Gå til innhold

- Frykter dødsbilene på veiene


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

"Når du får til svar at det bare er sånn.. Hvordan skal man da kunne tenke ut nye løsninger på problemet, når de som er på trafikkstasjon ikke er oppegående nok til å vite hva problemet er.."

Jeg skjønner litt den problemstillingen.. Men jeg forholder meg til at regler er regler, og at det skal ganske mye til for å få noen til å ta en avgjørelse på ting de ikke har peiling på.. Har du ikke papirer så hjelper det ikke å si: "ja men jeg skal bare/har hørt/de er bra nok de...". Den dagen han på BT får trøbbel hjelper det ikke om han sier til SIN arbeidsgiver: "ja, men han personen sa at hvis/trodde at....." Han er i trøbbel uansett..

Det virker som om de fleste som har trøbbel med godkjenning snur det litt og tenker: "BT har ett problem med at jeg bremser for bra", "Bt har ett problem med at jeg sitter for trygt", "Bt syns jeg har for fine felger". "Bt syns bilen min går for bra". Sannheten er egentlig at Bt tenker: "disse bremsene, dette buret, disse felgene, denne motoren er ikke dimensjonert riktig i forhold til de belastningner karosseriet og understell er bygd for. De kan ikke forevise papirer, derfor føler ikke jeg at jeg er i stand til å kunne ta en avgjørelse basert på MIN dømmekraft, til å finne ut om alt er i rett stand, og dimensjonert til hverandre"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alle E30 3 serie sedan chassi er like, og TUV kunne før oppjustere akselvektene til tilsvarende 325 specs. Dette tillater ikke SV lenger, av uvisse grunner.

Dette fortsetter å overraske meg litt: Som medlem av Schengenområdet har Norge gått med på å være del av en felles-europeisk grensekontroll for mennesker, og vi holder oss med Stortingspolitikere som godkjenner EU-direktiver og gjør dem til del av norsk lov lenge før EU-landene selv har ratifisert direktivene - alt dette illustrerer en vilje til å være med i en større helhet, og også å la avgjørelser fattet i andre land få ha avgjørende myndighet i Norge.

Da skulle man tro det samme ville gjelde bilrelaterte spørsmål, og at en bil som var godkjent til bruk i et annet vesteuropeisk land, også ville være godkjent i Norge. Likedan at det ville være en automatikk i at en bil eller et produkt som hadde oppnådd TÜV-godkjenning, ville være klart for innsats på norske veier. Men, nei.

Det er liten tvil om at mye har forandret seg i Norge siden 60- og 70-tallet, ikke minst innen kundebehandling - kanskje i så stor grad at for oss som ikke var med dengang er det vanskelig å forestille seg. I denne sammenhengen virker Biltilsynet sørgelig datert - nesten som en fredet oase som har fått lov til å forbli der det engang var. Hvis du myser ekstra godt neste gang du er der, kan bare forestille deg området fullt av Volvo Amazoner og hekkmotoriserte Folkevogner, og så er du tilbake på 60-tallet med en gang. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT har bestandig vært vanskelig de kan diktere hva som skal være lov og ikke lov. Jeg har vært på BT for å godkjenne en del biler og det jeg finner tullete er når jeg kommer inn dit med en e36 320 som er komplett ombygd til M3. I ett brev jeg har fått fra dem så sier de att denne ombyggingen skal gå greit siden 320 og M3 karroseriet har samme delenr. Skaffet meg papirer fra BMW verksted på att alle de riktige delene er satt over. Kommer inn på BT og alt er greit helt til jeg skal på vekta får da høre att bilen er 45 kg for tung i forhold til typegodkjenninga til 320, det som gjør bilen tyngre er jo det forsterka understellet og M3 delene!! Siden det ikke lenger er lov å nedgradere til 4 seter så må jeg hjem å lette bilen, satte på de letteste 17" hjula jeg har, tar ut reservehjul og rensker bilen for alt unødvendig fikk bort de 45 kg og vips så har jeg 320 M3. Hadde de brukt sunn fornuft så hadde ikke dette vært noe problem, siden karrosen har samme delenr så går jeg utifra att det er 100% likt og siden jeg kunn har brukt M3 deler og kan bevise det så kunne de ha oppgradert max vekta for bilen til M3 nivå men av en eller anna idiotisk grunn så kan de ikke det.

