bmwe38 Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 Siden den går dårligere med 100% er kanskje pga at E85 er bare 72% av energien enn bensin. Derfor de fleste får et større forbruk. Men siden E85 har oktantall på 104/105 så øker dreimomentet og effekten. Lambda din er er kanskje en ordinær sak på 14,7:1. E85 trenger en lambda på 9.765:1 for å være opptimal
e28stian Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Selfølgelig er energitettheten på e85 lavere, er jo derfor jeg skrur opp drivstofftrykket, Og lambdasonden på 1986 mod l-jettronic motoren skal du nok lete lenge etter,hakke den hvis jeg hadde hatt en wideband lambdasensor montert kunne jeg selfølgelig brukt den til å overvåke a/f forholdet og justert for å få det optimalt. Virker som du mener lambdasondens spesifikasjon er 14,7 eller 9,765, for å klargjøre, verdien lambda er en avlesing av en lambdasondesonde, en bredbåndslambda kan gi en avlesning mellom 0-5 v, en smalbandslambda kan gi 0,5-1 v sånn ca, har ikke de nøyaktige verdiene i hodet Denne spenningsverdien blir omregnet til luft-drivstoff forhold, f,eks 14,7:1 sistnevnte reagerer bare veldig nærme stokiometrisk drivstoff til luftforhold ifølge bensin (14,7), denne er standard sensoren som senere m20 motorer (87 og nyere) og andre motorer sikkert er utstyrt med siden hjernen allerede er preprogrammert og vi ikke trenger å tenke på blandingsforhold utenfor det optimale . I tilfelle du allerede visste dette var det ikke meningen vå være bedreviter8) Det at motoren min gikk dårligere på rent kan jo selfølgelig være at blandingsforholdet var feil, men jeg prøvde på forskjellige trykk, mellom 4-10 bar, og ingen av variasjonene virket så godt som 30-40 prosent e85 blandet med 98 oktan ved 4,5 bar brenseltrykk . Enten det eller mangel på dysekontroll ved 8,5 til 10 bar eller at motoren må ha høyere kompresjon for å dra nytte av drivstoff med så høyt oktantall (m20b20 har 9,9:1 ) Et annet argument mot å kjøre ren e85 er forbruket på ca 2,5 liter mila
Deep Dish Skrevet September 2, 2008 Skrevet September 2, 2008 Nå har jeg kjørt ca en kvart tank med 98 oktan og 20-25% E85, og jeg merker absolutt en effekt økning, spesielt i fra 4000 o/min. Så denne blandingen kommer jeg nok garantert til å fortsette med....
bmwe38 Skrevet September 3, 2008 Skrevet September 3, 2008 Kjører med ei blanding på 25% og 95oct nå og bilen virker utmerket. Kan ikke se noe særlig forskjell på forbruket enda. Fikk inntrykk av at forbruksnålen lå en strek lengre opp, men snittet på samme strekningen ligger på det samme Prøve litt fetere blanding neste gang... Beklager @e28stian, kjenner ikke så godt til de gammle BMW motorene. Har vært MB-mann alt for lenge
S.Arnesen Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 dere kjører altså med 15-20% e85 på kliss orginal bil?
Deep Dish Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 dere kjører altså med 15-20% e85 på kliss orginal bil? Jepp, faktisk 20-25% e85 på helt orginal motor...
plumbo79 Skrevet September 10, 2008 Skrevet September 10, 2008 Hei jeg sliter med co på eu er det noen som vet om en plass å fylle e85 i nærheten av Bamble,Porsgrunn,Skien?
bmwe38 Skrevet September 10, 2008 Skrevet September 10, 2008 Jeg kjører blandingen som @Deep Dish, merker mer effekt men kan ikke si noe om snittforbruket enda. Når det gjelder gummislanger så skal dette gå greit, etter det jeg har lest meg til er det Metanolen som er hissig på gummi og ikke etanol(alkohol). Bilfabrikantene i dag er forpliktet til å lage systemer som tåler minst 5% etanol, etter det jeg har lest meg til så skal all bensin snart inneholde 5% etanol(E5) etterhvert.. Har noe med energimangel å gjøre og selvfølgelig miljøet. www.statoil.no har oversikt hvor de har pumper med E85
Tommy Turbo Skrevet September 10, 2008 Skrevet September 10, 2008 jeg puttet e85 i blanding 20%etanol og 80% 98bensin på en gammel ford og målte ca 13hk økning ved ca 250hk. Dette var uten å gjøre noe som helst og det var veldig lite til ingen forskjell på bbl. Så effekt gir det, men det som faktisk er det aller beste med å bruke ren E85 er at motortempen går drastisk ned. Hørte noen rykter om en RX7 som falt over 30grader på vannet ved overgang til E85. En annen fordel er jo at E85 renser motoren voldsomt effektivt og det anbefales å bytte olje- og bensinfilter ved kjøte 2000km ved overgang til E85. Og når oljefilter byttes så skal jo selvsagt oljen også byttes ellers er det jo forsåvidt lite vits.
snurresprett Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 da ble det til at jeg bestilte et konverteringskit.. Så da er det bare og vente til det kommer å se hvordan det går:)
Os-Racing Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 Altså: Går det ann å fylle dette på alle biler? Uavhengig av års. mod. osv? Så da fyller ein 80% 98 oktan og 20% E85?
bmwe38 Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 På en MB300E fra 91 går det ikke, motoren ville ikke gå normalt men vi kom oss frem.. Dette var med 20% E85 og resten bensin. ( Uten konventering) Så nei til ditt svar. Du må prøve deg frem Jeg har sett på et nettsted i usa at de har prøvd dette på på forgassermotorer med konventeringskit. Gammle biler fra 20 årene har dette fungert bra.
wabby Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 Hei jeg sliter med co på eu er det noen som vet om en plass å fylle e85 i nærheten av Bamble,Porsgrunn,Skien? Kjør den tom og fyll 10 liter miljøbensin... Den er noe dyr, men hjelper på CO
bmwe38 Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 da ble det til at jeg bestilte et konverteringskit.. Så da er det bare og vente til det kommer å se hvordan det går:) Hvilket sett ble det? evt. link! Du må komme med erfaringene av dette Bare lommeboka tilater det så blir det konventering på meg også. Får håpe prisen holder seg på fuelen, ser at gass begynner å stige nå!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå