Gå til innhold

- Frykter dødsbilene på veiene


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Bra skrevet oddis. Noe slikt burde ælig talt vært oversendt vegdirektoratet, i en mengde a 100vis per dag...-_-

Må forøvrig bare kommentere enn ting der du drar inn sosialisitisk vrangparti: Hvordan i helvete får egentlig slike folk makta!? Virker som over 70 % av norske politkere lider av sterke sinnsykdommer, samtidig som samme andel av byråkratene åpenbart lider av tiltaks-skrekk... -_-

De kommer til makta pga av oss (ikke så mange her på forumet vil jeg tro), vanlige nordmenn som ikke er opptatt nok av politikk til å FORSTÅ og OPPFATTE at AP,SV og SP hadde inngått regjeringssamarbeid FØR (!!!) de gikk til stemmelokalene og avga sin stemme. TAKK TIL DEM! Jeg håper de bærer skyldfølelsen enda. Jeg har flere bekjente og venner som har innrømmet og ha gjort nettopp dette, stemt AP i god tro, og følt seg som komplette idioter i etterkant.

Det hjelper jo ikke akkurat at to av partiene styres av de to feigeste politikerne i manns minne. Verre og verst.

En ting jeg glemte i mitt forrige innlegg var å nevne det faktum at TUV koster penger, fra MIN lommebok. Om Trafikkstasjonen vil rekvirere meg penger lik det det koster å leie overnatting, ta seg fri fra jobb, bensinpenger osv, så skal jeg gjerne dra. For dette betaler vi faktisk selv i dag!!

Det blir akkurat som du skal til et IT firma som tilbyr å lage en hjemmeside for 400kr. Deretter starter du ditt arbeid med å planlegge hva slags funksjoner og innhold du vil ha på hjemmesiden din. Da du kommer til IT firmaet igjen får du beskjed om at de ikke vet om dette innholdet jeg ønsker er lovlig. Siden de hverken har kompetanse eller labratorium til å finne ut om dette er forsvarlig så sender de meg til et godkjent labratorium i Sverige. En slik test koster la oss si 25 000kr. Så kommer jeg tilbake med godkjenning fra Sverige som IT firmaet FORHÅPENTLIGVIS synes er bra nok. Så koster plutselig hjemmesiden 25 400kr...

Jeg klarer ikke å finne et mer treffende eksempel enn det, på hvordan dagens Trafikkstasjoner fungerer..

Man tilbyr noe, men avviser alle utfordringer. "Jeg kan spikre en pall med 20mm spiker, men ikke 40mm, for det er jeg ikke lært opp til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo like lattelig som at Sosialisk Vrangparti sier at ingen biler skal ha mer enn 50hk og maks gjøre 80km/t. De ville jo forby all form for "upraktiske" biler, og spesielt om de hadde store motorer (som f.eks Porche, BMW, ja stort sett alt utenom Toyota Yaris, Prius og Think biler..)

Jeg har tilbragt ettermiddagen med å være på biltur i en SV-vennlig småbil, og føler meg fortsatt såpass medtatt av erfaringen, at dere får unnskylde om jeg sliter med å legge fram et forståelig resonnement. :(

Det at myndighetene gjør ombygde biler til et problem, er egentlig et sidespor - siden det ikke egentlig er bilene som er problemet, men at noen høyrisikoførere tiltrekkes av denne typen biler. Vi kan derfor tenke oss at dersom kun småbiler med 50hk var tillatt på norske veier, ville risikogruppen førere fortsatt stå for spektakulære og tragiske ulykker. Også bak rattet i en Toyota Yaris kan man være en trussel for seg selv og andre.

Det bør derfor være mer fokus mot bilførere med risikoatferd - og ikke minst situasjoner der en eller flere i bilen er påvirket av rusmidler.

Ved å stigmatisere eiere av ombygde eller tunede biler, oppnår man å fremmedgjøre en kjernegruppe av bilentusiastene i Norge, med det resultat at disse entusiastene får et anstrengt og negativt syn på det offentlige Norge - både veistyresmakter, politi og politiske organer. Dette synet vil være med å farge entusiastenes syn på det offentlige Norge generelt - og både i korte og lange perspektiver er dette svært uheldig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig... Og det at noen her inne på et bilforum har den motsatte mening gjør meg veldig spørrende til vedkommedes erfaring på feltet (og interesse omrking temaet).. :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere bekjente og venner som har innrømmet og ha gjort nettopp dette, stemt AP i god tro, og følt seg som komplette idioter i etterkant.

