Gå til innhold

E34 550TTi V12


E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 794
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Liten update...

Fikk en kamerat til å hjelpe meg med den siste toppen igår,gjenstod å frese ventilseter og montere den sammen igjen,komplett med ventiler osv.. Min jobb var kun å overvåke prosessen :wink:

Så tilslutt fikk vi montert på den siste toppen også,godt å få den på plass igjen 8)

Fikk også montert på igjen lokket til kjølekanalen i blokka mellom toppene.

z2rnhq5mmpsxralsr0gz.jpg

588vie9bqb7rekzjvyms.jpg

Gjenstår å montere kamakslinger,vipparmer og løftere og stille dette inn så eg får slengt på den en ny reg.kjede :love:

kdwge4g8eo8f7c82w9lq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt. Får vi se den på veien til sommeren?

Det gjenstår å se ;)

Blir eg bra igjen etter operasjonen kommer eg nok til å gi full gass på dette bygget til sommeren,og da er seff håpet om å få den ihvertfall kjørbar nok til en prøvetur :P

Men pga at eg ikke har fått gjort noe de siste 4mnd ligger eg langt etter skjema,og ferdig blir den nok ikkje i 2009 desverre...

Kan jo avsløre litt om hvordan den vil se ut ....... ;)

gp8bnldcmlew9ye9alh0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur i garasjen idag,og tenkte å prøve å få tatt noe lett arbeid som eg kunne utføre mer eller mindre sittende i en stol :wink:

Begynte med å feste drevet på oljepumpa og justere kjeden til spesifikasjoner.

f9y6xv8wtgktlxyqokqj.jpg

Monterte deretter løftere,ventilhetter,vippearmer og kamakselen på høgre sylinderbank.

ed7e6q8cj88i819jond9.jpg

Både kamaksler og vipparmer bar preg av dårlig smøring og slitasje(banjoer som har løsna på oljerør er synderen :evil: ).

Tenkte likevel å bruke dette om igjen ettersom de var sånn noenlunde ok.

Men.......så kom turen til sylinderrekke numero dos :whut:

Der såg det likedan ut mht slitasje ,unntatt på vipparm nr 4.

Noen som ser noe spesielt? :wink:

ft859qkvwpp6imfl9ujl.jpg

7yurgus8wpd35y60deco.jpg

Denne ventilen som stod her var skeiv,noe som sikkert gjorde at det vart stor slakk mellom loben og v.armen slik at den fikk hard åpning,og dermed vart slitt på denne måten.

Kam loben er også nedslitt,og på lobetoppen er den omtrent flat.

Målinger eg utførte viser hvor mye dette egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at eg ville finne ut hvor mye slitasje det egentlig var på kamloben som var skada/slitt,samt prøve å finne litt mer ut om kammene som er montert på denne motoren.

Tok derfor og rigga til med måleur og gradeskive

w2mea7uisuai6lkobnaw.jpg

yuaeitkp8ibxhwr7vrjc.jpg

ode9fpfb0wbkpix0lp3o.jpg

Pga motoren er av alu var det ikkje godt å få festa magnetfoten,så eg fikk ikkje målt faktisk ventilløft pga plasseringa men satser på å få sjekka det en annen gang.

Målte først på en av de bedre lobene. Fikk da desse resultata:

Løftehøyde lobe:5,93mm

Durasjon: ca 110 grader

Separasjon: ca 112 grader

På den mest slitte kamloben fikk eg kun 5,54mm løftehøyde,samt 7-8 graders konstant verdi på 5,54mm på lobetopp pga den var så nedslitt og dermed flat. Det betyr ca 16 grader veivrotasjon på dette punktet :roll:

Så pga utvekslinga på v.armen der eg ikkje veit løftehøyde på ventil, får eg ikkje noen komplett info om denne kammen før eg har målt dette.

Men mht slitasje og "vanlig" utveksling vil eg anta denne ligger på rundt kansje 8-9mm løft...

Grovrekna meg fram til at denne har desse dataene:

Separasjon: 112 grader

Durasjon: 220 grader

Fasinga på kammen kan eg ikkje si noe om da registerkjeden ikke er montert enda,så det blir umulig å si noe om.