Det beste er vell att forsikringa blir 320 og bilen M3 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BuMP!

Ønsker mer diskusjon rundt temaet Biltilsyn og hvem som skal kunne godkjenne værstingbygg? Noen må det da være som kan komme med ett saklig innlegg tilbake.

Som eg har sagt tidligere,er jo BT sin oppgave å godkjenne eller ikke mht ombygging. Men de har jo ikke allverdens kompetanse på nettopp dette.

Nå er det jo svært få biler med nærmere 1000hk under panseret,men heller meir moderat trimmede biler(f.eks chippet biler).

Det som er mitt syn på saken er at viss BT skal være den aktøren som skal gjøre nettopp dette,så må de få en orden på dette med kompetanse!

Som Teddysen sa,hvilke forutsetninger kan en kontrollør på BT ha om å godkjenne eller ei når han ikkje kan være sikker på om at ting er som det bør være?

Du kan gå fra den ene trafikkstasjonen til den andre,noen plasser blir ting godkjent og vice versa. Da går det på skjønn,alså hvilken person du møter. Kun i Staten er dette noe som går an,hadde det vært privat hadde det ikkje gått an!

Så en aktør som ikkje kan det han skal gjøre,bør overlate dette til folk med meir kompetanse,eventuelt skaffe seg dette.

BT må moderniseres på dette området ja.

100% enig i dette altså..

men det må standardiseres på mye bedre måte.. Evt, så må faktisk det være en stasjon i visse regioner, som er pålagt å ha personer som virkelig KAN kjøretøy. Eventuelt en person som reiser rundt. Denne personen kan drive veiledning, informasjon og imøtekomme de som lurer på noe..

Men slik det er i dag, finnes det ikke noe annet valg enn at det må finnes labratorier å forholde seg til, når det kommer til godkjenninger som er langt unna fagfeltet til en vanlig "overingeniør" som det så fint heter.. Vi kan vel også være enige i at å utdanna alle besiktigelsesmenn til å kunne dette blir aaaalt for dyrt i forhold til servicen det ville være verdt..

Er helt enig i dette jeg også, skjønner godt det ikke kan være i på alle bt i norge at dette kan gjøres og at de ikke kan lære opp alle ansatte til dette... Men noen stasjoner i visse regioner er noe som hadde gjort seg veldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint kjøpe meg Porscher jeg og, men foretrekker M5 og Miataer...

Ingenting personlig mot han, men synes bare at det går an å fornye seg iblant. Her på det sentrale østlandet er ikke grisekjøring noe stort problem, spesiellt ikke når man ser trafikkstrømmen her. Mulig det er verre på bygdene nedover på sørlandet...

Provosere myndighetene er krydder i livet.

De som provoserer myndighetene må før eller siden møte opp hos Kriminalomsorgen og som du ser har de for tiden en kampanje som fokuserer på nettopp råkjørere.

