mest som en tulletest for å prøve å få dieselbiler til å virke sprekere enn de er. Dinside hadde jo en idiotisk test ang 530d for noen år siden...
Fredrik Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Jeg er enig i dette synspunktet, men øvelsen forteller hvor hurtig bilen er i et bestemt hastighetsintervall i bestemte gear og det kan være fornuftig å vite i bestemte sammenhenger.. Jeg sliter egentlig litt med å se de sammenhengene. Virker mest som en tulletest for å prøve å få dieselbiler til å virke sprekere enn de er. Dinside hadde jo en idiotisk test ang 530d for noen år siden... Men... dieselbiler er jo ikke sprekere enn tilsvarende motoriserte bensinbiler... det bare virker sånn så lenge man er låst fast i et bestemt gear. På den annen side kan jo dette være nyttig i bestemte sammenhenger iom. at enkelte dieselbiler er så hurtige at selv potente bensinbiler inkl. et bruk av 3. gear får problemer med å følge etter. Min 318d er forøvrig ikke spesielt hurtig på noen måter, men i forhold til f.eks E46 316i som også har 115 HK er den naturligvis relativt hurtig 80-120 Km/t i 4. gear...
KalMar Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Men... dieselbiler er jo ikke sprekere enn tilsvarende motoriserte bensinbiler... det bare virker sånn så lenge man er låst fast i et bestemt gear. På den annen side kan jo dette være nyttig i bestemte sammenhenger iom. at enkelte dieselbiler er så hurtige at selv potente bensinbiler inkl. et bruk av 3. gear får problemer med å følge etter. Min 318d er forøvrig ikke spesielt hurtig på noen måter, men i forhold til f.eks E46 316i som også har 115 HK er den naturligvis relativt hurtig 80-120 Km/t i 4. gear... dette er jo forutsett at bilene har lik utveksling og utvekslinga er lav.. f. eks 3,25 og nedover... vis den hadde vært på andre siden av skalaen f. eks 4,27 og oppover... da skal dieselen holde hardt for å holde følge...
740d Skrevet September 12, 2008 Skrevet September 12, 2008 Hei igjen Fredrik.Jeg beklager, igjen, hvis du oppfatter at du blir kritisert i denne tråden,det er ikke min hensikt. For å gjenta meg selv er min eneste hensikt med å stille spørsmål til deg i denne tråden at du blander fakta med antagelser og synsing som igjen fører til feil resultater. Og du benytter ikke muligheten til å forklare eller belyse dine resultater slik at de blir forståelige og holdbare teknisk sett. Jeg trodde at en entusiast som du med over 10000 inlegg og lang fartstid her inne kunne diskutere BMW på et teknisk nivå som gjør at man får ryddet til side synsing, antagelser og feil på en grei måte. Dette ville vært opplysende og til nytte for mange. Jeg tolker deg slik at mine tekniske spørsmål til deg oppfattes som kritikk og at dette kan være ubehagelig for deg. Jeg vil selvfølgelig avslutte dette umiddelbart, på et slikt forum skal man selvfølgelig ha det moro og diskutere BMW slik at alle synes det er gøy Joda... jeg liker en god diskusjon, men jeg er ikke enig med deg og det har jeg forsøkt å forklare flere ganger nå. Du får nesten bare ta denne akselerasjonsøvelsen for hva den er... en øvelse som forteller hvor hurtig bilen er i et bestemt hastighetsintervall i bestemte gear... that´s it... enten det handler om en dieselbil eller en bensinbil. Vedr. en tilsvarende øvelse for en bil med automatgear har jeg påpekt et par ganger at det ikke gir en fornuftig mening med mindre man aksepterer at automatgearet gearer ned, men da blir poenget med en seigdragingstest også ødelagt. Hva mer vil du vite ?... Jeg avslutter denne tråden for min del med å gjenta at du bruker en del feil fakta og blander dette med en god del mangel på elementær forståelse for bilteknikk og dette sammen med en del synsing gir resultater som blir helt feil. At du avslutter med å spørre om det er mer jeg vil vite gjør at du bekrefter din uvitenhet i denne sammenheng. Samtidig tror jeg det blir vanskelig å forklare deg hvordan dette henger sammen når du opptrer som en "allviter" og allerede kan dette bedre enn de som har hatt det som yrke i mange år. Sett fra mitt stå sted hadde litt ydmykhet og svar på direkte spørsmål vært en bedre måte å opptre på i stede for en god del antagelser og synsing. Harde fakta og teknisk korrekthet veier tyngre for de fleste, i alle fall for meg. Just my 2 last cents.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå