Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
No offence, men hvis du vet så lite om dette allerede (mindre enn gjennomsnittsbrukeren føler jeg), så tror jeg du har en veldig lang vei å gå frem til operativ butikk som genererer inntekter. Handler du fra Ebay, så vet de fleste at de kan handle direkte billigere, og med mindre du har mange hundre tusen i lager, også raskere enn fra deg.

Det er en hel skokk med mer eller mindre kjente sjapper der ute, og du konkurrerer mot BMW som har alt av deler i løpet av 24 timer, GS Bildeler som har det meste på lager i Bud, Koed og Schmiedmann/Motortechnik som har alt i Danmark, samt mindre merkespesifikke kjeder som Mekonomen, BilXtra, Meca, Autoutstyr etc. som også som regel bare har 24 timer på levering.

Enig med Gunnar her.

Det kreves en del arbeid og kunnskap for å få dette te å gå rundt.

Og enda mer hvis det skal begynne å bli lønnsomt. Er redd dette fort blir et taps-prosjekt hvis du ikke kan det grunnleggende.

Skrevet
Det beste er jo å få avtaler med bedrifter i lavkostland som produserer delene,

Først og fremst er jeg enig i det som står over. :)

Det som imidlertid er utfordringen med dette, er å drive kvalitetssikring av produkter man kjøper rett fra produsenter i lavkostland - jfr. hva bilentusiaster her på forumet generelt synes om bildeler man får kjøpt hos Biltema. #-o

Skrevet
Det beste er jo å få avtaler med bedrifter i lavkostland som produserer delene,

Først og fremst er jeg enig i det som står over. :)

Det som imidlertid er utfordringen med dette, er å drive kvalitetssikring av produkter man kjøper rett fra produsenter i lavkostland - jfr. hva bilentusiaster her på forumet generelt synes om bildeler man får kjøpt hos Biltema. #-o

Viktig poeng! Dessverre (eller ikke?) for oss er det utrolig mange nordmenn som tar til takke med "jall", så lenge de får det billig. Det er utrolig få som setter pris på skikkelig håndarbeid i kvalitet. Det ser man bare på tuningverdenen. Hvor mange er det ikke som SKAL ha BMW turbo med 500hk til under 30k?

En slik kvalitetssikring kan bli kostbar og tidkrevede, samtidig som du snevrer inn målgruppen, i og med at du må øke prisene på de "skikkelige" delene. Jeg tror tuningmarkedet i Norge begynner å bli ganske fullt.

Mange nettbutikker får ofte huden full for dårlig kundeservice og ikke utsendelse av varer etc. Dette er den største fallgruven slik jeg ser det. Men se på BS bildeler, på tross av all klager så går det så det suser. 18 mill i omsetning i fjord? (Correct me if I'm wrong!).

Med eget firma har man også personlig økt ansvar av og framstå som et "ansikt utad", både i dagliglivet, her på forumet og på biltreff. Man må skape gode relasjoner til sine kunder. Jeg har sett bedriftseiere som har kommentert som rasshøl på diverse forum rundt om, og det får meg ikke akkurat lyst til å ha noe med deres firma å gjøre.. :?

Jeg hadde nok prøvd å vært mer anonym og nøytral her på forumet hvis jeg f.eks hadde drevet BMW relatert nettbutikk der mange potensielle brukere vanket på forumet her.. Det har både sine positive og negative sider.

Trådstarter: Ville slått fra meg tanken om å drive med orginale BMW deler / slitedeler, dette krever så enormt kontaktnett og stå-på vilje, og det hadde vært et helvete å få til som deltidsfirma.

Universaldeler som passer mange biler BRA, og er i BRA kvalitet til en BILLIG pris er hva man hele tiden prøver å oppnå. Og man kan gjerne ikke selge noe som alle andre selger, så derfor må man lage noe selv og masseprodusere.

Har selv tenkt hardt på nettopp denne problemstillingen og sammens med en kompis vurderte vi også lenge dette, men innså at det ville bli for mye jobb for en student på deltid. Ikke ville vi klare å innfri de kvalitetskrav og tester vi ønsket å presentere våre kunder heller, og jeg nekter å starte opp noe som er på kanten av forsvarlig fra begynnelsen, og ødelegge mitt navn og rykte - for alltid.

Skrevet
Med eget firma har man også personlig økt ansvar av og framstå som et "ansikt utad", både i dagliglivet, her på forumet og på biltreff. Man må skape gode relasjoner til sine kunder. Jeg har sett bedriftseiere som har kommentert som rasshøl på diverse forum rundt om, og det får meg ikke akkurat lyst til å ha noe med deres firma å gjøre.. :?

Og utrolig nok er det svært mange som kjøper fra sinnaselgerne i tro om at de gjør en god handel - og som mystisk nok dukker opp igjen en stund senere og lurer på hva de skal gjøre etter at de er misfornøyd med det de har kjøpt, og forholdet til selgeren virkelig har surnet. Selgere med dårlig humør, eller som snakker kritisk om tidligere kunder... - vel, der vet du akkurat hvordan selger kommer til å behandle deg hvis du har noe å klage på. :roll:

En stor utfordring ved å drive postordrebasert virksomhet i Norge er selvsagt de gode returmulighetene som kunden har: En ting er å sørge for å ha varene på lager før kunden bestiller, noe helt annet er å vite hvordan man skal få solgt alle B-varene som genereres fra kundereturer med hjemmel i bestemmelser om angrefrist.

(Og ja, jeg er klar over at mange firmaer selger returnerte B-varer som nye produkter til full pris. :roll: )

Skrevet

Fikk avtale med flere firma i utlandet på chip, og omprogrammering.

Og kunne tilby dette til lavere pris, med garanti enn noen andre.

Men som typisk med bimmers den siste tiden er det stort sett bare snikk-snakk fra de som "bestiller".

Annet er at jeg tror det kreves forhåndsbetaling da jeg har blitt bøffet mye den siste tiden...

Skrevet
hmm, ja det høres ut som det er endel jobb...

Men det går jo an å prøve litt her på bimmers da? Bare med salgstråd. men da må man jo også bestille og ha det på lager.

Det må du bare gjøre, alle her vil vel ha mest mulig tilgang på deler, men det er jo mange HER også som driver å selger litt deler på "siden" av vanlig jobb :)

Skrevet
hmm, ja det høres ut som det er endel jobb...

Men det går jo an å prøve litt her på bimmers da? Bare med salgstråd. men da må man jo også bestille og ha det på lager.

Du får være på leting etter de spesielle varene, ikke bare mtech styiling osv.

Hvis du har riktige varer på lager så drar det en del kunder. Og husk at kundebehandling er alfa omega.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...