Gå til innhold

E34 550TTi V12


E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 794
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Din godkjenning syns jeg også bekrefter min teori om at 'less is more' i en søknad IKKE stemmer. Jeg har alltid vært av oppfatning at man skal presentere en ombygging så grundig, gjennomtenkt og ordentlig som overhode mulig.

En utfyllende søknad som viser at prosjektet er gjennomarbeidet, og at søker har oversikt over hva det innebærer, vil alltid være en stor fordel.:)

Dette bidrar til å gi et et bra bilde av seriøsiteten til prosjektet; på samme måte dette:

tror det lønner seg å møte personligt opp og snakke med de på ditt lokale BT.

Da har de lettere for å bedømme deg som person om du er seriøs og veit hva du snakker/søker om. Just an idea iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese her ja, akkurat begynt så smått med 12'er prosjekt selv. Funderer på om det er mulig å få det godkjent her hjemme, eller om man må ta det mellom tuv.

TUV var mitt lokale BT tvilende til da det visstnok har vært mye korrupsjon på ulike avdelinger i Tyskland mht bestikkelser,falske papir osv.

Viss du er usikker på hvordan søknaden skal utformes og hva den skal inneholde vil eg anbefale deg å snakke med BT,de bør kunne gi deg retningslinjer utifra forskriftene.

Hvilket karosseri du skal bygge på da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din godkjenning syns jeg også bekrefter min teori om at 'less is more' i en søknad IKKE stemmer. Jeg har alltid vært av oppfatning at man skal presentere en ombygging så grundig, gjennomtenkt og ordentlig som overhode mulig.

En utfyllende søknad som viser at prosjektet er gjennomarbeidet, og at søker har oversikt over hva det innebærer, vil alltid være en stor fordel.:)

Dette bidrar til å gi et et bra bilde av seriøsiteten til prosjektet; på samme måte dette:

tror det lønner seg å møte personligt opp og snakke med de på ditt lokale BT.

Da har de lettere for å bedømme deg som person om du er seriøs og veit hva du snakker/søker om. Just an idea iallefall ;)

Er en stor fordel ja,men sørg for at faktaene stemmer slik at du ikke får problemer senere. Sjekk&dobbelsjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite "dilemma" på gang angående bremser.

Skal eg gå for orginale E34 M5 bremser på 315x28 & 300x20mm(foran&bak).

Eller bør eg gå for den seinare utgaven av E34 M5: 345x32 & 328x20mm.

De minste kan eg får brukt for ca 5000,-

Da er det med kalipere foran&bak + nye skiver foran&bak.

Det største bremsene har eg fått et tilbud på brukt fra Tyskland på ca 10956,- NOK(dagens kurs) levert på døra. Men dette er kun Bremsekalipere foran & bak + skiver foran.

up2nzvsgyixywrgl8bj5.jpg

Det største kitet har,ifølge BMW E34 Network,svakere bremsekraft foran enn den 1-stempla forgjengeren. Men bremsekrafta er meir fordelt foran&bak. Samt større bremseskiver gir jo bedre kjøle-effekt.

Sitat:Brake balance: front/rear:

To give an example, the E34 540i brakes develop 686 lb-ft of torque on the fronts at 500 psi line pressure; the rears produce 313 LB-ft, so the f:r bias is 69:31 (as a percentage). Adding the M5 front brake (rears are the same on US E34 M5's), which generates 720 LB-ft, changes the bias to 70:30. The '95 Euro M5 brakes generate 646 LB-ft front and 336 LB-ft rear, giving a bias of 66:34. Everyone raves about this setup, which is interesting as the front brakes actually generate LESS torque than the earlier E34 M5 (or the 540i, for that matter)! Chances are that this perception of awesome brakes has more to do with the better balance front-to-rear than the massive cooling capability, which only comes into play when you're driving the piss out of the car and the brakes are generating many kilowatts of heat. Unless you go to the track, you'll never encounter that aspect of their performance.

Here's where it gets interesting: the 850i single-piston front brake (like I have) generates 737 LB-ft, the highest of any BMW brake I know of. I assume you put the 540i rears (313 LB-ft) on your car, so the bias is 70:30, same as the US E34 M5. However, if you instead use the later 840i/850i (not CSi) brakes, which generate only 593 LB-ft of torque, the bias would be 65:35--very close to the Euro '95 M5 brakes. I believe, though haven't proven it yet, that this might be the ideal setup for the majority of E34 owners who don't want to spend the huge bucks for the '95 M5 brakes. It's still not cheap, but it's half the price of the alternative."

Bilen blir jo hovedsakligt bygd for bane,men er jo seff ikkje made of money heller.... :roll:

Har vanskeligt for å bestemme meg....

Noen som har meninger om saken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; Gratulerer!

Og så, Stive priser... hva med å kjøpe noe uoriginalt, eller var BT veldig keen på originalbremser?

Jeg hadde ikke noe trøbbel med standardbremsene på min M5 3.6, men så er ikke jeg av de som ligger ute time etter time på banen heller, og med TT på V12eren din, så passerer du jo både 3.6 og 3.8 greit i effekt også. Det blir mye dragracing og bråbremsing på f.eks. Rudskogen med så mye motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; Gratulerer!

Og så, Stive priser... hva med å kjøpe noe uoriginalt, eller var BT veldig keen på originalbremser?

Jeg hadde ikke noe trøbbel med standardbremsene på min M5 3.6, men så er ikke jeg av de som ligger ute time etter time på banen heller, og med TT på V12eren din, så passerer du jo både 3.6 og 3.8 greit i effekt også. Det blir mye dragracing og bråbremsing på f.eks. Rudskogen med så mye motor.

