Gå til innhold

Subb i E46


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst å sette en subb i min 318 E46 sedan, men fikk høre av en kamerat at det var nesten ikke vits, fordi det var så tett mellom der man sitter og bagasjerom. Han sa også da at du ville ikke få så utrolig bra lyd inni bilen, ville bare høre at bassen var der, men litt vekke.

Stemmer dette?

Noen som har gjort det før, og har tips?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har E36 da, er lukket bagasjerom, har subkasse. Sånn ferdig sub fra JBL eller noe, ihvertfall merker jeg ikke stort til den, bare litt bakgrunnsgreier. Har hørt at hvis du som heismann sier har skipose så vil kan man ha kasse og bli bra. Hvis ikke så bruker mange å slå ut den "firkanten" som er punktsveiset igjen der skiposen skal være for å få merkbart bedre effekt av sub'n. Vet ikke helt hvordan det er i E46 da.

Dette er da med kasse.

En slik:

6tfkce97bcsrhjluw5tr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en e46 med nedleggbare bakseter og skipose. kjørte på med 4 rf p3 i isobatic kasse, altså push pull. noe av det mest idiotiske jeg noen sinne har gjort. noe som absolutt ikke virket og endte med og sprenge alle subba. hører du mye på hip hop, trance å RnB ville jeg hadd åpen kasse, da får du mye dypere og fyldigere bass. med en lukket kasse vill du spille en hardere og mer slående bass. Dette er ivertfall min erfaring =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg installerte en kicker i min e46 denne helgen. Mye jobb men det ble veldig bra og den løsningen tar ikke noe plass i det hele tatt. Det som er synd er at det bare funker bra på en cab da.

10" Kicker L5 i min e46:

bhhdf8bmwqw3z2agkn1m_thumb.jpg

f9f1e9bjg0fslci2ypep_thumb.jpg

ub05ojxtzje3j0osk0j1_thumb.jpg

zg3hj9n5nf2dzknf5b2a_thumb.jpg

Men høytalere er viktigere. Jeg har fullt Stage 1 set fra BSW Usa.

Bruker en planet audio forsterker 5 kanals til å gi power til alt.

Helt syk lyd selv om sub utgangen er 200W rms på 5 kanalern. Jeg skal snart sette in en Kenwood forsterker som gir 500W Rms da! Subens max rms er 450W så jeg kjører den på under halvparten av ytelsen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg kjøpte subber til min e46 den er uten skipose.

har 2 x 12 " i bilen min de spiller helt greit men testa de i en golf til en kompis å da spillte de Extremt. Jeavli liten lyd i bilen min i forhold til i en golf:P mn synst ikke det er fint med for mye bass så er egentlig fornøyd. anlegget fikk absolutt ett løft..

Men tror faktisk minst like lurt å satse på bedre høyttalere i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 12" JBL GTO i båndpasskasse i min E46 coupé, og det spiller bra i forhold til prisen. Båndpasskassen er gunstig for å få lyd inn i coupéen på en så tett bil som E46 har jeg hørt. Spiller i hvert fall betydelig mye mer inn i bilen enn min gamle 10" Rockford, uten at det høres særlig mye utenfor bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei

Det kan være noe vanskelig å få god lyd av en E46 men det er ikke umulig, hvis du er som meg og er ute etter den rene, klare, fyldige og "gode" lyden så er det fult mulig å oppnå dette.

Du vil nok ikke få det vannvittige basstrykket med følgende "oppskrift", men du vil oppnå en veldig fin lyd.

Jeg har en E46 som ikke har nedfellbare bakseter eller skipose, mao bagasjeromet mitt er nermest hermetisert. Jeg ønsket heller ikke å miste mer enn nødvendig bagasjeromsplass og jeg ville ha så perfekt lyd som mulig.

1. Sett inn en ordentlig spiller

2. Skift ut alle høytallere med skikkelige høytaller, eks. Focal

3. Jeg har montert forsterkerene mine inn i seteryggen på bilen og bygget en ramme rundt og deksel over, slik at de kan nåes for justering samt at man kan "kaste" ting inn i bagasjerommet uten å skade forsterekerne.

4. Skjul ALLE kablene godt...

5. Jeg bygget en subkasse på ca 30/35 liter rundt hjulbuen og ned i ekstraromet der hvor det er mulighet for batterikasse på høyresiden av bilen.

Subben er 10" og kassen er lukket for å få best mulig lyd. Liker ikke portet kasser da disse ha en tendens til å spille uklart og ikke rent...

6. Skjær hull i metallet under hattehyllen for å få opp lyden, skjær så hull i hattehyllen for å få lyden videre, men vær forsiktig så dette blir pent.

7. Lag en ramma av tynn kryssfiner som du så trekker med høytallerstoff, denne rammen skal brukes til å dekke hullene i hattahyllen, det skal være mulig å få tak i høytallerstoff som er "identisk" med den farven hattehyllen er trukket i fra før av.

Hvis du gjør dette rett vil det ikke vises at du har gjort noen som helst modifisering av din bmw og du vil få en bil med fin lyd og god bagasjeromsplass.

Nermere sommeren skal jeg legge ut en tråd med bilder av prosjektet mitt slik at alle kan få se og kanskje få gode ideer eller komme med innspill på ting jeg kunne gjort annerledes eller bedre.

Skulle det være noe er det bare å spørre.

En ting til, det er fult mulig å bygge E46 med basstrykk også, men dette krever enda større modifiseringer og du mister antakeligvis store deler av bagasjerommet ditt.

Bmw E46 er en vanskelig bil å bygge lyd i men gud hvor morro den er...

-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har E36 da, er lukket bagasjerom, har subkasse. Sånn ferdig sub fra JBL eller noe, ihvertfall merker jeg ikke stort til den, bare litt bakgrunnsgreier. Har hørt at hvis du som heismann sier har skipose så vil kan man ha kasse og bli bra. Hvis ikke så bruker mange å slå ut den "firkanten" som er punktsveiset igjen der skiposen skal være for å få merkbart bedre effekt av sub'n. Vet ikke helt hvordan det er i E46 da.

Dette er da med kasse.

Fult mulig å trykke denne ut i e46 også... Gjorde det i min forrige e46 sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...