Jeg vet ikke helt hvem som egentlig har et behov for å fornye seg av deg og meg. Da jeg var i begynnelsen av 20 årene skulle jeg ha den hurtigste bilen i gaten og jeg endte opp med bl.a en Porsche 911 Carrera Coupe og en Porsche 928 S. Etter et lite intermesso med bl.a en Peugeot 205 1,9 GTI fant jeg ut at det ikke var antall hestekrefter som var viktig, men derimot vekt/hestekraftforholdet og bilens balanse. Dette medførte et kjøp av en Porsche 944 og en mer harmonisk konstruksjon med fire hjul er ikke bygget. Allikevel valgte jeg å kjøpe en Mazda MX-5 da den kom på markedet i 1989 og den hadde nesten like elegante kjøreegenskaper som Porsche 944. Deretter fulgte et par familiebiler som f.eks et par Land Rovere Serie 3 (88" og 109")... samt en Peugeot 406 2,1 TDXT stasjonsvogn i 1997 og det var den første av de moderne dieselbilene. Jeg spottet med andre ord dette markedet rundt 4-5 år før folk flest fikk øynene opp for hva som kom til å bli en formidabel trend. Etter denne bilen ble fokuset imidlertid rettet mot mindre biler med stor kjøreglede igjen og siden 2001 har jeg privat kun kjørt BMW 3-serier. Jeg hadde imidlertid en 1987 E30 320i i 1988 også... og det var vel konseptet den representerte som kom til å forme min fremtidige sans for kompakte premiumbiler... også det spottet en god del år før markedet forøvrig. Hvis du lurer på hva som nå kommer har jeg skrevet ganske mye om akkurat det her inne... og det er ikke dieselbiler eller bensinbiler med mange hestekrefter... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur: Kan du forklare meg hvilke biler du sikter til?

På E30 f.eks stopper deformasjonssonene bak fjærtårnene. Taket kommer som en katapult inn så fort man er borti et autovern og får en liten lengdeforskyving. Og hodet mitt er 2 cm unna taket på E30n. Det at jeg skal godta å dø/bli hardt skadet i en kollisjon pga av ræva deformasjonssoner/takkonstruksjon nekter jeg å godta. Jeg har svært vanskelig å se at jeg skulle skade noen andre på denne måten.

Min største reservasjon mot å montere bur i en E30 har forbindelse med måten den vil stive av bilen og "forstyrre" den planlagte deformasjonsprosedyren - dette kan føre til en større belastning på hode og nakke, siden ting på et gitt punkt i en kollisjon vil stoppe fortere opp. Så for å ha fullt utbytte av et bur, ville jeg tro at det ville være en fordel med en nakkekrage e.l. som kunne stabilisere mot for stor slengvirkning.

Når det er sagt, er min aller største reservasjon at man i Norge fortsatt er hensatt til å bruke 30 år gamle bilkonstruksjoner som daglig transport. Det har rent en del vann i havet siden E30 var under konstruksjon sent på 70-tallet. :roll: Ideelt sett burde man hatt mulighet til å kjøpe (og bruke) nyere, sikrere bilkonstruksjoner for en fornuftig pris, til daglig transport - og la eldre konstruksjoner (dvs. eldre enn 10 år) dominere hos entusiastene, primært med egne forsikringer, lav årsavgift mm.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkbetjentene hos SV burde egentlig ha enorm kunnskap om bil og bilfaget, for ikke å snakke om deres ingeniørkompetanse, som skal gjøre de (enda mer) kvalifiserte til å kunne avgjøre slike ting. Slik ting fungerer i dag er de hverken kvalifiserte eller har nødvendig utstyr for å avgjøre dette. Og dette burde ikke være slik - det skal ikke være slik!! Enten så får de godta, ellers får de komme med en detaljert forklaring på hvorfor det ikke går. Og de fleste, som nevnt over, har ikke mer innsikt en den allrounde bilsjåfør med over gj. snittet bilinteresse. Det er mine erfaringer, desverre.

Jeg kunne sittet å skrivd disse standardbrevene og bøyd litt på stag og konstatert om en bil var kjøredyktig eller ikke. En gammel utdatert bil er da like farlig, om ikke farligere enn mange av de nybygde custombilene i Norge, enda VIN nr skulle tilsi at de er av ganske gammel årgang... Men, I rest my case. Vi kommer ingen vei av å diskutere dette oss i mellom, vi er stort sett enige uansett.