Thank u ! :wink:

I skrivet fra Bmw vart det oppført ulike alternativ til bremser,utifra effekt&tyngde: E34 M5 , E32 750i eller anna type som kan godkjennes av BT til denne effekta/tyngda(TUV godkjente f.eks).

Men er vel nokså stive priser på sånne big-brak kit også?!?

Foruten tykkelsen er jo det ikkje rare diameter forskjell på de største til 3.8 og "standard" 3.6/3.8.

Men slik eg forstod det på den siden nevnt ovenfor var det sagt noe om at de største skivene kunne komme til å sprekke?

Sitat:"The larger Euro M5 brakes came standard on the Canadian model M540i. They weren't included on the U.S. 540i Sport model for litigious reasons, i.e. the aluminum floating rotor that requires periodic inspection for cracking. It was deemed US owners would ignore that service and end up maiming themselves and suing BMW."

Er ikkje desse skivene av samme flytende type(foruten størrelse) som står på E36 3.2 M3? Desse har vel ingen kjente problem meg bekjent.

Det koster jo fort litt ekstra med å skifte ut klosser & skiver etterhvert på de største til M5 kontra de mindre ved hardt bruk.

Veldig usikker :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese her ja, akkurat begynt så smått med 12'er prosjekt selv. Funderer på om det er mulig å få det godkjent her hjemme, eller om man må ta det mellom tuv.

TUV var mitt lokale BT tvilende til da det visstnok har vært mye korrupsjon på ulike avdelinger i Tyskland mht bestikkelser,falske papir osv.

Viss du er usikker på hvordan søknaden skal utformes og hva den skal inneholde vil eg anbefale deg å snakke med BT,de bør kunne gi deg retningslinjer utifra forskriftene.

Hvilket karosseri du skal bygge på da ?

Er et langtidsprosjekt, så har ikke bestemt meg enda, men det frister å putte den i e46'en. Nå om dagen forsker jeg mest på å få motoren i god stand og hvilken sprut jeg skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrulig tøft prosjekt, og litt av eit kunnskapsnivå må eg sei. :shock:

Huff, skjønner eg har mykje å læra før eg kan nærma meg nåke som helst av motorinnmat. :( Har sysla litt med tanken sjøl på diverse prosjekt, men da va denne kunnskapen og pengane då.

Lykke til med operasjonen, har sjølv slitt med vond rygg, men har sluppe unna med diverse variantar av låste musklar.

Utrulig stilig at du har fått positiv tilbakemelding frå Biltilsynet og SFOOR. Er mykje artigare med ein gateregistrert bil som du faktisk kan bruka uten å ta fram hengar kvar gong. Håpar du vert frisk og får fullført prosjektet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrElg: Trenger jo ikkje nødvendigvis overhale motoren,men kan være greitt når du først har den ute og for å unngå overraskelser seinare ;)

Bergen_: Takker så mye :)

Nå er det kun 3 dager igjen til operasjon,så begynner å bli spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å forhandle meg frem til en bedre pris på de store M5 bremsene i tilfelle de blir aktuelle å kjøpe,men er fortsatt veldig i stuss på hvilke eg bør satse på...

Får sjå hvilken pris forhandlingene fører fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg undersøkt litt angående de store M5 bremsene(345&328),og har funnet ut litt diverse.

Vekt skiver foran:

345mm er ca. 8kg

315mm er ca. 8,5kg

Vekt kalipere foran:

4 pot ATE(345) er ca.6kg

1 pot ATE(315) er ca.6kg

Stussa litt over vekta på kalipere,men var en som hadde veid desse så..

I tillegg til at org. skiver&klosser (foran&bak) er endel dyrere enn de mindre M5 bremsene,er det ikkje det rare utvalget av bremseklosser eller skiver til de største slik eg har forstått det.

De orginale br.klossene har et heller dårlig rykte på seg til banebruk mht fading,og dermed grep.

Med andre ord,det eg har kommet fram til er at sjøl om de store M5 bremsene har bedre kjøling(større dimensjoner samt flytende) og bedre fordelt bremsekraft foran/bak så er fordelene kontra "ulempene" etter mitt syn minimale(forutsetter mer forsiktig bruk av bremsene da men...)

Tenker da spesielt ved banebruk da klosser slites fort og ofte,og dette vil bli ganske så dyrt i lengda..

Her er døme på prisforskjeller(tatt fra Koed):

345&328mm bremser

Klosser foran: 1310,-

Klosser bak: 470,-

Skiver foran: 1737,50 pr stk.

Skiver bak: 1437,50 pr stk.

315&300mm bremser

Klosser foran: 264,-

Klosser bak: 176,50

Skiver foran: 544,- pr stk.

Skiver bak: 411,50 pr stk

Så kort oppsummert vil eg anta at eg kommer til å satse på "standard" M5 bremser inntil videre da kjerra blir letta for endel kilo også(forhåpentligvis) ;)

Viss noen har gode argumenter for at eg bør gjøre det motsatte setter eg stor pris på å få høre de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok til at eg begynner med de små ja,og heller oppgraderer med big-brake kit av noe slags merke viss det viser seg nødvendig ;)

Men har andre ting i tankene nå,har begynte fasten nå :cry:

Ingen mer fast eller flytende føde......

Så imorgen tidlig går turen til Førde Sentralsykehus og så innleggast for operasjon ca kl.1100 :uh:

Har kun blitt værre og værre siden sommeren 2006,og tilslutt vart det for mykje egentlig...

Er eg heldig,våkner eg smertefri for første gang på over 5mnd og med full førlighet i beina og rygg [-o<[-o<[-o<

Tiden vil vise om denne tråden har noen fremtid eller ei..... 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...