Du verden, gir meg nesten troen på menneskeheten tilbake. :wink:

Man skal imidlertid ikke undervurdere de rødes evne til å spissformulere sin oppfatning av problemstillingen personlige muligheter vs. fellesskapets trygghet på en slik måte at en stor gruppe velgere nok en gang vil gi dem sin stemme: Ja, for du kan vel akseptere å betale ennå litt mer i avgifter når vi minner deg på om hvor godt du har det i verdens beste land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt et standpunkt, jeg vil aldri inn i politikken, om det ikke står på liv og død.

Kaste bort 20-30 år, kanskje mer, på noe som er ekstremt magesårfremkallende, nei takk. Kanskje man har gjort en eller to SMÅ ting som kan kalles framskritt, så rett før man skal pensjonere seg så får man et slag på trynet, og de to små stegene er bortkastet. Slik vil jeg ikke føle meg som 65 åring.. :?

Da er det mye bedre å ha en anonym godt betalt jobb, fyre opp E30 turboen på varme sommerdager og leve livet sånn det er ment til å leves... 8)

Jeg mener også at måten norges politikk foregår på et fundamentalt feil, men det får bli en annen diskujson. Det skal ikke være mulig å ha under 10 % av stemmer fra det norske folk og FÅ LOV til å sitte på Stortinget. Det skal ikke være lov, uansett!! Bedrag og mafiatakter. Klarer ikke de to eller tre største partiene å styre får de abdisere en etter en, til det står igjen ett parti. Makan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...

Hva med å danne et eget parti?

Å nei, vi vil jo aldri få makta likevel..AP, SV, KrF eller andre psych-rødgrønne partier greier jo å stable på plass en koalisjon uansett...

Du glemmer hemmeligheten til særinteressepartiene: Ved at de klarer å kapre 3-8% av stemmene, er de store partiene avhengige av å inngå et samarbeid, og hiver ut noe lokkemat til særinteressepartiene, slik at de store partiene fortsatt kan ha stor nok støtte til å sikre seg en plass rundt Kongens bord. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville egentlig bare understreke oddis' siste poeng. Hadde jeg skrevet og/samt istedenfor "eller andre psych...", hadde det kanskje kommet klarere frem :)

For jeg er helt med på hva du skriver :wink: - men det burde faen ikke vært lov.

Oddis: Angående det første du skriver i siste innlegg, så har jeg tenkt det samme, mange ganger...Men jeg tør likevel ikke være så sikker, da jeg vet jeg er alt for samfunnsengasjert og forbanna på den tiltaksløse drittpolitikken som føres i Norge...men dette fører jo igjen til at jeg ikke engang orker å gå inn i den engang, for de eneste fornuftige politikerne, som faktisk tør stå fram for tiltak, og for å sette penger inn de stedene det faktisk trengs, virker å bli usynliggjort, latterligjort og oversett uansett. Og noe plass rundt Kongens bord får de sikkert vertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei Fredrik, prøver meg på følgende eksempel:

Utgangspunktet er enkelt og følgende: Du har en e34 518i som du ønsker å bygge om til e34 m5.

Du starter delehandling osv...Deler detter og detter inn i garasjen din, men du sliter med å få tak i den motoren :o

Du får omsider tak i en sugetrimma mm50b28 motor på 220 dokumenterte hestekrefter. Ellers har du lyst på king-size bremser fra brembo istedenfor m5, siden det ikke ble ren m5 likevel.

Du bygger derfor en m5, med unntak i motor og bremser. De fleste vil vel være enige i at denne bilen bør godkjennes for vei, så lenge alt på bilen er i god stand?

Iht til ditt innlegg ovenfor, samt vegvesenets kverrulerrende holdning, så kan den IKKE godkjennes for vei.

Poenget mitt er selvsagt at et bygg som er forsvarlig bygget med dimensjoner på drivverk, bremser, understell, innvendig sikkerhet osv osv, BØR kunne godkjennes, selv om bilen ikke er identisk med en annen bilmodell, for eks M5. Dette er desverre svært vanskelig i dag.

