Gå til innhold

Ekspansjonstank med sprekk M52


trine 528
 Share

Anbefalte innlegg

Så lenge det ikke lekker ut i store strømmer så burde det gå greitt, men årsaken til sprekk i tanken kan jo være defekt toppakning, da vil man gjerne få noe høyere trykk i systemet som kan resultere i sprukne slanger eller som i ditt tilfelle sprukket ekspansjons tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vil tro at så lenge du har sprekk vil du få lekkasje så snart du har nok væske over punktet samt at kokepunktet ditt forandrer seg når du ikke får normalt trykk på anlegget. (Går nedover)

Tror nok du må bytte for å holde på væsken og få riktig arbeidstrykk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekken i ekspansjonstanken er stort sett alltid nede ved innfestningen. Du vil alltid bli plaget med luft og sannsynlig også alltid med for lite kjøleveske.

Når du har varm motor som prøver å bygge opp trykk i kjølesystemet , så vil du ikke oppnå noe annet enn at trykket forsvinner og du får dårlig sirkulasjon i systemet ditt. Da kan du hvis du er uforsiktig og uheldig kjøre på så mye varme at toppen din blir svak , og pakningen ryker.

Å skifte denne tanken er gjort på to timer inkludert fjærning av radiator, flusjing av system. Kosten for tanken er ca. 500.-

Tanken skal rett opp og rett ned. Lettest med radiator ute. Står den i så er det lett å ødelegge , dessuten så er det alltid greit å spyle gjennom systemet når du først har tømt det.

Om du setter igang med operasjon (hvilket jeg synes du skal) så er det bare å spørre.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft kan det være ja , men....Mister du vann ?

Skru opp begge lufteskruene.

Skru av lokket på eks.tanken.

Sett på tenninga.

Sett varmeapparatet på full varme

Sett vifta på fullt

La det stå å gå

Fyll på vann (kanskje lurt å bruke frostveske)til det kun kommer vann ut av lufteskruene.

Eks.tanken blir sikkert helt full.

Skru igjen lufteskruene

Sett på lokket på ekspansjonstanken

Kjør motor varm med varmeapp. på. Da skal det etterhvert komme varmluft.

Om du bare har kaldluft og den fortsatt koker, så kan det være mye.

Topp pakning - termostat - lekkasje - vannpumpe.

Om det er lekkasje , så er det vanskelig å få lufta skikkelig. Eks.tankene på E39 har en tendens til å sprekke helt nede. Det ser du ikke utenom at det lekker vann.

Derfor , når du er ferdig med lufteprosessen så tørker du godt opp rundt området ekspansjonstank og slanger og også ved termostathuset.Ikke glem plata under radiatoren. Da ser du det ovenfra om det ligge vann på denne.

Når du har kjørt varm , og hvis det lekker så vil du se det med en gang.

Lykke til . Dette greier du uten å bruke verksted ! Garantert.

Very Happy

_________________

E39 02 ML (med litt)

E39 97 MA (med alt)

E34 91 ML (med litt)

Dette skrev jeg i den forrige tråden din. Så da var jeg innom problemstillingen. Å lufte bort dette skal du bare glemme. Det går ikke . Du må skifte den tanken.

Så vidt jeg skjønte , så var du ikke her "skrue før" så du må ha hjelp. Spør noen på forumet som bor i nærheten av deg. Det er egentlig fort gjort. Det vanskeligste med denne jobben er å få dratt den gamletanken ut av festene helt nede i holderen.

Det nest vanskeligste er å være sikker på at tanken er på plass og tett.

Det som må bort er :

-To festebraketter for radiator.En på hver side.

-Deksel under motor , fremre

-Festebrakett for ekspansjonstank.Det sorte som sitter over tanke oppe.

-Vifteskjoldet

-Løsne av slangene til ut og inn på radiator (oppe og nede)

-Løfte ut radiator.

-Sitte en stødig plass der du ikke risikerer å skade radiator.

-Dra tanken rett opp.Den er litt tøff.

-Trykke tanken rett ned.Bruk LITT zalo på pakningene(vær sikker på at den er på plass.)

-Montere på plass , spyle alle slanger,fylle på frostveske.

-Lufte. Bruk anvisningen som ligger i innlegget.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jolly; du kan legge til at det er mange som sliter med og få dette tett igjen. de fleste ender opp med og kjøpe hele radiatoren ny.

Kjøp radiator ny og spar deg for mye plunder og heft. Penger i dass om det ikke blir tett etter at kun ekspansjonstank er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei der er jeg ikke enig. Har skifta på alle tre her hjemme , og det var kun en jeg sleit med å få tett.

Og det var faktisk på den jeg gjorde det sist på.

Løsningen ble en gummiplate og en gummiklubbe , lånt på bmw verksted.

Av med lokket på ekspansjonstanken , to små rapp (etter at det var satt på plass i bilen )med klubba så var det tett.

Så å anbefale folk å kjøpe ny radiator ,synes jeg blir for drøyt....faktisk.

En radiator koster faktisk 3700.- pluss mva pluss tanken på 440.- pluss mva. men inkl.o-ring.

Om dette gjøres med tolmodighet og nøyaktighet , så er ikke dette noe en trenger å herkes med.De skifter jo tanken hos Bmw også.De anbefaler vel ikke at du skal skifte radiatoren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg. Kun observert andres erfaringer.

Klar over prisen på radiator.

Foreta ett søk her på bimmers angående temaet og man ser da at det er flere som har strevet med dette, mitt innlegg var basert på dette. Har blitt tett hos emg også, men jeg har da gått utifra at jeg har hatt flaks.

Du har nok helt rett i at BMW ikke anbefaler bytte av radiator ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen fikk jeg nettopp en blow-out av luft som blåste rett fra den lufteskrue ved ekspansjonstanken. Det var litt rart at temperatursviseren visste i midten hele veien. Jeg kjente sikker varmt fra motoren, så åpnet jeg panseren og så jeg luft som blåste ut fra lufteskrue.

Jeg skruet ut lufteskrue og satt ny lufteskruen. Fylte ca 3 liter med kjølevæsker og vann. Jeg trodde at pakning på lufteskrue lakk, slik at det bygget opp masse trykk pga vann fordampet.

Jeg hadde sett nedre del av radiatoren, kom det ingen vann ut. Må jeg skifte hele kjølevæsker. Er mine termostat gått???.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å høre..

Det er flere alternativer til hvor du kan kjøpe radiator, Koed.no selger (billig nettbutikk). Finner det nok på Ebay også. Har du dårlig dårlig tid, så må du bare forhøre deg hos din lokale bil rekvesita butikk, eller BMW.. Koster noen kroner ekstra. Anbefaler og ikke kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mudbug, vannet kokte med andre ord. Fyll på ny væske, luft ordentlig. Er problemet der fortsatt da, så må du skjekke om det lekker noen plass, slik at den kans uge inn luft. Skjekk også om vannpumpen fungerer som den skal og termostaten. Er det varme i varme apparatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...