Vrir meg opptil flere ganger i hodet når jeg ser sånne utspill som kommer fra tid til annen at bilmiljøet er den store trusselen for trafikkvelferden langs veien, da de ikke engang klarer å rydde opp i sine egne rekker nok til og hjelpe oss. Hva med å gå til sine overordnede og forklare og foreslå (eller kreve?) at man er nødt til å gjøre noe med denne situasjonen med behandling av ombygde/ombygging av biler? Jeg vet med meg selv at jeg sier ifra om klanderverdige forhold, uansett hvor irritert min overordnede eventuellt måtte bli... Man må trekke en grense, enda man er student, sitter i kassa på Rema, er sivilingeniør eller sitter i departementene.. :? Men dette tørr ikke nordmenn, så da er vel egentlig denne grenen av diskusjonen døfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hater jeg personling skjønn.. Men det er tross alt det eneste som gjør at det kan finnes åpninger. For de kan faktisk finnes, hos oppegående folk, som vet nok om fagområdet til å ta avgjørelser andre ikke tørr ta.

Jeg er enig i at personlig skjønn - dersom anvendt - bør brukes i tvilstilfellene - f.eks der man mangler TÜV godkjenning for å bruke en viss type bolter til en spesiell type felger, men der den sakkyndige kan bruke sin fagkunnskap til å avgjøre at boltene er av en tilsvarende kvalitet, med identiske tekniske data, og derved fullt brukbare for formålet. Der personlig skjønn ikke bør brukes til, er å tilsidesette f.eks. fullt gyldige TÜV-papier, utfra et resonnement om at "jeg vet bedre".

Problemet med personlig skjønn er selvsagt at det i stor grad vil avhenge av sakkunnskapen til den saksbehandleren du måtte være så (u)heldig å få tildelt. Verre er det at i enkelte situasjoner kan det personlige skjønnet avhenge av dagsformen til din saksbehandler, og hvor godt han og du kommer overens.... :?

Det er ikke sjelden jeg ofte vet mer om en sak enn det virker som journalisten kan.. Kun fordi jeg har googlet temaet litt og funnet ut at det er to sider av den saken.

Dette er fullstendig riktig.:) Og enten nyhetssaken dreier seg om brobygging i Austevoll, eller amerikansk innenrikspolitikk, en liten dose bakgrunnskunnskap er ofte tilstrekkelig for å avsløre at saken presenteres med forbløffende liten iver etter å vise at saken har to sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet med meg selv at jeg sier ifra om klanderverdige forhold, uansett hvor irritert min overordnede eventuellt måtte bli... Man må trekke en grense, enda man er student, sitter i kassa på Rema, er sivilingeniør eller sitter i departementene.. :? Men dette tørr ikke nordmenn, så da er vel egentlig denne grenen av diskusjonen døfødt.

Du har helt rett i dette - og det plager meg endel.:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipping av standardbiler nekter jeg å tro er noen sikkerhetsfare (da snakker vi tross alt 0-50hk), men jeg er ikke enig med resten av dere om at de kun har fritidsproblemer. Vi har hatt flere dødsulykker de siste årene med syke biler med uerfarne sjåfører. Opptil flere på prøveskilt. De fleste husker sikkert Skylinen i Kristiansand for noen måneder siden.
Ikke min feil at mongovegvesen ikke har ledig time før om tre måneder. Da driter man heller i godkjenninga.

Hva er det du skal godkjenne som krever timebestilling da? Alt av senkesett, registrering, etc. kan tas på drop-in. Her i Tønsberg har de drop-in to hele dager hver uke. Bare å møte opp og få et kønummer, så venter man til det er gjort. Tipper andre trafikkstasjoner har samme ordning.

kjente diverse i den ulykken, og de hadde kjørt VELDIG villmannpå en SKOLE først... dette var jo også en gts, så er jo fort gjort i det regnværet som var... ikke som noen unnskyldning, tragisk slike ulykker, men måten gutten hadde kjørt på, tydet på alle mulige måter på at det kom til å skje! det som er idiotisk, er at de må dra med seg andre familier og venner og bekjente på slikt...

jeg kjører sjelden kav idiot hvis jeg har på andre, eller det er fare for å kunne møte andre trafikanter...

BT i krsand vil ikke godkjenne senkin med noe annet en norske papirer, en sjeldenhet kanskje, danske/svenske... så "dropin" i krsand, skal du nok lete lenge etter... køene her er ofte på 3 måneder, og inne kan du risikere å komme klokka 12, og de stenger 16, og ikke få time... det er sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...