Jeg forstår naturligvis hva du mener og i land som f.eks Storbritania (England) blir slike hjemmekonstruerte biler godkjent hvis de passerer en generell test hos deres ekvivalent til biltilsynet. Storbritania har imidlertid av historiske årsaker svært liberale tradisjoner på enkelte områder og flere av disse virker nok direkte fremmed for resten av Europa... og kanskje spesielt for oss i Skandinavia. Norske politikere (over hele fargespekteret)... og i det meste av EØS området forøvrig... ønsker ganske enkelt ikke like liberale regler vedr. godkjenning av hjemmekonstruerte biler som i Storbritania. Årsakene er forskjellige, men et ønske om kontroll (sikkerhetsmessig som avgiftspolitisk) med hva som kjører rundt på veiene er nok en direkte årsak til hvorfor bl.a Norge har et strengt regime på dette området. Ergo er det stort sett kun typegodkjente biler fra bilprodusenter som kan godkjennes for kjøring på alminnelige veier og personlig støtter jeg denne modellen. Dette er først og fremst et politisk spørsmål... i likhet med avgiftspolitikken på nye biler, sprit & tobakk etc. ... og jeg tror ikke at et nytt Storting kommer til å endre modellen i noen vesentlig betydning... heller tvert imot.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 628514.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor du mener dette skal være ulovlig? Det går da an å måle avgass også :wink:

At den politiske viljen peker i retning av det du antyder, trenger man vel for så vidt ikke være rakettforsker for å begripe, dette er vel noe de fleste forstår. Da blir det en helt annen sak at den politiske viljen står i grell kontrast til vanlige (spes. bilintreserte) folk, er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor du mener dette skal være ulovlig? Det går da an å måle avgass også :wink:

At den politiske viljen peker i retning av det du antyder, trenger man vel for så vidt ikke være rakettforsker for å begripe, dette er vel noe de fleste forstår. Da blir det en helt annen sak at den politiske viljen står i grell kontrast til vanlige (spes. bilintreserte) folk, er en helt annen sak.

Jeg tenker ikke spesielt på avgasser (selvom det naturligvis også er viktig), men mer på de avgiftspolitiske og sikkerhetsmessige konsekvensene som vil komme som en følge av et annet regime på området. Staten har store inntekter fra dagens avgiftspolitiske system vedr. nye biler (pengene omfordeles og blir brukt på oss alle) og en evt. større endring som medfører store økonomiske fordeler ved div. ombygginger vil ramme skjevt i befolkningen. Det blir litt som om man plutselig åpner opp for en tilnærmet fri import av sprit & tobakk... folk på vestlandet får liten fordel av dette i forhold til folk på østlandet. At man er bilinteressert og evt. kan skru på biler hjelper ikke alle som har lyst på en interessant bil... vi vet jo hva det koster å få hjelp til slikt. Sikkerhetsmessig stiller jeg meg også tvilende til den kompetansen som finnes i Norge for å kunne vurdere kraftige endrede bilkonstruksjoner. Standardisering er veien å gå og i en verden som blir mer og mer fokusert på miljø og sikkerhet vil biler etterhvert bli en forbruksvare med utløpsdato... det kommer ganske sikkert et pålegg om at eldre biler skal skrotes etter f.eks 10 år. Alternativt blir det innført store miljøavgifter på biler med en eldre EU-norm vedr. avgasser enn den gjeldende. Tilsvarende kommer det trolig også ekstra avgifter på biler når det gjelder eldre Euro NCAP klassifiseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri privat import av alkohol og tobakk ville fått en interessant effekt også på Vestlandet: Den ville nærmest garantert passasjergrunnlaget for en lønnsom helårs passasjer- og bilferge mellom Bergen/Stavanger og Storbritannia. Kanskje sogar mer enn bare en fergerute.:)

Forøvrig er jeg enig i at skjerpede miljøkrav på ikke all for lang sikt vil framtvinge en tidligere utfasingsalder for biler på norske veier. Dette vil utgjøre en stor utfordring for det norske avgiftsregimet, siden de høye utsalgsprisene for nye biler medfører at bruktverdien også på en bil som nærmer seg utfasingsmoden alder, fortsatt er relativt betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...