Gå til innhold

E38/E39 Risting i 90 km/t (foreløpig løst)

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld, ny bruker her:)

Kjører rundt i en E38 og har til tider et problem med risting i rattet og selvfølgelig i hele bilen i 90 km/t. Dette hadde jeg også på min E39.

Er det noen som fasiten på hva dette kommer av, er det lenkarmene eller er det skivene som ikke er med av og til?

(skiver og lenkarmene er byttet)

Vil det hjelpe å mer felg og mindre dekk på bilen?

Har Pirelli på 16" nå. Liker ikke disse helt, alt for myke.

Dette er ikke konstant, kommer og går. Det beste svaret jeg har fått hittil er at veiene i norge ikke er i balanse. Kan nok stemme hehe. kjørte sverige i sommer og var ikke et feilpekk i bilen..

Edit: Løste seg ved å bytte til Continental dekk.

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Risting i bestemte hastigheter kan også ofte komme av dekkene. Har du prøvd om vinterdekkene gir samme ristingen i 90 km/t

Skrevet

Ja det er anntydning med vinterdekkene også, de er smalere en sommerdekkene og mykere. Tenker etter så var det ikke det store problemet...

Anbefaling av dekk på E38 glemte jeg å spørre om i samme slengen.

Skrevet

Velkommen til bimmers bmwe38 etter mye mas, he he :-).

Jobber med årsaken til risting jeg også, så bytta mye foringer stag etc.. men forsatt litt jeg skal bytte så får se om det forsvinner etter hvert.

Skrevet
Hørt casterstaget skal være synden på mye vibrasjoner?

Ja det kan nok stemme.

For egen del har jeg byttet omtrent alt i forstillinga men tror det meste kommer bak. Mulighter da er travers foring bak og hjullager. Men med 265 18 40 bak så tar det opp mye dårlig vei også.

Skrevet

sliter også med risting på min E39, kan vel muligens være Nankang dekkene. Var ikke så ekstremt gøy å ligge på motorveiene i Danmark i 140-160.

Skrevet

Hei.

Har to e39 og en e34 i heimen. Alle tre har hatt problemer med risting i gitt hastighet.

Jeg har alltid begynt med det som er lettest å kontrollere.

Dekk og felg.

I alle tilfellene så var det dekk og/eller felg som var problemet.

Senter ringer må sjekkes (faktisk at de er der og at de er hele).

Dekk må avbalanseres hos en dekkforhandler som har riktig og ordentlig utstyr , og av noen som kan BMW. Er utrolig ømfintlige på felg vekt disse bilene. Skal lite til før det rister.

Det kan være felgene som er i ubalanse også. Det finner de ut hos dekk forhandleren. På e34'en så var det vekt , pluss at dekkene ble "snudd".

Da ble alt perfekt.

På den "gamle" e39'en var det nytt dekk med kast i som var synderen pluss at et lodd hadde ramlet av.

Casterstag lager klakkelyd. Sjelden de produserer vibrasjoner i 80-90 km/t.

Begynn med dekk/felg og avbalansering.

Skrevet

Avbalansering,senterringer er prøvd og sjekket.

Rart det er bare i 90, høyere hastighet er bilen finfin og at det ikke er hele tiden.

Anbefaling av dekk til denne, hva var orginalt levert?

Takk glenno :)

Skrevet

Jeg hadde også endel risting i 80-90 km/t med min bil.. Byttet felger fra noe jalla greier til skikkelig kvalitet i dag, og skjelvingen ga seg :) Har fortsatt antydning ved nedbremsing, men tror dette kommer av at det er litt kast i bremseskivene.

Skrevet
Har fortsatt antydning ved nedbremsing, men tror dette kommer av at det er litt kast i bremseskivene.

Eller casterstagsforinger som i mitt tilfelle :D

Skrevet

Casterstag med foringer kan du kjøpe på Meca-Bilextra-Mekonomen , sågar på bildeler. Når det gjelder så vitale og viktige deler så er kvalitetskontrollen så streng at du kan kjøpe billige , og likevel vite at de holder.

De finnes uten foringer også. Husk å kjøp med foringer i.

Litt rart at ristingen forsvinner (og at det er i gjen litt risting) med skifte av casterstag. Er ikke logisk at det er disse stagene som forårsaker det..

Skrevet
ringer til GS og bestiller disse foringene dere snakker så varmt om :)

Håper ikke budsjette for denne mnd ryker ;)

Budsjette du, he he :-)

Om du har planer bytte så burde du sjekket litt over først. Du skal kjenne om det er slerk i f,eks et pendelstag mens andre deler kan gummien være morkne etc...

Er det flere deler du trenger så kan du gjøre som meg å bestille komplett pakke fra e-buy, blir billigere det ;-). Kansje jeg kunne slengt med å kikka nærmere helgen også.

Skrevet

Da har jeg ringt litt rundt og følgene forklaring.

Mangel av sentreringsring eller felg som ikke ligger skikkelig på navet er den største årsaken til risting i 90km/t.

Kunne også være det at klossene ligger litt for mye innat skiva etter det jeg forsto. Dette har jeg erfart ved å gi et hardt trykk på pedalen og vips å er ristingen borte..(ikke i alle tilfellene)

Selvfølgelig dekket har noe å si, anbefaling av greie dekk var nokian og Khumo.

Risting ved nedbremsing, da er det casterforingene den mest sansynlige årsaken..

(lurer på om det kan være en kombinasjon med felg)

Problemet er at jeg har orginalfelg til bilen med pirelli. Får sjekke om det er mye dritt som presser felgen litt ut av senteret. Også være litt nøye med stålbørsten ved dekkbytte til vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...