Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor heter det egentlig tåke/grøftelys når man ikke har lov til å bruke de sammen med nærlyset når det er mørkt/tåkete?

Er de til noe hjelp de tåkelysa eller er de bare til pynt... kan ikke huske å ha kjørte i tåke med de på hehe.

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Når det er tåke, så skal man ikke kjøre med mye lys på, for da blir tåken som en hvit vegg foran deg.

Da slår du av nærlysene, og slår på tåkelysene, hvorpå disse lyser lavere/under tåken. Man ser også enklere markeringene i veien da.

Skrevet

Har faktisk brukt tåke/kurvelysene i tåke. Men da har tåka vært så tjukk at man blir "blendet" av egne nærlys. Da kjører man som oftest så sakte at det holder med de få meterne lysene faktisk lyser opp også. Men jeg tror jeg kan telle antall ganger jeg har brukt de i tåke på fingrene...

Skrevet

Tåkelys er greit når vi har disse snøstormene nordpå. Klarte ikke å se veistikkene i kanten en gang. Med nærlys/langlys lyste du bare opp all snøen som føk og så dermed ingenting, men med tåkelys ble det skjære "gleden" å kjøre ;)

Skrevet

Svar i rødt:

Kan noen definere disse lysene ved å forklare hvor de sitter på bilen? Nå mista jeg helt snøringa :S

E34.

Hakk 0 = null lys

Stemmer

Hakk 1 = Park?

Stemmer. Kan på noen biler lyse bare på ên side ved å sette blinklyshendelen til høyre vs venstre ved parkering.

Hakk 2 = Kjørelys?

Stemmer. Denne posisjonen skal benyttes ved vanlig bruk.

Høyre bryter e34.

Hakk 0 = ingen lys

Stemmer, regelrytternes favorittstilling

Hakk 1 = Grøftelys

Stemmer, raggerne, de selvutnevnt "kuule" og de som synes dette er estetisk penest sin favorittbryter. Venstre bryter "skal" da stå i posisjon 1.

Hakk 2 = Tåkelys bak

Fysj og fy. Det mest amatørmessige i hele billysverdenen; Tåkelys foran og bak. Desperat forsøk på å se tøff ut, men så ser det bare ut som om en nerd har lånt bilen istedet... Forøvrig verdens mest irriterende lys.

Nå forventer jeg noen kommentarer på defineringen fra folket her... :lol:

Ny BMW-eier forresten?

Skrevet
Når det er tåke, så skal man ikke kjøre med mye lys på, for da blir tåken som en hvit vegg foran deg.

Da slår du av nærlysene, og slår på tåkelysene, hvorpå disse lyser lavere/under tåken. Man ser også enklere markeringene i veien da.

En annen løsning er å ha en gul film a la Hagenisse´s foran hovedlysene om vinteren når det ofte kan være regn, tåke og snevær. En slik gul film reduserer selvblendingen og øker kontrastnivået betydelig i uklart vær... filmen koster ikke stort og man kan jo evt. ta den av igjen når våren melder seg. Trailere som kjører langtransport på kontinentet (der er det ofte tåke om vinteren) har ofte en slik film foran hovedlysene og det tror jeg kan være fornuftig hvis det er viktig å ikke bli trett i øynene i utide.

Skrevet
En annen løsning er å ha en gul film a la Hagenisse´s foran hovedlysene om vinteren når det ofte kan være regn, tåke og snevær. En slik gul film reduserer selvblendingen og øker kontrastnivået betydelig i uklart vær... filmen koster ikke stort og man kan jo evt. ta den av igjen når våren melder seg. Trailere som kjører langtransport på kontinentet (der er det ofte tåke om vinteren) har ofte en slik film foran hovedlysene og det tror jeg kan være fornuftig hvis det er viktig å ikke bli trett i øynene i utide.

Føler dette gjelder mer for dem uten Xenon. Gult xenon? Har man xenon originalt, så har man xenon. Jeg kan evt strekke meg til gul film på grøftelyktene.

Skrevet

Føler dette gjelder mer for dem uten Xenon. Gult xenon? Har man xenon originalt, så har man xenon. Jeg kan evt strekke meg til gul film på grøftelyktene.

Jeg har sett trailere med Xenon hovedlys og gul film også... og det virker faktisk ikke så dumt som det høres ut som... faktisk bedre enn med alminnelige lys. Før i tiden var det alminnelig med gule hovedlys i bl.a Frankrike (påbudt) iom. at det ofte er tåke der om vinteren, men en stor svakhet var at lysene samtidig lyste relativt svakt. Dette problemet er jo elegant løst med Xenon hovedlys selvom man har en gul film foran lysene... :wink:

Skrevet
Svar i rødt:

Nå forventer jeg noen kommentarer på defineringen fra folket her... :lol:

Ny BMW-eier forresten?

Ja, har hatt bmw siden i mars. Men har vært usikker på hva de forskjellige lysene egentlig heter helt siden jeg har vært liten. Men fint å få det rett en gang for alle :)

Skrevet

Hmm...mindre smarte folk i politietaten også....skummelt :(

Du skulle ha satt løpt bort til politibilen, og vist han politiaspiranten at også han kjører ulovlig...anmeld han til SEFO...hehe :)

Skrevet
Svar i rødt:
Kan noen definere disse lysene ved å forklare hvor de sitter på bilen? Nå mista jeg helt snøringa :S

E34.

Hakk 0 = null lys

Stemmer

Hakk 1 = Park?

Stemmer. Kan på noen biler lyse bare på ên side ved å sette blinklyshendelen til høyre vs venstre ved parkering.

Hakk 2 = Kjørelys?

Stemmer. Denne posisjonen skal benyttes ved vanlig bruk.

Høyre bryter e34.

Hakk 0 = ingen lys

Stemmer, regelrytternes favorittstilling

Hakk 1 = Grøftelys

Stemmer, raggerne, de selvutnevnt "kuule" og de som synes dette er estetisk penest sin favorittbryter. Venstre bryter "skal" da stå i posisjon 1.

Hakk 2 = Tåkelys bak

Fysj og fy. Det mest amatørmessige i hele billysverdenen; Tåkelys foran og bak. Desperat forsøk på å se tøff ut, men så ser det bare ut som om en nerd har lånt bilen istedet... Forøvrig verdens mest irriterende lys.

Nå forventer jeg noen kommentarer på defineringen fra folket her... :lol:

Ny BMW-eier forresten?

Feil i mitt tillfelle :-) venstre bryter hakk 0 = er automatisk kjørelys. Trinn 2 er normal lys og jeg kan da bruke fjernlysene.

Hører vel til katogorien venstre og høyre bryter i posisjon 1 på dager med fint vær ;-).

Skrevet

Importbiler og eldre biler har gjerne ikke dette programmert eller mangler relêet så da er dette ordnet dette på din.

Burde nesten vært påbudt med automatisk tenning (som du har) siden det alikevel er påbudt med kjørelys.

På min E39 er det forøvrig et hakk enda lenger til venstre med automatisk, lysfølsomt kjørelys. Dvs de tenner ikke når du starter i dagslys, men kun i skumring/mørket. Skal etter sigende være justerbart...

Ellers er det slik:

Venstre bryter:

Pos -1= Automatisk "lysfølsomt" kjørelys

Pos 0 = Ikke lys

Pos 1 = Parklys

Pos 2 = Kjørelys/nærlys (automatisk/går via tenningen)

Høyre bryter er som alle andre BMWer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...