EDIT: Sjekka pris på GS :shock: rundt 26K for 2 stk kammer!!

Da blir det vel Shrick kammer istedenfor på 264 grader og 11mm løft,faktisk mye billigere. Har ikkje orka å rekne på de 24 v.armene eg må ha også ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også planer om å vaske,matte ned og lakkere bunnpanner,innsugsmanifoiler og toppdeksel men ryggen nekta å samarbeide noe meir. Så da får heller dette vente.

Men tok noen bilder med deksel og manifoiler løst påsatt ,er jo lenge siden den har vært så komplett så måtte jo bare prøves hehe...

Komplett med smuss og dritt på deksel :lol:

oythaft0i2b54mqg2vzm.jpg

3lmuzouyb16pfhdxno26.jpg

8emd5u601z5v2342tctr.jpg

vliyurfkm3jxla8x5kaa.jpg

To be continued :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant tilfeldigvis en side der orginale kamaksel spesifikasjoner til M70 er oppgitt,bomma ikkje mykje med mine målinger:

Durasjon 213grader (bomma med 3,5grader).

Løft 10.4mm (bomma med 1.4mm ,men eg stipulerte min løft på en ca utveksling tross alt :wink: )

Separasjon 112grader (spot on!)

Å måle på en såpass litt kam blir jo aldri 100%,men må si meg fornøyd med målingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant tilfeldigvis en side der orginale kamaksel spesifikasjoner til M70 er oppgitt,bomma ikkje mykje med mine målinger:

Durasjon 213grader (bomma med 3,5grader).

Løft 10.4mm (bomma med 1.4mm ,men eg stipulerte min løft på en ca utveksling tross alt :wink: )

Separasjon 112grader (spot on!)

Å måle på en såpass litt kam blir jo aldri 100%,men må si meg fornøyd med målingene

Hmmmm.. er usikker på dette... er nokså sikker på att vi målte 245 grader durasjon og 10.4 i løft på orginal kammene da jeg skulle lage nye til min..

Mine nye vart i alle fall over 280 grader i durasjon og 12mm + i løft :)

det største problemet med disse toppene er jo ventil spillet og ventil fjerene.. holder knapt til 5000 runder.. mener å huske det var knapt 60 kg på ventil fjerene på løft..

er nok god butikk å montere roller løftere å fjerer med nesten det dobble trøkket skal du varve litt,,,, lykke til,ser bra ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant tilfeldigvis en side der orginale kamaksel spesifikasjoner til M70 er oppgitt,bomma ikkje mykje med mine målinger:

Durasjon 213grader (bomma med 3,5grader).

Løft 10.4mm (bomma med 1.4mm ,men eg stipulerte min løft på en ca utveksling tross alt :wink: )

Separasjon 112grader (spot on!)

Å måle på en såpass litt kam blir jo aldri 100%,men må si meg fornøyd med målingene

Hmmmm.. er usikker på dette... er nokså sikker på att vi målte 245 grader durasjon og 10.4 i løft på orginal kammene da jeg skulle lage nye til min..

Mine nye vart i alle fall over 280 grader i durasjon og 12mm + i løft :)

det største problemet med disse toppene er jo ventil spillet og ventil fjerene.. holder knapt til 5000 runder.. mener å huske det var knapt 60 kg på ventil fjerene på løft..

er nok god butikk å montere roller løftere å fjerer med nesten det dobble trøkket skal du varve litt,,,, lykke til,ser bra ut

Hmm målte dette et par ganger just in case,er sikker på at durasjonen er den eg oppga...menmen:)

Einaste kammen(utenom org.) eg har funnet er Shrick sin på 264 grader og 11mm løft,hvor fant du dei du skal bruke??

De orginale er jo svindyre uansett...

Ja har gått noen runder med meg sjøl om hva eg skal gjøre angående toppen,frister å oppgradere med det du nevner!

Men ettersom eg har tenkt å beholde org turtalssperre pga org råder så tror eg det får stå sin prøve. Vippetøy og fjærer er heldigvis noe som lett kan skiftes viss noe ikke fungerer optimalt ;)

Hvordan går det med motoren din da,fått den ferdigbygd snart eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...